S kräver att regeringen agerar mot taxifusk
Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.
Transportarbetaren och exempelvis Expressen har de senaste månaderna berättat om usla villkor för förare som kör apptaxi. Rapporteringen har inte gått obemärkt förbi. Under tisdagen den 14 januari presenterade Socialdemokraternas Gunilla Svantorp, ledamot i riksdagens trafikutskott, och Ardalan Shekarabi, arbetsmarknadspolitisk talesperson, i en rad av förslag för att komma åt fusket.
– Det är framför allt ett stort systemfel som vi ser där det har kommit in nya aktörer som har andra metoder. Vi ser att myndigheterna framför allt behöver samarbeta mycket mer. Då tycker vi att vi behöver ha en ”task force”. Att myndigheterna går ihop och verkligen försöker hitta det som just nu är fel. Och inte minst med tanke på alla som jobbar i den branschen, säger Gunilla Svantorp.
S-förslaget om en task force är att Transportstyrelsen ska leda ett myndighetsgemensamt arbete för att angripa fusk och arbetskraftsutnyttjande. De andra myndigheterna som föreslås ingå är Arbetsmiljöverket, Skatteverket och Polisen
– Vår utgångspunkt är ju att försvara den svenska modellen och sättet att leva. Och då är det en av de viktigaste beståndsdelarna att du ska kunna jobba och kunna leva på sin lön. Det är i praktiken hotat med tanke på den utveckling som vi har i taxinäringen. Där människor inte alls har en lön som går att leva på och inte alls schysta arbetsförhållanden och där vi har osund konkurrens också mot de bolag som försöker vara seriösa. Där vi har en lönedumpning i praktiken som är extrem, säger Ardalan Shekarabi.
Socialdemokraterna föreslår också nya regler enligt dansk modell. Shekarabi och Svantorp vill bland annat ha sensorer på sätena i bilarna för att analysera när det suttit kund i bilen. De vill också att apparna blir direkt kopplade till taxametern så att det blir lättare för Skatteverket att kontrollera att åkerierna redovisar skatten rätt.
– På lång sikt så vill vi ju också ha en utredning. Hur blev egentligen avregleringen av taxin? Blev det bra? Kan vi göra på ett annat sätt? För att sen kunna fatta andra beslut, säger Gunilla Svantorp.
– Ja, vi menar att det är regeringens ansvar att ta tag i den här frågan och agera så fort som möjligt. För det är ju en akut kris som pågår och det är faktiskt ett ansvar som en regering har, att ta tag i de problem som vi har i vårt samhälle. Det här är en hel bransch som håller på att gå emot en total social dumpning. Det har varit så länge, men nu förvärras situationen också med de här appbolagens etablering, säger Ardalan Shekarabi.