Close
Ardalan Shekarabi (S) och Gunilla Svantorp (S).
Close

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Transportarbetaren och exempelvis Expressen har de senaste månaderna berättat om usla villkor för förare som kör apptaxi. Rapporteringen har inte gått obemärkt förbi. Under tisdagen den 14 januari presenterade Socialdemokraternas Gunilla Svantorp, ledamot i riksdagens trafikutskott, och Ardalan Shekarabi, arbetsmarknadspolitisk talesperson, i en rad av förslag för att komma åt fusket.

– Det är framför allt ett stort systemfel som vi ser där det har kommit in nya aktörer som har andra metoder. Vi ser att myndigheterna framför allt behöver samarbeta mycket mer. Då tycker vi att vi behöver ha en ”task force”. Att myndigheterna går ihop och verkligen försöker hitta det som just nu är fel. Och inte minst med tanke på alla som jobbar i den branschen, säger Gunilla Svantorp.

S-förslaget om en task force är att Transportstyrelsen ska leda ett myndighetsgemensamt arbete för att angripa fusk och arbetskraftsutnyttjande. De andra myndigheterna som föreslås ingå är Arbetsmiljöverket, Skatteverket och Polisen

– Vår utgångspunkt är ju att försvara den svenska modellen och sättet att leva. Och då är det en av de viktigaste beståndsdelarna att du ska kunna jobba och kunna leva på sin lön. Det är i praktiken hotat med tanke på den utveckling som vi har i taxinäringen. Där människor inte alls har en lön som går att leva på och inte alls schysta arbetsförhållanden och där vi har osund konkurrens också mot de bolag som försöker vara seriösa. Där vi har en lönedumpning i praktiken som är extrem, säger Ardalan Shekarabi.

Socialdemokraterna föreslår också nya regler enligt dansk modell. Shekarabi och Svantorp vill bland annat ha sensorer på sätena i bilarna för att analysera när det suttit kund i bilen. De vill också att apparna blir direkt kopplade till taxametern så att det blir lättare för Skatteverket att kontrollera att åkerierna redovisar skatten rätt.

– På lång sikt så vill vi ju också ha en utredning. Hur blev egentligen avregleringen av taxin? Blev det bra? Kan vi göra på ett annat sätt? För att sen kunna fatta andra beslut, säger Gunilla Svantorp.

– Ja, vi menar att det är regeringens ansvar att ta tag i den här frågan och agera så fort som möjligt. För det är ju en akut kris som pågår och det är faktiskt ett ansvar som en regering har, att ta tag i de problem som vi har i vårt samhälle. Det här är en hel bransch som håller på att gå emot en total social dumpning. Det har varit så länge, men nu förvärras situationen också med de här appbolagens etablering, säger Ardalan Shekarabi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.