Tommy Wreeth
Close
Tommy Wreeth, Transports ordförande, kommenterar valutgången: "Läget är ytterst bekymmersamt."
Close
Val 2018

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

– Om det betyder att partiet ska vara berett att regera med allianspartierna … det vill jag vänta med att kommentera. Läget är ytterst svårt och jag vill veta mer. Det slutliga resultatet är inte klart heller. Men det måste vara en regering som kan regera, säger han.

Morgonen efter valet kommer Tommy Wreeth in på förbundskontoret, några timmar innan det är dags att träffa de andra förbundsordförandena i LO-styrelsen.

Läget just nu är att de rödgröna får 144 mandat och Alliansen 143. Sverigedemokraterna har ökat sedan förra valet till preliminärt närmare 18 procent av rösterna. Det slutliga resultatet väntas först på onsdag när utlandsrösterna och sena förtidsröster har räknats.

– Det positiva är i alla fall att Socialdemokraterna återhämtade sig på slutet. Och då vill jag ge en eloge framför allt till våra och de andra LO-förbundens aktiva som har varit ute och knackat dörr och ringt till medlemmarna.

Hur har Transports ringkampanj funkat?

– Bra, jag är stolt över att vi har kämpat hela vägen. I går lunch hade vi haft 21 384 personliga samtal med medlemmar, i telefon eller vid dörrknackning.

Behöver något av Transports valkampanjande omprövas?

– Det ska vi analysera i efterhand. Jag känner mig mycket nöjd, men allt kan göras något bättre. I första hand hoppas jag att folk verkligen gick och röstade.

– Sedan gäller det att hålla isär facket och politiken. Vi ska vara fackligt politiska och driva fackliga frågor in i politiken, inte tvärt om. I mångt och mycket tycker jag att Socialdemokraterna ligger nära oss.

Ungefär en fjärdedel av LO-väljarna la sin röst på Sverigedemokraterna. Vad finns det att säga om detta?

– Jag är osäker på om de har röstat på SD för deras politik eller om det är missnöjesröstning. Jag hade hellre sett att fler hade tittat på partiets hållning när det gäller arbetsrätt, arbetsmarknad och a-kassan.

Finns det anledning att diskutera Transports linje att utesluta aktiva SD:are?

– Det diskuteras hela tiden, och vi har beslut från kongressen och förbundsstyrelsen bakom oss. Men i dagsläget ser jag ingen anledning att ompröva det beslutet.

Just nu har Socialdemokraternas topp, det verkställande utskottet, samlats på partihögkvarteret i Stockholm. En kvalificerad gissning är att diskussionen i första hand handlar om hur en handlingskraftig regering kan bildas.

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson svarade på journalisternas frågor om en blocköverskridande regering när han klev in till vu-mötet:

– Det är klart att det blir svårt. Men Stefan Löfven var tydlig med att valet verkar bli dödsstöten för blockpolitiken som nu gör det svårt att regera Sverige. Jag tror att alla förstår allvaret, sa han enligt TT.

I eftermiddag träffas LO:s styrelse, och i morgon har Transports styrelse videokonferens med anledning av valresultatet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    11 september, 2018

    Transports kongress har beslutat att den som företräder Sverigedemokraterna, det vill säga är aktiv och till exempel står på en lista till kommunfullmäktige, ska uteslutas ur fackförbundet. Vad medlemmarna röstar på för parti spelar ingen roll för att få vara med i Transport.

  2. Tomas L:
    11 september, 2018

    På riktigt, blir man utesluten från Transport om man är/röstat på SD i valet i söndags?

    / Tomas L

  3. Örjan Torpe:
    11 september, 2018

    Jag fick i alla fall inget samtal, kan du tänka. När det gäller arbetspolitiken så ville SD ha förändrade turordningsregler i mindre företag men obligatorisk A-kassa som kompensation för arbetslöshet.
    Det var ju inget vidare enligt facket jag undrar varför. När det gäller patriotism så har arbetarna som grupp alltid varit patriotiska mer än andra samhällsgrupper, i det så ligger det ett viss mått av konservatism. Man är också närmare samhällsproblemen än de som äter snittar på Sveavägen. När det gäller uteslutningar ur Transport så var det precis de som drabbade fackanslutna i historien, avsked för att man var med i facket. Ingenting har således förändrats med Transports grundsyn på föreningsrätten i Sverige Halleluja!

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.