S-utspel: In med kollektivavtal och bort med ackordslöner

– Vi jobbar som slavar. Vi har inga rättigheter, tyckte färdtjänst- och taxiförarna som köade i långa rader utanför centralstationen i Stockholm. Efter lunch dök trafikpolitikern Anders Ygeman (S) upp och lovade jobba för kollektivavtal och mot ackordslöner inom samhällsbetalda resor.

En liten klunga arbetsmarknadsjournalister och informatörer slöt upp kring Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Anders Ygeman när han kallade till presskonferens på eftermiddagen. Valet kryper allt närmare och han ville lyfta två S-förslag till förbättringar inom färdtjänst och skolskjuts.

– De samhällsbetalda resorna står i dag för ungefär hälften av taxiresorna i landet. Samtidigt är problemen väldigt stora i branschen, säger Anders Ygeman.

Han lyfte fram oroande siffror om ett stort antal gamla, sjuka, funktionshindrade och skolbarn som släpps av på fel adresser.

– Det handlar om transporter av ytterst bräckliga människor och orsaken till att de hamnar fel är oftast att chaufförerna är väldigt stressade. Ibland så stressade att de till och med kan tvingas svara: ”Tyvärr jag hinner inte leta upp rätt adress.”

Som bot mot förarnas stress och resenärernas otrygga situation lovade Ygeman arbeta för krav på kollektivavtal vid upphandlingar av samhällsbetalda resor. Eller kollektivavtalsenliga villkor ifall det skulle krocka med EU:s bestämmelser.

Anders Ygeman vill också sätta stopp för ackordslöner för förare som kör samhällsresor och införa fasta löner. Något som Transport och färdtjänstförarna länge slagits för.

– I dag ställs höga krav på chaufförer som kör konserver och byggnadsmaterial att de inte får köra när de är trötta. Men när det gäller gamla och funktionshindrade är det okej att vara trött.

Färdtjänstförarna har så låg lön i dag att de tvingas jobba orimligt långa dagar för att få ihop till brödfödan, beskrev Anders Ygeman. Partiets recept är en förändring i yrkestrafiklagen i syfte att få till anständiga kör- och vilotider.

Problem med långa arbetsdagar var något de väntande förarna i taxikön skrev under på, när Transportarbetaren talade med dem före presskonferensen.

– Jag jobbar tretton timmar om dagen och hinner knappt träffa mina små barn, berättar Assi.

Liksom arbetskamraterna ville han varken ha efternamn eller bild i tidningen, av rädsla för repressalier från arbetsgivare eller beställningscentraler.

– Se på oss, 90 procent som jobbar här är invandrare. Ingen vill köra färdtjänst. Det ger så dålig lön, anmärkte Assi och förarna omkring nickade instämmande.

– Men de som upphandlar resorna har höga löner, semester och semesterersättning, tillfogade Assi.

Frågan ifall fasta löner, i stället för lön med procent på inkört belopp, inte leder till allt för höga kostnader för landsting och kommuner besvarade Anders Ygeman:

– I dag har vi fastnat så mycket vid att hålla ner priset att kvaliteten blivit lidande. Jag tror det är fullt möjligt att genomföra.

Borgerliga motståndare har anklagat S för att inte ha infört kollektivavtal, trots att de suttit i styrande position på vissa håll i landet.

– Det kan bero på att de inte trott det var möjligt. Ofta är det också en mix. S kan vara i majoritet i en kommun medan alliansen styr en region som upphandlar resor, svarar Anders Ygeman.

Assi och kollegorna tycker det var bra att Ygeman kom till deras arbetsplats.

– De ska komma hit och fråga oss, ofta. Men… de kommer nog inte tillbaka efter valet. Då har de nog fått en bra sittplats, siar han med en blinkning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.