S vill ha nya bud om färdtjänsten
Högst i två år, säger Socialdemokraterna om färdtjänstupphandlingen i Stockholms län. Partiet varslar om att dra igång en ny anbudsomgång snarast. – Upphandlingen är förödande för hela taxibranschen, säger Jens Sjöström (S).
Taxi Kurir och Taxi 020, båda inom Fågelviksgruppen, kommer att från den 1 februari köra hundra procent av färdtjänst- och sjuktaxibilarna i länet. Transportarbetaren berättade om anbudsresultatet i går, som säger att landstinget efter två år kan förlänga avtalet med först ett år och sedan ett år till.
I dag säger Jens Sjöström, Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd som har hand om personalfrågor, att hans parti kommer att driva att upphandlingen inte förlängs. Det skulle betyda att de båda företagen bara får sina garanterade två år – och att en ny anbudsprocess skulle dras igång inom kort.
– Landstinget måste kräva att de företag som kör färdtjänsten har kollektivavtal, säger han. Så sent som i somras kom den statliga utredningen som gör det tydligt att en myndighet kan ha detta eller åtminstone de villkor som finns i kollektivavtalet som krav i en upphandling.
Majoriteten av åkerierna inom Taxi 020 och Taxi Kurir har inte kollektivavtal. Därmed garanteras chaufförerna ingen lön, hur mycket de än arbetar, utan är enbart hänvisade till procentlön på inkört belopp. Förarna har heller inte rätt till vare sig avtalspension eller försäkringar.
– Färdtjänsten är världen bästa grej för taxi, säger Claes Löfvenberg, vd för Taxi 020. Med färdtjänsten kommer en enda kund och frågar om vi ta ett antal körningar för 700 miljoner – körningar som ligger mitt på dagen när taxibilarna annars står stilla.
På det viset förklarar Claes Löfvenberg hur hans företag kan gå ner tio procent i pris för att köra färdtjänst och sjuktaxi från nästa år. 020 och systerföretaget Taxi Kurir vann upphandlingen av Stockholms läns färdtjänst med ett anbud som ligger just tio procent lägre än vad de båda företagen i dag får betalt för samma jobb.
Vad sparar Taxi 020 på för att pressa ner priset?
– Det handlade om att ha körningarna eller inte ha några körningar alls, säger Claes Löfvenberg. Vi visste att vi måste pressa ner några procent för att få avtalet.
Men vilka utgifter drar ni ner på för att klara intäktsminskningen?
– Det fungerar inte så. Det handlar om att vi kombinerar och planerar körningarna på ett mer effektivt sätt.
Och fortfarande finns det inga tankar på att kräva kollektivavtal för förarna hos de åkerier som kör för Taxi 020?
– Gärna ett kollektivavtal som är anpassat till 2000-talet, men inte det som finns för det är skrivet för en tid när taxi var en reglerad verksamhet, säger Claes Löfvenberg.
Hans konkurrent Magnus Klintbäck, vd på Taxi Kurir, vill inte kommentera upphandlingen i Stockholms län förrän överklagandetiden har gått ut. Något av de två taxibolagen, som båda tillhör Fågelviksgruppen, vann i samtliga 33 områden som länet är indelat i. Hela affären handlar om 4,1 miljarder kronor under fyra år.
Fredrik Wallén (KD) är ordförande i färdtjänstberedningen och nöjd med att kostnaderna kan minskas med runt tio procent. Han framhåller också att taxibolagen måste leva upp till högre miljökrav och se till att förarna får bättre utbildning med det nya avtalet.
– Socialdemokraterna levererar en väldigt kraftfull spark i öppen dörr, säger han. Det framgår av avtalet att vi ska titta på uppgörelsen efter två år för att avgöra om den ska få löpa vidare, och samtidigt har vi gett förvaltningen i uppdrag att se över färdtjänstupphandlingar i stort under samma period.