S vill ha nya bud om färdtjänsten

Högst i två år, säger Socialdemokraterna om färdtjänstupphandlingen i Stockholms län. Partiet varslar om att dra igång en ny anbudsomgång snarast. – Upphandlingen är förödande för hela taxibranschen, säger Jens Sjöström (S).

Taxi Kurir och Taxi 020, båda inom Fågelviksgruppen, kommer att från den 1 februari köra hundra procent av färdtjänst- och sjuktaxibilarna i länet. Transportarbetaren berättade om anbudsresultatet i går, som säger att landstinget efter två år kan förlänga avtalet med först ett år och sedan ett år till.

I dag säger Jens Sjöström, Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd som har hand om personalfrågor, att hans parti kommer att driva att upphandlingen inte förlängs. Det skulle betyda att de båda företagen bara får sina garanterade två år – och att en ny anbudsprocess skulle dras igång inom kort.

– Landstinget måste kräva att de företag som kör färdtjänsten har kollektivavtal, säger han. Så sent som i somras kom den statliga utredningen som gör det tydligt att en myndighet kan ha detta eller åtminstone de villkor som finns i kollektivavtalet som krav i en upphandling.

Majoriteten av åkerierna inom Taxi 020 och Taxi Kurir har inte kollektivavtal. Därmed garanteras chaufförerna ingen lön, hur mycket de än arbetar, utan är enbart hänvisade till procentlön på inkört belopp. Förarna har heller inte rätt till vare sig avtalspension eller försäkringar.

– Färdtjänsten är världen bästa grej för taxi, säger Claes Löfvenberg, vd för Taxi 020. Med färdtjänsten kommer en enda kund och frågar om vi ta ett antal körningar för 700 miljoner – körningar som ligger mitt på dagen när taxibilarna annars står stilla.

På det viset förklarar Claes Löfvenberg hur hans företag kan gå ner tio procent i pris för att köra färdtjänst och sjuktaxi från nästa år. 020 och systerföretaget Taxi Kurir vann upphandlingen av Stockholms läns färdtjänst med ett anbud som ligger just tio procent lägre än vad de båda företagen i dag får betalt för samma jobb.

Vad sparar Taxi 020 på för att pressa ner priset?

– Det handlade om att ha körningarna eller inte ha några körningar alls, säger Claes Löfvenberg. Vi visste att vi måste pressa ner några procent för att få avtalet.

Men vilka utgifter drar ni ner på för att klara intäktsminskningen?

– Det fungerar inte så. Det handlar om att vi kombinerar och planerar körningarna på ett mer effektivt sätt.

Och fortfarande finns det inga tankar på att kräva kollektivavtal för förarna hos de åkerier som kör för Taxi 020?

– Gärna ett kollektivavtal som är anpassat till 2000-talet, men inte det som finns för det är skrivet för en tid när taxi var en reglerad verksamhet, säger Claes Löfvenberg.

Hans konkurrent Magnus Klintbäck, vd på Taxi Kurir, vill inte kommentera upphandlingen i Stockholms län förrän överklagandetiden har gått ut. Något av de två taxibolagen, som båda tillhör Fågelviksgruppen, vann i samtliga 33 områden som länet är indelat i. Hela affären handlar om 4,1 miljarder kronor under fyra år.

Fredrik Wallén (KD) är ordförande i färdtjänstberedningen och nöjd med att kostnaderna kan minskas med runt tio procent. Han framhåller också att taxibolagen måste leva upp till högre miljökrav och se till att förarna får bättre utbildning med det nya avtalet.

– Socialdemokraterna levererar en väldigt kraftfull spark i öppen dörr, säger han. Det framgår av avtalet att vi ska titta på uppgörelsen efter två år för att avgöra om den ska få löpa vidare, och samtidigt har vi gett förvaltningen i uppdrag att se över färdtjänstupphandlingar i stort under samma period.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.