(S) vill skärpa reglerna för F-skattsedel

Debatt. Arbetslösheten har bitit sig fast på en katastrofalt hög nivå i Sverige. Regeringens politik har i huvudsak inriktats på att få fler i arbetslöshetskön – inte på att få fram fler arbetstillfällen. Skattesänkningarna betalades till stor del med kraftiga försämringar i arbetsmarknadspolitiken och vuxenutbildningen.

Det är därför vi nu ser att andelen långtidsarbetslösa stiger mycket kraftigt och värst av allt bland ungdomar.

Därför är arbetarrörelsens stora utmaning nu att agitera för en politik som ger fler arbeten och fler i arbete. Det är så vi skapar resurser för välfärden och en grund för löntagarnas rättigheter och fackföreningarnas styrka. Den socialdemokratiska politiken spetsas och fokuseras nu alltmer mot huvuduppgiften – full sysselsättning. I den politiken har ett nära samarbete med både företagen och facken en given plats.

I ett litet konkurrensutsatt land som Sverige måste vi samarbeta mellan näringarna och politiken, samordna forskning, investeringar och utbildningar.

Vi vill se svenska företag växa, anställa fler – och det på goda villkor. Vi vill också se nya företag födas, att entreprenörer kan pröva sina idéer – det är så morgondagens jobb garanteras.

Men, och det är ett ordentligt men, tillväxt i jobb kräver ordning och reda på arbetsmarknaden. Det är ett gemensamt intresse för både seriösa företag och löntagarna.

För företagen är alla former av lönedumpning ett hot mot konkurrens på lika villkor. Ett aldrig så innovativt och effektivt företag har i längden ingen chans om det finns aktörer som struntar i eller rundar kollektivavtal och arbetsmiljöregler.

F-skattsedeln är, rätt använd, en enkel väg till företagande. Men missbrukad ser vi att den också kan slå sönder ordningen på arbetsmarknaden och i kombination med en systematisk arbetskraftsimport snabbt pressa ner lönenivåerna.

I England på 1980-talet använde de konservativa F-skattsedeln som vapen gentemot fackföreningsrörelsen, genom att utforma den så att det blev tillåtet att bara ha en uppdragsgivare som företagare. Företagen sparkade sina anställda som sedan fick slåss om jobben som egna företagare. Den fackliga solidariteten knäcktes i ett slag.

Alliansregeringen har gjort sammaledes och nu ser vi i många branscher – inte minst i transportbranschen – hur den här möjligheten till lönedumpning snabbt tilltar. Inte minst åkerinäringen ropar på hjälp – förutsättningarna för seriöst företagande försämras.

Från Socialdemokraternas sida har vi krävt snabba åtgärder. Reglerna måste skärpas så att F-skattsedeln inte kan användas till annat än just enskilt företagande. När vi nu hade frågan till behandling i Skatteutskottet i riksdagen fick vi faktiskt de borgerliga partierna med oss på att avkräva regeringen en snabb utvärdering av ändringarna i F-skattereglerna. Dels angående skattefusket men också hur de påverkat löntagarnas situation.

Vi ville egentligen gå betydligt längre och avkräva regeringen konkreta lagförslag. Men att åtminstone få en enig riksdag att se problemen och avkräva regeringen en redovisning är ett bra kliv framåt.

Under tiden kommer vi att driva på med förslag som kräver mer än en uppdragsgivare och rejäla påföljder vid missbruk av F-skattsedeln.

Samtidigt arbetar vi socialdemokrater i riksdagens trafikutskott för att tvinga fram en mycket effektivare övervakning av cabotagetrafiken i samma syfte – att konkurrens ska ske på lika villkor. Lagar behöver ändras, övervakningen skärpas och påföljderna för brott måste ökas, ja så ser vägen mot en bättre fungerande arbetsmarknad ut. Men därutöver kan mycket göras redan nu.

Jag vill särskilt framhålla Malmö stad där fackföreningsrörelsen mobiliseras i övervakningen av kommunens upphandlingar i syfte att garantera vita arbeten.

På samma sätt borde de delar av näringslivet som är beställare av transporter aktivt engagera sig i att endast ha affärer med seriösa företag som upprätthåller kollektivavtalen. De som beställer transporter vill säkert inte ha illojal konkurrens i sin bransch. Då har man ett ansvar att bekämpa företeelsen i hela ekonomin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.