Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

– Det är för att vi är nära våra medlemmar, säger Anna Ryding, förbundskassör. Vi har en lokal närvaro runt om i landet, och det kostar.

Transportarbetaren fick ett mejl. Avsändaren är en parkeringsvakt som tjänar 20 509 kronor i månaden. Och som betalar 447 kronor i fackavgift. Han skriver:

”Jag har just gått med i Transport. Varför är det så hög medlemsavgift? Min fru betalar 240 i månaden i Naturvetarna och jag betalade mindre innan, i Unionen.”

– Jag förstår honom, säger Anna Ryding. Det är mycket pengar.

Så beskriver hon en skillnad mellan Transport och fackförbund med lägre avgifter:

– De kanske har regionala kontor, medan vi har anställda ombudsmän på lokalavdelningarna. Det gör att det är relativt lätt att få prata med och träffa en ombudsman i Transport.

– Det är där vår fackliga styrka finns, säger Anna Ryding.

Näst största utgiftsposten är medlemsförsäkringarna. Där tycker hon att särskilt den kollektiva hemförsäkringen är viktig.

– Den kostar mest, men den har också hjälpt många av våra medlemmar som annars kanske inte skulle ha haft en hemförsäkring.

Gör Transport några särskilda satsningar i år?

– Ja, vi satsar cirka sju miljoner kronor på medlemsvärvning och organisering. Vi vill framför allt behålla styrkan med så många medlemmar som möjligt när vi förhandlar med arbetsgivarna om kollektivavtal, säger Anna Ryding.

Transport är det enda LO-förbund som inte ger pengar till Socialdemokraterna. Inte heller några andra partier får ekonomiskt stöd från fackförbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan:
    3 juli, 2018

    Hur stor del går till Socialdemokraterna ? Ligger detta under Anslag/bidrag ?
    När jag var medlem i IF Metall kunde man välja vart den del av avgiften som gick till "politiskt stöd till Sossarna" Skulle gå och man kunde ex välja att istället sponsra någon annan organisation som ex röda korset eller barncanserfonden istället för Socialdemokraterna.

  2. Christina Ahlund:
    3 juli, 2018

    Hej Stefan! Transport ger inga bidrag till Socialdemokraterna.

  3. Lena Blomquist, red:
    24 april, 2018

    Svar: Det handlar om 2017, senaste året med färdigt bokslut. Avtalsförhandlingar hamnar väl i huvudsak under kostnaden för personal. Men där svajar jag lite, återkommer om jag får något annat besked när jag har kollat med Transports experter.

  4. Susanne:
    24 april, 2018

    Verkar vara en gammal bild eftersom Kongress 2017 står med... Jag undrar, i vilken "tårtbit" ligger kollektivavtalsförhandlingarna?

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.