Så används din fackavgift
Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.
– Det är för att vi är nära våra medlemmar, säger Anna Ryding, förbundskassör. Vi har en lokal närvaro runt om i landet, och det kostar.
Transportarbetaren fick ett mejl. Avsändaren är en parkeringsvakt som tjänar 20 509 kronor i månaden. Och som betalar 447 kronor i fackavgift. Han skriver:
”Jag har just gått med i Transport. Varför är det så hög medlemsavgift? Min fru betalar 240 i månaden i Naturvetarna och jag betalade mindre innan, i Unionen.”
– Jag förstår honom, säger Anna Ryding. Det är mycket pengar.
Så beskriver hon en skillnad mellan Transport och fackförbund med lägre avgifter:
– De kanske har regionala kontor, medan vi har anställda ombudsmän på lokalavdelningarna. Det gör att det är relativt lätt att få prata med och träffa en ombudsman i Transport.
– Det är där vår fackliga styrka finns, säger Anna Ryding.
Näst största utgiftsposten är medlemsförsäkringarna. Där tycker hon att särskilt den kollektiva hemförsäkringen är viktig.
– Den kostar mest, men den har också hjälpt många av våra medlemmar som annars kanske inte skulle ha haft en hemförsäkring.
Gör Transport några särskilda satsningar i år?
– Ja, vi satsar cirka sju miljoner kronor på medlemsvärvning och organisering. Vi vill framför allt behålla styrkan med så många medlemmar som möjligt när vi förhandlar med arbetsgivarna om kollektivavtal, säger Anna Ryding.
Transport är det enda LO-förbund som inte ger pengar till Socialdemokraterna. Inte heller några andra partier får ekonomiskt stöd från fackförbundet.