Så blev bevakningsavtalet
Transport och Almega har tecknat ett nytt löneavtal för bevakningsbranschen. Uppgörelsen gäller i ett år och ger 720 kronor mer i månaden från 1 april. Nyanställda får 600 kronor mer, men i gengäld förbättras villkoren så att de snabbare får fast anställning, reglerad arbetstid och klättrar i lönestegen.
– Det är ett bra avtal som ger oss förutsättningar att utveckla branschen, säger Matts Haglund, ombudsman på Transports förbundskontor.
Avtalet skrevs under efter att Transport varslat om konflikt. En rad punktstrejker skulle ha slagit hårt mot bland annat flyget, Stockholms tunnelbana och bankomatsystemet.
Nu blev det i stället en uppgörelse som löper från 1 april 2012 till 31 mars 2013. Förutom kronpåslaget på lönerna räknas ob, övertid och andra tillägg upp med 3,2 procent.
Parterna enades om lösningar på ett par problem som diskuterats under den gångna avtalsperioden. I båda fallen handlar det om frågor som gynnar nyanställda och behovare. Alltså de grupper som nu får 600 kronor i lönelyft de första 15 månaderna.
I det nya avtalet är det klart att alla anställda ska ingrupperas i lönetarifferna senast efter 15 månader. Det gäller oavsett om det finns schema eller inte. Tidigare fanns en skrivning som ledde till tvister.
Uppgörelsen innebär också att alla behovare ska erbjudas riktig anställning, med ett bestämt arbetstidsmått, efter tolv månader.
Transport har gjort en eftergift. Blivande väktare som gått branschens egen skola, BYA, har tidigare haft fullt betalt under hela utbildningstiden. Av arbetsgivaren. 65 procent av lönen betalades ut när väktaren gått den första kursen, Väktarutbildning 1. Resterande 35 procent utgick sedan efter den obligatoriska fortsättningen, Väktarutbildning 2.
Nu tas de 35 procenten bort. För Väktarutbildning 2 utgår fortfarande full lön.
Matts Haglund säger:
– Det är en försämring som kan värderas till ungefär 0,1 procent på lönesumman.
Lönen under utbildningen har debatterats i branschen. Tidigare gick i stort sett alla väktare och ordningsvakter på BYA:s väktarskola. Förutsättningen var att personen hade fått jobb i något bevakningsföretag. Nu finns andra utbildningsvägar och många elever bekostar sin kurs själva. Eller får stöd från Arbetsförmedlingen.
I avtalsförhandlingarna enades Transport och Almega om att tillsätta en ny arbetsgrupp, som ska jobba med att utveckla Väktarutbildning 1.
Sedan tidigare finns en arbetsgrupp som nu ska fortsätta se om det går att hitta ett system för att redovisa inbetalade försäkringspremier på de anställdas lönespecifikationer.