Svenska sedlar
Granskning: Pensionsfusket

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Peter Åkesson avd 3 Göteborg
Transports Peter Åkesson tar strid för framtida pengar: ”Vad hjälper det om man får 1 000 kronor i lönehöjning när arbetsgivaren sedan stjäl 1 600 kronor i avtalspension?” Foto: Lilly Hallberg

Det fuskas något så fruktansvärt, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports avdelning Göteborg med västra Götaland.

Han har under hela 2000-talet år sett hur en rad företag i regionen systematiskt försöker komma undan de obligatoriska inbetalningarna till avtalspensionen, som Fora administrerar. Inbetalningar som är avtalade mellan LO och Svenskt Näringsliv.

– Vi möter allt fler pensionärer som blir förtvivlade när de inser vad de får ut. Hela paketet behöver göras om för att säkerställa pensionen.

Peter Åkesson tycker också det är viktigt att försäkringspaketet SAF-LO är klart innan ett nytt kollektivavtal skrivs.

– När avtalet är skrivet har man fredsplikt. Vad hjälper det om man får 1 000 kronor i höjning när arbetsgivaren sedan stjäl 1 600 kronor i avtalspension? Det duger inte med en förvaltare som sätter räven att vakta hönsgården, säger han.

– Jag förstår inte att de seriösa företagen inte skriker. Får man inte in pengar från rätt företag får ju pengar från andra täcka upp, det gröper ut försäkringarna.

Uppskjuten lön

Både Peter Åkesson och ombudsmannen Tony Blomberg ser inbetalningarna till avtalspensionen som en viktig samhällsfråga: Avtalspensionen är uppskjuten lön. Den arbetsgivare som inte betalar in 4,5 procent av lönen till Fora bryter mot kollektivavtalet, framhåller de.

Bland företagen skiljer det sig mellan olika branscher. Taxi beskriver de som ett sorgebarn. Men även bland bevakningsbolag har det varit återkommande problem.

– Så här kan vi inte ha det, säger Peter Åkesson.

Sture Thorsell, försäkringsansvarig hos Transport, kommer förhållandevis sällan i direkt kontakt med problemen:

– Det är mer en fråga för ombudsmännen.

Han tror också att fusk och slarv med premieinbetalning är mer utbrett i andra branscher än Transports kollektivavtalsområden. Exempelvis inom hotell och restaurang.

Granskning av städföretag

Fackförbundet Fastighets granskade i höstas närmare 1 000 städföretag för att se om de betalat in rätt avtalspension till sina anställda. Under tremånadersperioden som projektet pågick hittade Fastighets sammanlagt runt 50 miljoner kronor som saknas i inbetalda pensionspengar. Ett av bolagen, Winab, hade under tio år betalat in för lite – eller inget alls – till elva anställda.

Efter förhandlingar mellan Fastighets och företaget får de berörda nu sina pensioner inbetalda, tio år tillbaka i tiden.

Bakom granskningen står Victoria Björkman, städare på ISS Halmstad och regionalt skyddsombud, och Tommy Holmbom, sanerare på Ringhals och ordförande för Fastighets avdelning i Varberg. De hittade konstigheter redan innan de kom i gång med själva projektet, under utbildningstiden.

– Winab var ett av tre övningsobjekt, som valts ut till det för att det varit rätt många ärenden där tidigare. Men under hösten betade vi av huvuddelen städföretag med kollektivavtal, säger Tommy Holmbom.

– Vi har gjort grovarbetet och lämnat över underlaget, nu är det Fastighets ansvariga som gör prioriteringen och kontaktar medlemmarna.

Oberoende valcentral

Det är oklart hur utbrett det är med felaktig eller utebliven inbetalning till tjänstepension. Fora, som av ägs LO och Svenskt Näringsliv, är en oberoende valcentral. Uppdraget är att informera och hjälpa både arbetstagare och arbetsgivare. Det kan gälla sådant som pensionsförvaltare och information om hur hängavtal skrivs.

Christina Eriksson, Fora
Foras informatör Christina Eriksson brukar fråga unga om de skulle tacka nej till en halv miljon kronor från sin arbetsgivare: ”Tjänstepensionen handlar om otroligt mycket pengar. Kruxet är att de kommer senare.” Foto: Fora

Fora har inget uppdrag att kontrollera riktigheten i den lön som en arbetsgivare uppger.

– Hos oss på Fora tecknar företag försäkringsavtal, inte ett kollektivavtal. Fora är heller ingen pensionsförvaltare, säger Christina Eriksson, senior handläggare och informatör.

Ute och informera

I hennes uppdrag ingår att vara ute och informera privatanställda arbetare om deras kollektivavtalade tjänstepension – liksom egna företagare som sliter för att göra rätt. Hon träffar såväl fackets försäkringsinformatörer som taxichaufförer och åkare med stora bolag. Christina Eriksson har besökt en arbetsplats där inte en enda pryl fick vidröras och stått mitt i produktionen i en dörrfabrik.

– Omkring nio av tio anställda i Sverige omfattas av en tjänstepension och försäkringar. Det förekommer att företag inte gör rätt för sig. Men om det blir fel är det oftast för att det brustit i information och kommunikation. Och jag har aldrig varit med om att en arbetsgivare blivit sur för att jag informerar om deras skyldigheter och rättigheter, säger hon.

Christina har ett passionerat sätt att tala om pensionsfrågor, som ofta är komplicerade. Och allt mer komplexa.

– Jag använder ofta verkliga exempel för att möta människor. Det handlar om otroligt mycket pengar. Jag börjar ibland med att fråga om någon i början av sitt yrkesliv skulle tacka nej till en halv miljon om arbetsgivaren frågar. Ofta prioriterar yngre pengar som syns direkt på kontot, eller andra förmåner. Kruxet är att man får dem först när man går i pension.

– Intresset brukar öka med ålder …

Vita jobb och kollektivavtal

Två grundläggande råd för en bra, framtida pension: Jobba vitt och jobba på ett företag med kollektivavtal. Hur var och en sedan ska göra med pengar som arbetsgivaren satt av beror på livssituationen, understryker Foras informatör. Men Christina Eriksson tycker att vi ska våga prata om döden och återbetalningsskydd. Att vi medvetet tar ställning till vem som ska få tjänstepensionspengarna när den dagen kommer.

 

Fotnot: Läs även Han upptäckte att pensionskontot var nollat.

Fackets hjälp räddade hans pensionspengar

Pensionsfusket. Arbetsgivaren intygade att allt var i sin ordning. Men betalade under flera år inte in några pengar alls till de anställdas pension. Taxichauffören Joseph är övertygad om att åkaren medvetet bröt mot avtalet.

– Han visste exakt vad han gjorde. Han har varit länge i branschen, säger Joseph, som fortfarande kör taxi men i dag med egen bil.

Joseph körde tidigare under flera år för ägaren till ett taxiföretag i södra Sverige.

– Han sa att alla papper var rätt, att han betalade in skatt och pensionspengar. Jag frågade många gånger efter ett lönebesked, som jag behövde när jag sökte lån hos banken. Men jag fick bara en handskriven lapp.

Då vände sig Joseph till den lokala Transportavdelningen. Med hjälp av facket lyckades han se till att de anställda fick korrekta lönebesked. Men också en inblick på sin sida hos Fora, som visade hur mycket arbetsgivaren satt av till tjänstepension: 0 kronor.

De anställda fick till slut premierna inbetalda. I Josephs fall handlade det om sammanlagt över 60 000 kronor för tre år. Han hade jobbat hårt, kört långa pass. Oftast sex dagar i veckan.

Fotnot: Joseph heter egentligen något annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lilly Hallberg:
    6 april, 2020

    En arbetsgivare kan begära tillbaka inbetalda pensionspengar för anställda som fyllt 65 år. För äldre anställda har arbetsgivaren i dag ingen skyldighet att betala in pensionspremier. Om det ändå gjorts kan arbetsgivaren begära återtag. Rättelser av årsrapporteringen kan göras upp till tio år tillbaka i tiden. /Lilly Hallberg, reporter

  2. Evert:
    3 april, 2020

    Artikeln är "fattig" på intressanta fakta.
    Kan arbetsgivaren endast begära tillbaka senaste inbetalning, relativt omgående, eller kan ag begära tillbaka även inbetalningar som gjordes flera år tillbaka?
    Vilka motiveringar behövs, för att återbetalning skall god

Lästips:

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Transportarbetarens logga

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.