Lars Mikaelsson och Petr Lövkvist.
Close
Nyss valda – förbundssekreterare Lars Mikaelsson och förbundskassör Peter Lövkvist. (Montage)
Close
Kongress 2022

Så blir Transports nya topp

Kongressen. På lördagsförmiddagen utsågs de som tillsammans med ordförande Tommy Wreeth ska leda Transport under kommande kongressperiod. Lars Mikaelsson får förtroende som förbundssekreterare i fem år till. Till ny förbundskassör valdes Peter Lövkvist.

Till skillnad från ordförandeposten var meningarna delade om övriga poster i Transports verkställande utskott (VU); trion i toppen av förbundet.

Kongressen hade att ta ställning till två kandidater både till vice ordförande – förbundssekreterare – och till kassör. Samtliga fyra nominerade fick presentera sig själva i kortare anföranden och tala om vad de ville göra om de valdes. På det följde möjlighet för kongressombud att tala för ”sin” kandidat.

Resultatet av omröstningen till vice ordförande blev mycket jämnt. Av 208 röstberättigade röstade 108 för att Lars Mikaelsson som förbundssekreterare, 100 för Petri Perälä som i dag är ombudsman på Flygavdelningen. Det är tredje gången för Mikaelssons del att bli nominerad till posten, och vid 2017 års kongress valdes han in i VU.

Peter Lövkvist har under den senaste kongressperioden varit internationell chef – eller internationellt ansvarig, för att välja hans egna ord i dag – och han tar över Anna Ryding som kassör. I omröstningen blev resultatet 128–78.

I Transportarbetaren har Peter Lövkvist tidigare, som VU-kandidat, med egna ord skrivit om hur han ser på uppdraget och vad han skulle vilja göra om han valdes till kassör för förbundet. I dag i talarstolen betonade han också att han fick saker och ting gjorda.

Samtliga fyra nominerade talade inför valen, i sina anföranden, om vikten av att åter bli fler medlemmar inom förbundet, liksom om betydelsen av fler förtroendevalda. Och att leverera! De betonade också att det handlar om ett lagarbete, både i toppen – VU – och tillsammans med alla inom förbundet.

På lördagen valdes förbundsstyrelse för 2022–2027. Tio ordinarie ledamöter i styrelsen röstades då fram: Carina Lövgren (avdelning 4), Christina Mattisson (avdelning 18), Emma Brodin (avdelning 9), Johan Eriksson (avdelning 41), Karin Peterson (avdelning 3), Lena Hunt Viberg (avdelning 17), Linda Svensson (avdelning 12), Patrik Östbjerg (avdelning 2), Petri Perälä (avdelning 46) och Sofia S Poikulainen från avdelning 5.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Transportarbetarens logga

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.