Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.
Close
Förskolebarn får ta en titt på den nya, elektriska sopbilen. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle i Göteborg, som i år kom på plats 14 i rankningen över landets kommuner. (ARKIVBILD)
Close

Så bra är kommunerna på miljö – hela listan är här

Miljöarbete. Lund tar hem förstaplatsen som landets miljöbästa kommun, följt av Malmö. De får toppoäng i tidningen Aktuell Hållbarhets årliga kommunrankning.

Fossilfria transporter, systematisk klimatanpassning, kommunens fordonsflotta, avfallshantering och antal meter cykelväg per invånare. Det är några av kategorierna där kommunerna redogjort för läget när det gäller arbetet för miljön.

Det är 15:e året i rad som Bonniersägda Aktuell Hållbarhet sammanställer listan över hur Sveriges kommuner ligger till i miljöhänseende. Rankningen görs i samarbete med Miljöbarometern, ett digitalt verktyg för kommuner och organisationer för att förenkla redovisningen av hållbarhetsarbetet.

Årets vinnare i kommunrakningen, Lund, har i flera år legat i det absoluta toppskiktet. 2011 tog Lund hem segern och förra året hamnade kommunen på en andraplats. Då vann Malmö. I år är det alltså byte högst upp på listan. På tredje plats hamnar Järfälla, följt av Växjö och Uppsala.

Rankningen bygger dels på en enkät som tidningen Aktuell Hållbarhet själva sammanställt, dels på data från källor. Det är till exempel statistik från Vattenmyndigheten, SCB, branschorganisationen Avfall Sverige liksom uppgifter från Djurens Rätt och databasen Kolada.

I Aktuell Hållbarhets presentation är landets kommuner inte bara listade 1-290, utan också uppdelade i kategorier: Storstäder och storstadsnära kommuner, mellanstora städer, mindre städer och närliggande kommuner, samt landsbygdskommuner. I den sistnämnda ligger Simrishamn överst, på huvudlistan har ”Österlens huvudstad” plats 28.

Förklaring till bottenplaceringar

Att en kommun får usla resultat behöver inte nödvändigtvis betyda att ansvariga i kommunhuset inte prioriterar miljöarbetet. Och Aktuell Hållbarhet skriver också i sitt utskick att bottenresultat sannolikt beror på att kommunen inte svarat på tidningens enkät – nästan hälften av poängen bygger just på enkätsvaren.

Särskilt i mindre kommuner kan det vara svårt att få tid för att svara på frågorna, och att utveckla redovisningen av allt från energiplan till andel ekologiska livsmedel i kommunal verksamhet och återvinningsmängd.

– Det kommer varje år en allt större mängd enkäter av olika slag, ofta på våren, och de blir bara mer och mer komplexa. Men vi är en liten organisation och det känns som att en del kommersialiserar vår tid. Vi frågor oss alltid vilka enkäter som gynnar vår kommun och jag diskuterar de jag får med kommundirektören, säger Strömsunds miljöchef Erik Casselbrand till Jämtlands tidning.

Strömsunds kommun är en av fem kommuner av Jämtlands läns totalt åtta kommuner som valt att inte svara på enkäten. Högst upp i länet ligger i alla fall Östersund, som klättrat från plats 34 till plats 20.

Sammanlagt i landet svarade 220 av 290 kommuner på enkäten.

Klicka här för att se Aktuell Hållbarhets kommunrankning 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Illustration elvägar

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Lekande barn utanför Lillsjöskolan i Östersunds kommun. Trots backkameror och teknisk utrustning kan tungbilsförare missa barn som plötsligt dyker upp bakom varu- eller sopbilen.

”Lastbilar ska inte backa vid skolor”

Arbetsmiljö. 2021 inträffade en tragisk olycka i Ås, Krokoms kommun, i Jämtland. Ett barn i förskoleåldern omkom. Inte en gång till, tänkte Transports regionala skyddsombud och drog i gång en kartläggning av farlig backning och körning vid förskolor och skolor i Östersund.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.