Så funkar det – vägvisare i EU:s korridorer

Går du vilse bland EU:s institutioner? Här kommer en liten vägledning. Som medborgare i unionen har du inget demokratiskt inflytande över EU-kommissionen. Däremot har du möjlighet att rösta in ”dina” politiker i EU-parlamentet.

EU-parlamentet kan i stora drag liknas vid unionens riksdag, och stiftar lagar tillsammans med ministerrådet. Lagstiftningen införs sedan i de totalt 28 medlemsländerna. (Nämnas bör att ledamöterna i Europaparlamentet inte kan lägga fram lagförslag och på det sättet har mindre makt än den svenska riksdagen).

*

I ministerrådet sitter regeringarnas representanter från alla EU-länder. Vilken minister som deltar i ett möte, avgörs av vilken fråga som avhandlas. Handlar det om arbetsmarknad sänder regeringen sin arbetsmarknadsminister, gäller det ekonomi skickas finansministern och så vidare.

I höstens riksdagsval har du möjlighet att rösta fram den nya regering, som ska föra Sveriges talan i ministerrådet.

*

I unionen är det EU-kommissionen som har till uppgift att lägga fram lagförslag och skicka dem till ledamöterna i EU-parlamentet. Där diskuterar de olika partigrupperna. Parlamentets ställningstagande går sedan vidare till ministerrådet, som tar ställning. Åsikterna bänds och bryts och lyckas ministerråd och parlament inte enas blir det ingen ny lag. Ytterst handlar det om kompromisser.

*

Ytterligare en viktig uppgift för EU-parlamentet är att besluta om EU:s budgetoch att kontrollera EU-kommissionens arbete.

Unionens långtidsbudget för år 2014 till 2020 omfattar 960 miljarder euro eller omkring 8 640 miljarder svenska kronor. Pengarna bekostar bland annat regional- och jordbrukspolitik. Förra året bidrog Sverige med 26 miljarder kronor.

*

Ledamöterna i EU-parlamentet får samma ersättning 7 960 euro (76 000 kronor) per månad, brutto. Från det dras EU-skatt och olycksfallsförsäkring, kvar blir drygt 6 200 euro (59 300 kronor). Sveriges parlamentariker betalar också svensk skatt, med avdrag för skatten till EU, enligt eu-upplysningen.se.

Ledamöterna har rätt att anställa egen personal till stöd. Kritik har riktats mot att vissa anställer släktingar och bekanta som assistenter för höga belopp.

*

Personröster har stor betydelse vid EU-valet. I förra omgången, 2009, kryssade svenskarna in sammanlagt tolv parlamentariker. Till dem hörde Amelia Andersdotter (Piratpartiet), Isabella Lövin (MP), Christofer Fjellner (M) och Marita Ulvskog (S).

Transport och ytterligare fem LO-förbund stödjer S-kandidaten Johan
Danielsson. Han lovar kämpa för svenska kollektivavtal och mot avregleringar inom transportbranschen. 40 000 röster krävs för att kryssa in Danielsson. Han står nu som tionde namn på S-listan.

*

I förra riksdagsvalet deltog cirka 85 procent av svenskarna, men bara drygt 45 procent lämnade soffan för valet till EU-parlamentet.

När Lissabonfördraget trädde i kraft 2009 fick Sverige ytterligare två ledamöter och har nu 20. Det kan jämföras med unionens befolkningstätaste land, Tyskland, som får välja hela 96 ledamöter.

 

Fotnot. Läs också Transportarbetarens reportage ”Du har en gigantisk uppgift framför dig”, där S-kandidaten Johan Danielsson åker med lastbilschauffören Ove Jensen under ett arbetspass.

LÄSTIPS
www.eu-upplysningen.se/eu-valet/

www.europaportalen.se, webbtidningen om EU och Europa

www.fackligt.eu, Fackliga Brysselkontoret (LO, TCO, SACO). Läs resultaten från kontorets enkät till partierna och prenumerera på nyhetsbrevet.

”EU:s makt växer” (Riksdag & Departement nr 25, 2013).

”Fem vägar till snabbt EU-beslut” (SvD 7/5, 2014).

”Så har svenskarna påverkat besluten i EU-parlamentet”, ”Ewa Stenberg: Därför är det viktigt att rösta – och att välja rätt person”(DN 27/4, 2014).

”Så mycket gör din EU-politiker”, ”Partipiskan når inte Bryssel”, Finliret sköts i korridorerna” (SvD 3/5, 2014).

”Gamla moderaterna styr i EU-parlamentet” (www.dagensarena.se).

Transportarbetarens artikelserie om transportarbetare i Europa: www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Europa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.