Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner. Foto: Shutterstock
Close
Mammografi erbjuds i dag till alla kvinnor mellan 40 och 74 år av sjukvården i landets samtliga regioner.
Close
Kongress 2022

Så gick det med kraven på cancerkoll och fria mensskydd

Motionerat. På Transports kongress antogs två motioner som berörde och väckte diskussion: Att förbundet ska verka för rätt till mammografi, cellprovtagning och prostataundersökning på betald arbetstid. Och att arbeta för fria mensskydd i alla sammanhang.

Transportarbetaren har tittat på hur arbetet gått för att förverkliga kraven.

– Jag blev själv förvånad över de starka reaktionerna på motionen och att den motionen fick så mycket uppmärksamhet, säger Sven Sawatzki, ombudsman på avdelning 17 Skövde-Borås.

Han är den som tecknade ned avdelningsmotion Dd7, som behandlades på Transports kongress den 28 augusti förra året. En rad talare stod upp och vittnade om betydelsen av den förebyggande vård som motionen talade om. Och också om kamrater som dött, men som kunde räddats.

Motionen antogs, i strid med förbundsstyrelsens förslag.

– Det är oerhört viktigt att de som vill gå på undersökning kan göra det. Jag vet vilket lidande det innebär för dem som inte kommer i tid för att cancern ska gå att behandla, säger Sven, som gjort noggranna efterforskningar i ämnet som avdelningsmotionen behandlar.

Motionärerna ser rätten till undersökningar, inskrivna i avtalet, som en ren win-win-situation.

– För arbetsgivaren är det fördelaktigt att den anställda kommer i väg i tid, slipper kostnader för sjukskrivningar eller för att ta in vikarier. Och för samhället i stort för vård och ersättningar. För individen är det ytterst livsavgörande.

Sven Sawatzki, ombudsman i avdelning 17, framhåller att det är en vinst för alla parter att anställda får möjlighet att gå på undersökningar för att tidigt upptäcka cancer. Och att det inte är ett krav som bara gynnar Transports medlemmar. Foto: Lilly Hallberg
Sven Sawatzki, ombudsman i avdelning 17, framhåller att det är en vinst för alla parter att anställda får möjlighet att gå på undersökningar för att tidigt upptäcka cancer. Och att det inte är ett krav som bara gynnar Transports medlemmar. Foto: Lilly Hallberg

I de avtalsförhandlingar som pågår under våren och försommaren lyfts kravet, att verka för att rätten till undersökning på betald arbetstid ska skrivas in i avtalet. Men särskilt prioriterad är inte frågan.

Särskilt inte ett år som detta, under en avtalsrörelse där inflationen ligger som ett mörkt moln över allt och där det i mycket – inte bara på Tranports avtalsområden – handlar om att inte förlora allt för mycket i reallön.

– Jag tror att alla tycker att det vore rätt att skriva in det i avtalet, men i förhandlingar handlar det om att välja och välja bort.

Det säger en av flera ombudsmän Transportarbetaren talat med. Och i år handlar det mer än tidigare om att prioritera kronor och ören.

Men andra fackförbund, bland annat Seko och Kommunal, har fått det inskrivet i avtal för vissa av sina yrkesgrupper.

Och Sven Sawatzki framhåller att det inte handlar om en motsättning mellan pengar och vård, tvärtom: Rent krasst ekonomiskt är det lönsamt med förebyggande undersökningar.

– Jag känner till många som inte går på kontroller. Varför? Dels för att de inte har möjlighet att ta ledigt en del av en dag utan måste ta en hel dag, och kanske varken har råd eller sparade semesterdagar, säger han.

– Redan före den kraftiga inflationen var det många som valde bort undersökningar när de blev kallade och i dag är det ännu fler.

Olika villkor splittrar, reell möjlighet att gå på undersökningar kan vara livsavgörande. På Transports kongress antogs en motion om att förbundet ska verka för rätt till bland annat mammografi på betald arbetstid. Foto: Justina Öster
Olika villkor splittrar, reell möjlighet att gå på undersökningar kan vara livsavgörande. På Transports kongress antogs en motion om att förbundet ska verka för rätt till bland annat mammografi på betald arbetstid. Foto: Justina Öster

Sven Sawatzki ser ändå en viss ökad förståelse hos arbetsgivare när det gäller kvinnor som erbjuds mammografi. Det finns en välvillig inställning till att kvinnor ska få göra undersökningen när de kallas. Något som inte gäller män och provtagning för att upptäcka prostatacancer i ett tidigt skede.

Dels kan det handla om att regionerna inte erbjuder alla män provtagning på samma sätt som för mammografi eller gynprov. Dels, med en något mer cynisk blick, kan det också bero på att det är lättare för ett företag där 90 procent av arbetarna är män att erbjuda både ledigt på betald arbetstid – och gratis mensskydd – än att försöka ordna så att det blir så att män i riskzonen kommer i väg på PSV-prov.

– Tidig upptäckt är lika viktig när det gäller prostatacancer som vid bröstcancer. Men som det ser ut i dag är det fortfarande så att grabbarna kommer till vården i slutskedet, säger Sven Sawatzki.

Han upplever en stark förståelse för saken inom förbundet. Även hos många arbetsgivare, av både empati och egenintresse, finns viljan till förändring och försök att ordna så att anställda ska få möjlighet att komma i väg på undersökningar. Tanken kan vara att det ska fungera som en anställningsförmån.

Men det är skillnad på nåd och på rättighet.

– Jag vet flera företag som ger ledighet, men det är inte samma sak som att ha med det i avtalet. Det borde skrivas in i kollektivavtalet för samtliga avtalsområden, säger Sven.

Och:

– Det skulle inte innebära att arbetsgivaren ger upp något. Det vore en vinst för alla parter.

 

Läs även: Cellprov in i Foodora-avtal

”Det är en superviktig fråga”

Emma Brodin, ordförande i Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg
Emma Brodin, ordförande i Transports Örebroavdelning. Foto: Lilly Hallberg

Örebroavdelningens ordförande, Emma Brodin, var en av dem som i talarstolen på kongressen vittnade om betydelsen av undersökningar. För egen del gjorde den tidiga upptäckten av cellförändringar det möjligt för henne att alls stå där.

– Det blev operation direkt. Undersökningen räddade mitt liv, säger Emma i dag.

När cellförändringarna upptäcktes var det i tredje stadiet på den femgradiga skalan, stadiet före en fullt utvecklad cancer. Hon var jämförelsevis ung när hon fick beskedet, och jobbade då hos en större arbetsgivare i regionen.

– Det var inga problem att vara borta för att göra undersökningen. För mig är det självklart att det borde gälla alla. Det är en superviktig fråga att driva, säger Emma Brodin.

Samtidigt, under årets avtalsrörelse:

– Att folk ska ha råd att betala elräkningar och mat måste prioriteras. Men för arbetsgivarna borde det vara prioriterat att göra det möjligt för anställda att komma i väg och ta de här proverna, det är ju en bonus för alla.

Men även om det inte blir i år, hoppas Emma Brodin att det på sikt blir norm att självklart kunna gå i väg för provtagning på betald arbetstid även för kollektivare.

– Och för att det ska ske tror jag tyvärr att det krävs att det skrivs in i kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.