Så gör företagen vid arbetstoppar
Enkät. Transportarbetaren kontaktade ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln med frågeställningen: Nu närmar sig Black Friday, Cybermåndag och därefter julhandeln. Hur gör ni för att säkerställa goda arbetsförhållanden vid arbetstopparna?
Airmee: Inget svar.
Best Transport: Best Transport följer de lagar och regler som gäller på arbetsmarknaden samt ingångna kollektivavtal.
Bring: Inför högsäsongen som börjar strax bemannar vi upp både i form av chaufförer, terminalarbetare och på kundtjänst. Detta gör vi för att kunna hantera ett ökat tryck samtidigt som vi vill vara måna om att arbetsbelastningen inte blir för hög på personalen.
Budbee: Inget svar.
DB Schenker: Vi lägger stort vikt vid planeringen, vilken är A och O för att hantera arbetstoppar. Vi använder bland annat underlag från tidigare motsvarande perioder och tar in volymprognoser från våra kunder. På så sätt kan vi planera på ett bra sätt och säkerställa rätt bemanning.
I år har vi dessutom införskaffat en ny typ av lastbärare för paketleveranser som kommer underlätta hanteringen både för våra terminalarbetare och chaufförer.
DHL: Vi har en noggrann planering tillsammans med våra kunder för att underlätta arbetstoppen som kommer under den här perioden. Det görs riskanalyser, vi tillsätter resurser under perioden, samt säkerställer att personal får återhämtning och vila.
Postnord: Vi har alltid tjänstgöring dygnet runt på våra terminaler och delar av vår chaufförskår, ingen skillnad inför peak. Men, vi bemannar upp inför peak för att minska arbetsbördan för våra medarbetare.
Instabox: Inget svar.
UPS: Vi lägger tid och resurser på att anställa för både hel- och deltidstjänster inför säsongen.
Fotnot: Vissa av svaren har kortats av utrymmesskäl.