Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

– Men för bland annat väktare och tidningsbud får ändringen konsekvenser, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Den nuvarande sjuklönelagen säger att den som blir sjuk ska ha sjuklön från arbetsgivaren. Ersättningen gäller från dag två, den första frånvarodagen är en så kallad karensdag.

Reglerna har gynnat vissa anställda och missgynnat andra. Väktare och ordningsvakter är två yrkesgrupper som ofta schemaläggs på långa arbetspass, ända upp till 13 timmar.

Blir en väktare sjuk inför ett sådant 13-timmarspass ryker 13 timmar i karensavdrag. Alltså mer än en och en halv ”vanlig” arbetsdag.

Exempel finns där bevakningspersonal dessutom jobbat deltid och haft två långa pass per vecka. Då försvinner halva veckolönen i nafs – om väktaren är borta bara en dag.

Vinnare har å andra sidan varit anställda som haft korta arbetsdagar när sjukdomen slår till. Då försvinner färre timmar genom karensavdraget.

Lagen har också gynnat krassliga som släpar sig till jobbet. Har man stått pall i låt säga sju av åtta timmar en måndag, så räknas måndagen ändå som hel karensdag. Med bara en timmes löneavdrag.

Den 1 januari 2019 ändras sjuklönelagen. De nya reglerna innebär att arbetsgivaren i stället för en karensdag ska göra ett avdrag som motsvarar en femtedel av en ”genomsnittlig veckoersättning med sjukpenning”.

– I stället för tid görs ett avdrag i pengar, förtydligar Peter Winstén.

Lagändringen får två tydliga konsekvenser:

  • Den jämnar ut skillnaderna mellan anställda som har olika långa arbetspass. Alla förlorar en femtedel av veckoinkomsten (vid sjukfall som varar minst en dag).
  • Den medför också att drivkraften minskar för redan krassliga att gå till jobbet – i hopp om att kunna jobba åtminstone en del av passet. Går man hem två timmar tidigare en måndag och sedan sjukskriver sig resten av veckan dras ändå en hel dags ersättning av från lönen.

Delar av sjuklönelagen är förhandlingsbar. Fack och arbetsgivare kan göra upp om andra regler.

Det har Transport gjort just när det gäller karensavdraget för anställda som arbetar inom bland annat åkeri, terminal, flyg och hamn. Där har parterna sedan tidigare enats om regler som innebär att karensavdraget ska vara en femtedel av den ”ordinarie veckoarbetstiden”.

Jobbar en lastbilschaufför heltid, 40-timmar, ska arbetsgivaren dra bort åtta timmar. Det gäller även om föraren regelmässigt jobbar tiotimmarspass. Omvänt gäller att om arbetsveckan startar med låt säga ett sextimmarspass, så försvinner ändå åtta timmar i karensavdrag. (Om sjukfallet pågår mer än en dag.)

– Vi valde den här vägen just för att minska orättvisorna som lagen inneburit. Men observera att en anställd alltid ska ha betalt för arbetad tid. Tvingas man gå hem två timmar tidigare en måndag, och sedan går till jobbet på tisdagen igen, så ska löneavdraget naturligtvis bara vara två timmar, säger Peter Winstén.

För bevakningspersonal, tidningsbud och flera andra grupper har Transport inte förhandlat fram undantag. Där gäller lagen fullt ut. Inklusive de nya reglerna för karensavdrag. Och eftersom tidningsbuden som regel jobbar minst sex dagar i veckan betyder den nya lagen en försämring. Tidigare drogs det bort en sjättedel av veckoarbetstiden – och nu en femtedel av veckolönen.

Jerker Nilsson, central ombudsman med ansvar för bevakningsområdet, ser framför sig nya tvister när arbetsgivarna nu ska beräkna vad som är en genomsnittlig veckoersättning. Framför allt gäller det behovare där arbetsgivarna kan variera mycket.

– Medlemmar som misstänker att det blivit fel bör kontakta sin avdelning, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kim Jorgensen:
    18 december, 2018

    Har Arbetarregeringen krokat arm med högern?

    Jobbar i en svårbemannad bransch o kör sopor. Vi har tryck på oss att jobba trots egen sjukdom o sjuknärvaron är ganska hög. Det gör vi för husfriden och kollegan under ständigt snörvel.

    Inte ovanligt att chefer försöker o lyckas tjöta ner min febrige kropp efter två -tre sjukdagar.
    Åter i selen o jobbar halvsjuk. Sjukan läker aldrig ut o ohälsan ökar på längre sikt. Fler karensdagar.
    Vi hade förr del av dag som hel karens. Det medförde mer ”offerarbete” på tid som nu uteblir.

    En liten fördel (?) kan vara att lönedraget sker mot sjuklön om 80 % av veckolönen, män...

    Inräknas alla sällansjuka chefer o allas chefers medelöner är den fördelen snart borta. Tänk om underlagslönen blir möe högre än den egna?
    Finns det vägledning om hur den ska beräknas?

  2. Ulf Sandberg:
    13 december, 2018

    Underbart!

  3. Sven-Åke:
    12 december, 2018

    Eftersom tidningsbuden som regel jobbar minst 6 dagar i veckan blir det en försämring eftersom det tidigare drogs bort som regel en 1/6 och nu en femtedel.

Lästips:

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.