Så här röstade EU-politikerna
Politik. Transportarbetaren har valt ut fyra områden där EU-politiken direkt eller indirekt påverkar transportarbetarna. Så här har de svenska politikerna röstat.
Vägtransporterna
Under våren beslutade EU-parlamentet om flera stora direktiv som behandlar villkoren för godstransport på väg. I tidigare skeenden har ledamöter röstat något annorlunda. Vid de avgörande omröstningarna i april röstade man så här (varje partisymbol motsvarar en EU-ledamots röst):
UTSTATIONERING
Den första delen gäller utstationering av arbetare. Det handlar om att chaufförer som kör tillfälligt i Sverige, ska ha rätt till samma lön och vissa andra villkor som regleras i kollektivavtalen.
(Förslaget gick igenom.)
KÖR- OCH VILOTIDER
Parlamentet har beslutat att kör- och vilotiderna ska vara mer eller mindre desamma som tidigare. Den stora förändringen handlar om att tidigarelägga kravet på smarta färdskrivare, samt att det ska bli färdskrivarkrav i lätta lastbilar.
(Förslaget gick igenom.)
NYA REGLER OM CABOTAGE
Det handlar om när åkerier ska ha rätt att köra inrikestransport efter en internationell transport. Förslaget som gick igenom ger åkerier rätt till fritt cabotage i 72 timmar, under den tiden ska chaufförerna ha rätt till samma löner som svenska chaufförer.
(Förslaget gick igenom.)
Lön vid tillfälligt arbete i annat land
Ett år tidigare än de nya reglerna för åkeribranschen klubbade parlamentet ett nytt utstationeringsdirektiv för alla utom lastbilschaufförerna.
Enkelt förklarat funkar det ungefär så här: Om en polsk byggarbetare skickas till Sverige för att jobba tillfälligt på ett bygge ska hen få lön i enlighet med svenska kollektivavtal.
(Förslaget gick igenom.)
Klimat och miljö
EU-parlamentet har röstat om utsläppsmål ett flertal gånger. Det är inte fullt så enkelt som att vissa är för eller mot utsläpp, för eller mot klimatet. EU-politiken handlar ofta om hundratals enskilda ändringsförslag som tillsammans utgör en större helhet. Transportarbetaren har valt två omröstningar som är intressanta för de branscher som många transportarbetare jobbar i.
MINDRE UTSLÄPP FRÅN TRANSPORTER
Ett förslag handlade om att minska klimatutsläppen från vägtransporter med 55 procent till 2030, jämför med 1990 års utsläpp.
(Förslaget gick igenom.)
BINDANDE KLIMATMÅL
EU-parlamentet beslutade om bindande mål för att minska energianvändandet från bland annat transporter, avfall och jordbruk med 40 procent fram till 2030, jämfört med 1990 års nivåer.
(Förslaget gick igenom.)