Lars Lindgren, Tommy Wreeth, Markus Pettersson och Matts Haglund.
Close
Lars Lindgren, Tommy Wreeth, Markus Pettersson och Matts Haglund.
Close

Så här tycker din avdelning

Många avdelningar vill ha kvar Lars Lindgren som förbundsordförande i Transport. Alternativa namn som nämns till topposten är Markus Pettersson, i dag förbundssekreterare och Tommy Wreeth, förbundskassör. Matts Haglund är ett fjärde namn som kommer fram vid Transportarbetarens rundringning.

Transportarbetaren har kontaktat samtliga ordförande i lokalavdelningarna. Frågorna vi ställt är:

Vem vill du eller ni ha som ordförande i juni 2017 om det inte finns något formellt hinder för någon som sitter i vu i dag?
Vem vill du eller ni se som ordförande om det före eller på kongressen slås fast att dagens ordförande inte kan omväljas?
Hur ser du/ni på vanliga ombudsmäns pensionering? I dag har de en angiven pensionsålder som varierar mellan 60 och 65, beroende på hur tidigt man anställdes. Har de ändå rätt att jobba vidare till 67 år, som lagen säger?
Ett par avdelningar vill att kongressen beslutar att vu ska utökas från tre till fyra personer. Hur ser ni på förslaget?

Stuveriavdelning 1, ordförande Jörgen Johansson
– Vi vill ha Lars Lindgren som ordförande. Vi ser inget hinder för att han väljs, alla har rätt att jobba till 67 år. Därför har vi inte diskuterat någon alternativ strategi.

När det gäller pensionering för vanliga ombudsmän säger han:

– Ja, varför skulle de inte ha rätt att jobba till 67? Ett vu på fyra ledamöter är inget vi stödjer. Vi tycker att det fungerar bra som det är.

 

Stuveriavdelning 2, Patrik Østbjerg
– Vi vill ha den sittande, alltså samma som i dag. Jag har inte funderat över andra alternativ.

– När det gäller ombudsmännens pensionsvillkor är jag inte insatt, men spontant: Varför skulle de inte kunna jobba till 67?

Avdelning 3 i Göteborg, Patrik Ljunggren
– Vi har inga färdiga namn. Det pratas om Lars Lindgren och Matts Haglund. Jag vill invänta valberedningen innan jag uttalar mig. Men samtliga i vu är tänkbara som ordföranden.

– Ombudsmän har inte rätt att jobba kvar till 67 år, anser jag. Ingångna avtal ska hållas. Den är en annan sak om förbundet ber ombudsmän som gått i pension att hoppa in igen. Jag har hört tals om att vu på fyra personer diskuteras, det är kanske ingen dum idé.

 

Avdelning 4 i Linköping, Marika Lindberg
– Det har varit väldigt tyst kring de här frågorna och i vår avdelning har vi inte grottat ner oss så mycket i det. Vi tycker att Lars Lindgren gjort ett bra jobb, och vi ser inte riktigt någon annan kandidat som kan ta över.

– Ombudsmännens pensionsålder har varit på tapeten, utan att vi har satt ner foten riktigt. Det finns frågetecken kring lön kontra pension som behöver redas ut om man fortsätter jobba. Ett utökat vu är inget vi stödjer, det fungerar bra med tre.

 

Avdelning 5 i Stockholm, Mikael Rolf
– Vi har diskuterat frågan och inte låst oss för någon person än. Det viktiga är inte namnet utan vad de som kandiderar vill. De som är beredda ställa upp bör vara öppna med det.

– På kongressen kommer Stockholmsavdelningens 22 ombud att agera som en röst. Och en viktig utgångspunkt är att vi ska vara ett enat förbund också efter kongressen. Det är viktigare än personfrågan.

 

Avdelning 6 i Karlstad, ordförande Patrik Kästel
– Vi är nöjda med den förbundsordförande och det vu som sitter nu. Vi har inte diskuterat hur vi ställer oss om det trots allt finns hinder för att välja Lars Lindgren. Personligen skulle jag gärna se Markus Pettersson, i så fall.

– Det vore konstigt om ombudsmän inte skulle ha rätt att jobba kvar till 67. Jag har hört att det snackas om att utöka vu till fyra personer, men vi tycker att det fungerar bra som det är.

 

Avdelning 7 i Nyköping, Tommy Wallin
– Vi väntar på mer information från förbundet om förutsättningarna. Det är viktigt att nomineringar och val går rätt till. På förra kongressen presenterades de olika kandidaterna tidigt. Det är olyckligt som situationen blivit nu.

– Frågan om ombudsmännens pensionering har varit uppe till diskussion. De flesta tycks ändå vilja gå tidigt, när möjligheten ges. Lön och pension är en knepig fråga. Att utöka vu till fyra är inget jag hört talas om.

 

Avdelning 9 i Örebro, Emma Brodin
– Vi tycker att Lars Lindgren har gjort ett bra jobb i en svår tid. Men jag är helt ny som ordförande och har inte hunnit sätta mig in i frågorna.

 

Avdelning 11 i Gävle, Magnus Dawest
– Jag tycker att Lars Lindgren gjort ett jättebra jobb och jag ställer mig bakom honom. Jag ser heller inte att det finns valbarhetshinder för honom, så något annat spår har jag inte.

– Ombudsmannafrågan är svår. Där har jag inte tagit ställning. Samma sak är det med vu. Tre eller fyra har jag inte funderat över.

 

Avdelning 12 i Malmö, Kenneth Pettersson
– Det finns ett 100-procentigt stöd för Lars Lindgren på vår avdelning. Vi kan inte se någon annan kandidat. Vi har inte diskuterat ett alternativt spår, om det finns hinder för att välja honom. Men frågan kommer att lyftas. Tyvärr måste vi kanske ha ett alternativ.

– När det gäller ombudsmän och pension krävs en stadgeändring hur som helst. När den görs ska den gälla för alla förstås. Vi vet att ett utökat vu diskuteras, men det är inget vi tagit upp. Själv kan jag tycka att idén låter bra.

 

Avdelning 14 i Helsingborg, Sten Carlsson
– Är valet fritt vill vi ha Lars Lindgren, det finns ingen annan. Styrelsen är enig om detta, många av våra medlemmar också. Någon linje 2 har vi inte, personligen kan jag tänka mig Tommy Wreeth, om Lindgren inte får ställa upp.

– Alla ombudsmän har rätt att jobba till 67, anser jag personligen. Ett vu på fyra har vi inte diskuterat.

 

Avdelning 16 i Visby, Håkan Kraby
– Finns det inget hinder står vi bakom Lars Lindgren, till 100 procent. Vi har inte diskuterat andra scenarier. Är det stopp för Lindgren behöver vi få veta det.

– Ombudsmännens villkor är inget vi diskuterat, men min uppfattning är att samma rättigheter bör gälla för alla. Vu:s storlek har inte heller varit upp på dagordningen.

 

Avdelning 17 i Skövde/Borås, Ulf Stigsson
– Nummer ett är Lars Lindgren. Går det inte att välja honom handlar det nog om Tommy Wreeth.

– Ombudsmännens villkor har jag inte funderat så mycket över. Ersättningen för pensionerade ombudsmän som hoppar in igen är ju en känslig fråga. Nu får de både lön och pension samtidigt. Att välja en fjärde person till vu skulle kunna vara vettigt.

 

Avdelning 18 i Söderhamn, Jan-Ivan Persson
– Vi anser att Lars Lindgren kan sitta kvar, det har vi tagit principbeslut på i styrelsen. Läget kan förstås förändras, men som det är nu har det inte kommit fram någon andrakandidat. Det blir tokigt om hela frågan avgörs först på kongressen.

– Det är nog rimligt att ombudsmän kan stanna kvar till 67 år. Vu-frågan har vi inte snackat om i styrelsen.

 

Avdelning 19 i Västerås, Susanne Bergman Israelsson
– Jag avstår från att svara på vem jag vill se som ordförande. Fråga 2 blir också pass. Men avdelningen har skickat en fråga till förbundsstyrelsen där vi begär ett klargörande kring eventuella valbarhetshinder.

– När det gäller ombudsmännen finns det lagstiftning och det finns anställningsavtal. Min utgångspunkt är att ingångna avtal bör följas. Fyra i vu har vi inte diskuterat.

 

Avdelning 20 i Jönköping, Håkan Håkansson
– Vi vill ha Lars Lindgren. Vi är rätt enkelspåriga och har inte funderat över någon alternativ kandidat, eftersom vi inte ser några hinder för att välja Lindgren.

– Möjligheten för vanliga ombudsmän att jobba vidare har vi inte pratat om. Inte en eventuell utökning av vu heller.

 

Avdelning 25 i Halmstad, Björn Hörbäck
–Det här blir min första kongress och det är väldigt mycket tisslande och tasslande. I nuläget kan jag inte säga att jag förordar den eller den personen. Om Lars Lindgren inte är valbar står vi inför en ny situation. Då kan jag se Markus Pettersson som en tänkbar ordförandekandidat.

– Frågan om ombudsmännen pensionsvillkor är svår. Systemet har gjorts om och det är bra. Men vi får leva med ”gamla synder” där det i vissa fall utgått både lön och pension samtidigt.

– Frågan om att utöka vu kom upp på vår regionkonferens. Jag kan varken säga bu eller bä. Skulle till exempel Markus Pettersson väljas till ordförande är det ju så att han saknar förhandlingsvana. Då kan det behövas en avtalssekreterare.

 

Avdelning 26 i Luleå, Robert Savela
– Jag ska sitta i presidiet på kongressen, så det vore olämpligt om jag föregår kongressens beslut. Lars Lindgren har gjort ett bra jobb, tycker jag, men det är kongressen som avgör. I grunden är det positivt om det finns flera kandidater som vill ta på sig ordförandeuppdraget.

– För ombudsmän bör det vara så att har man ingått ett pensionsavtal så är det väl det som gäller. Jag har hört ryktas om förslag på ett utökat vu, men har inte någon uppfattning om vilket som är bäst. Jag kan se fördelar med både tre och fyra.

 

Avdelning 28 i Norr, Sandra Jakobsson
– Eftersom det är kongressen som beslutar i frågan vore det olämpligt om jag förordade en specifik kandidat.

– Vad gäller ombudsmännens pensionering har jag ingen personlig åsikt, så länge båda parter är överens om när man ska gå i pension. Jag kan se både för- och nackdelar med tre respektive fyra i vu, men återigen är det kongressens beslut.

 

Avdelning 32 i Sundsvall/Östersund/Härnösand, Jessica Höglin
– Vår avdelningsstyrelse har inte haft möjlighet att diskutera någon av frågorna så avdelning 32 avstår från att kommentera dem.

 

Avdelning 41 i Uppsala, Ludwig Eriksson
– Personligen har jag inget svar, det här är frågor som ska vara öppna tills vi haft våra medlemsmöten och vårt representantskap. Det känns konstigt om avdelningsordföranden går ut och har åsikter om detta nu.

– Frågan om ombudsmännen hänger ihop med frågorna innan. Vi får se på kongressen vad som gäller. När det gäller tre eller fyra i vu har jag inget svar där heller.

 

Flygavdelning 46, Johan Eriksson
Johan Eriksson har fått frågorna per mejl och valt att inte kommentera dem innan han tagit upp frågeställningarna i avdelningen.

 

Avdelning 51 i Kristianstad, Håkan T Lindgren
– Jag har förtroende för sittande vu.

– När det gäller ombudsmännen bör las gälla. Att utöka vu till fyra har jag ingen åsikt om i nuläget.

 

Avdelning 55 i Uddevalla, Glenn Johansson
– Personligen är jag för Lars Lindgren. Om han inte kan väljas då? Ja, så långt har jag inte tänkt.

– Frågan om ombudsmännen passar jag på, den är svår. Jag vet att det kommer en motion om att utöka vu. Det låter bra, tycker jag.

 

Avdelning 88 i Borlänge, ombudsman Thomas Nordin
– Vi ser ingen annan än Lars Lindgren och vi ser heller inget valbarhetshinder. Därför har vi inte ens pratat om något alternativt namn.

– Jag anser att ombudsmän ska ha rätt att jobba vidare till 67 år. Att utöka vu är inget vi har diskuterat.

(Avdelningens ordförande Kent Christensen hänskjuter frågorna till ombudsman Thomas Nordin, eftersom Kent är föreslagen att ingå i valberedningen som ska jobba med just dessa frågor inför kongressen.) 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.