Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.
Close
Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.
Close
Avtalsrörelsen

Så här tycker medlemmarna

Bevakning. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Marie-Louise Stenberg
Foto: Privat

Marie-Louise Stenberg, parkeringsvakt i Göteborg, trivs på jobbet och är nöjd med lönen, men vill ändå se löneökningar.

– Det är aldrig fel. Den borde åtminstone vara bättre på röda dagar, kvällar och helger.

Hon kan inte tänka sig lägre påslag än två procent i den kommande avtalsrörelsen.

– Men gärna fem, sex procent. Allt kostar mer i dag, medan lönen höjs minst av allt.

Ett förslag är klarare regler för arbetskläder och skor. Marie-Louise föreslår att företagen ska ha ett större utbud av klädesplagg. Man ska kunna klä sig efter arbetsuppgifter, väderlek och individuella önskemål. Alla fryser inte lika mycket en kall dag.

– Och arbetsgivaren ska betala ordentliga skor oavsett vad man behöver.

En viktig egenskap i yrket är individens sociala kompetens och förmåga att kunna tackla olika personligheter som man möter på gatorna.

– Jag har blivit kallad idiot och till och med blivit mordhotad. Det kan vara psykiskt påfrestande även om jag vet att det är mina kläder som de riktar sig till, inte mig.

Parkeringsbolagen borde införa veckomöten där man stämmer av med gruppen hur arbetsveckan varit.

– Och de borde finnas en kurator
på arbetsplatsen, som kan ta hand om dessa samtal. Våra chefer är upptagna av annat.

 

Ulf Karlander
Foto: Lena Blomquist

Ulf Karlander, nattarbetande ordningsvakt och hundförare i Norrbotten, ifrågasätter den hårda låsningen till industrins märke.

– Det är lite tröttsamt att alltid behöva följa märket i stället för att slåss för det man gör i sin bransch.

Förutom löneökningar, kanske kring tre procent, förespråkar han en utökning av arbetstidsförkortningen.

– Då får du en slags lönehöjning, men den märks inte på annat sätt än att du jobbar färre timmar.

I förra avtalsrörelsen fick parkeringsvakter ett litet extra påslag med motiveringen att de också har en vidareutbildning, liksom de bättre avlönade väktarna, ordningsvakterna och skyddsvakterna. Nu vill Ulf Karlander fortsatta satsningen på dem och även butikskontrollanter.

Han föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

– Det har blivit tuffare i samhället, men många gånger tummar man på säkerheten i branschen. Därför är det viktigt att få med vissa arbetsmiljöfrågor i avtalsrörelsen.

Han efterlyser också en utökad förkortning av arbetstiden för nattarbetare. Ett pass per månad vill han ta bort.

– Nattarbete sliter hårt på kroppen. Den som ständigt jobbar natt förkortar livet med tio år.

 

Zarih Sundberg
Foto: Privat

Zarih Sundberg, väktare i Östergötland, föreslår extra lönepåslag till dem som arbetat i fem år och därefter höjningar av påslaget ju längre arbetstagaren stannar i branschen.

– Lojalitet ska premieras. En ung frisk tjugoplusare orkar mer än vad jag kanske gör när jag närmar mig 60 år, men inget kan mäta sig med erfarenheten som du fått efter alla år i yrket.

Zarih Sundberg föreslår en stigande bonus som börjar med 500 kronor i månaden. Hon tycker också att grundlönen borde höjas ordentligt.

– Ge 5 000 kronor till alla fast anställda. Vi är utsatta. Vi rör oss i oroliga områden, världen hårdnar och det finns risker när vi går i uniform.

Semester, ledigheter och schemaläggning är andra viktiga frågor. Planering av privatlivet är svårt när det nya kvartalsschemat presenteras fem dagar
i förväg.

– Vi borde ha cykler, så att den enskilde i förväg kan räkna ut hur han eller hon jobbar. Nu kan du inte köpa en semesterresa billigt långt i förväg.

Hon efterlyser också bättre ob-tillägg under både vardagar och helger. Ett annat förslag är övertidsbetalning när en väktare tvingas avbryta sin lunch.

– Jag känner ingen väktare som stänger av kommunikationsradion under rasten.

 

Carina Tysk
Foto: Privat

Carina Tysk, parkeringsvakt i Stockholm, vill ha ett ordentligt lyft av grundlönen.

– En skälig höjning är 2 000 kronor. Lönen är den viktigaste frågan i avtalsrörelsen tillsammans med ob-tilläggen.

Hon beskriver sitt arbete som trivsamt och flexibelt, men konstaterar att hon fått annorlunda scheman sedan privata bolag tog över parkeringsövervakningen från kommunen. Sedan uppgiften lagts ut på entreprenad har stressen ökat.

Schemaläggningen kan ställa till problem när ett nytt kvartalsschema delas ut sent. Hennes schemalagda tid varierar mellan 35 och 50 timmar i veckan. Variationen beror på hur många timmar övervakning som kommunen beställt för den aktuella perioden.

– Arbetstiderna är nog svårt att göra något åt, men vi borde få schemat minst 14 dagar i förväg för att kunna planera vår vardag. I dag är framförhållningen fem dagar.

Hon vill också se krav i avtalsrörelsen på en extra semestervecka till dem som har fyllt 40 år.

– Jobbet har blivit mer slitsamt med färre pauser och vi är ute i ur och skur.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.