Illustration Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

Så kan chefen syna din ekonomi

Snabbkollen. Du får ett brev med posten där det står att chefen har tagit en kreditupplysning på dig. Va? Vad ska hen med den informationen till? Är det verkligen tillåtet? Ja, en arbetsgivare har faktiskt rätt att kolla sina anställdas privatekonomi. Men bara om det finns goda skäl.

1. Det här är en kreditupplysning

En kreditupplysning är ett utdrag med information om bland annat hur mycket du tidigare har tjänat, vilka fastigheter du har ägt eller äger, om du har några bolagsengagemang samt din kredithistorik. Eventuella betalningsanmärkningar, skuldsanering och utmätning finns med. Kreditupplysningen handlar alltså främst om hur din relation till pengar ser, och har sett, ut. Men den kan också innehålla omdömen och råd för att underlätta en ekonomisk bedömning.

 

2. Därför kan chefen kolla din ekonomi

Ska du ha någon form av ansvar som involverar ekonomiskt ansvar kan arbetsgivaren vilja kolla upp dig. Har du betalningsanmärkningar, eller är du stammis hos kronofogden, kanske chefen har anledning att misstänka att du inte är särskilt pålitlig och ansvarsfull.

 

3. Det krävs giltiga skäl

Den som begär en kreditupplysning ska ha ett så kallat legitimt behov av kollen. En hyresvärd kan till exempel kolla dig innan ni skriver kontrakt. Ett företag kan göra det innan det går med på att sälja en vara eller tjänst till dig. Och ja, en arbetsgivare kan ha full rätt att kolla din ekonomi om du på något sätt ska hantera pengar i jobbet. Grundprincipen är att det bara är legitimt att kolla upp nyckelpersoner eller andra i ledande ställning.

 

4. Kollar chefen mig så får jag kolla chefen, eller?

Njae, riktigt så enkelt är det inte. Datainspektionen har svårt att se hur det skulle kunna vara befogat. Å andra sidan finns det inte mycket praxis på ämnet kreditupplysning och anställning. Därför måste det bli en bedömning i varje enskilt fall. I slutänden är det bara en domstol som kan avgöra om allt är i sin ordning eller inte.

 

5. Snoka utan giltigt skäl kan ge fängelse

Förr var det inte helt ovanligt att grannar, arbetskamrater, pojkvänner, försäkringsbolag och andra nyfikna begärde kreditupplysningar i parti och minut. Utan att den som kollats fick veta något. Men kreditupplysningslagen har ändrats och sedan den
1 januari 2011 gäller inte bara kravet på legitimt behov. Den som upplysningen gäller ska också automatiskt få en kopia på vem som begärt informationen och avsikten med den. Den som lämnar ut uppgifter utan att det finns ett giltigt skäl kan numera också dömas till böter eller fängelse. För att bedriva kreditupplysningsverksamhet behövs Datainspektionens tillstånd. På datainspektionen.se kan du under ”gällande tillstånd” se vilka som har rätt att bedriva kreditupplysningsverksamhet.

 

6. Du kan inte göra dig osynlig

Kreditupplysningsföretagen har dataregister med uppgifter om alla personer över 15 år i Sverige. Informationen kommer främst från myndigheter och du blir automatiskt registrerad – utan någon rätt att bli struken ur registren. Uppgifterna om dina ekonomiska försummelser finns kvar mellan ett och fem år, beroende på vad det gäller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.