Så kan LO-facken få tillbaka sina medlemmar

Debatt. Under 1990-talskrisen kom allt fler att ansluta sig till facket. Facken ordnade kaféer i solidaritet med de arbetslösa i tron att krisen var övergående. Men det dröjde inte många år förrän det stod klart att sysselsättningen på svensk arbetsmarknad hade fallit från 87 till 75 procent, och att många skulle få svårt att komma tillbaka i arbete.

Anslutningsgraden till LO-facken minskade från 88 procent 1996 till 65 procent förra året. I dag är det fler (74 procent) som är anslutna till tjänstemännens fack än till LO:s. Anslutningen inom Transport är ungefär lika stor som för hela LO (63 procent). Sämst har det gått för Handels och Hotell- och restaurangfacket.

Svagare organisationsgrad innebär förlorade intäkter till den fackliga verksamheten. Fackklubbarna tunnas ut och fler arbetsplatser blir utan fackligt aktiva. Det blir svårare att upprätthålla utbildning och fackligt-socialt arbete. Många kursgårdar lades ned. Med svagare fack påverkas också fackens styrka vid förhandlingar.

Svaga fack blev en viktig ingrediens i alliansregeringens politik. Avgifterna till a-kassorna höjdes kraftigt, mest för dem som hade lägst inkomster. För många blev det för dyrt att vara med i a-kassan och facket. Alliansregeringen drog också in det statliga stödet till utbildning och arbetslivsforskning.

Samtidigt ökade stödet för partier som bygger sin politik på missnöje och enkla lösningar. 2006 var det moderaterna som värvade LO-röster. I dag är det SD. Stödet kommer både från missnöjda högavlönade och frustrerade lågavlönade med visstids- och projektanställningar, ofrivilliga egenföretagare, praktikanter, bemanningsanställda, andra med osäkra anställningsvillkor och dåligt betalda arbeten samt arbetslösa som tidvis hankar sig fram med subventionerade anställningar.

Facken det också allt svårare att, i en osäker parlamentarisk situation, få gehör för krav på schysta anställningsvillkor och drägliga löner, heltid, fasta jobb och kompetensutveckling. De starkaste förbunden har lättare att uppnå sina krav, men de svagare tvingas hela tiden vika sig för en ökande konkurrens på arbetsmarknaden. Allra svårast har invandrare i storstädernas undangömda förorter liksom många av de flyktingar som nu bara väntar på att få flytta till dessa förorter.

Hur ska facket få tillbaka sina medlemmar?

Till en del kan hjälpen komma från en mer arbetarvänligt inställd regering, till exempel när det gäller stöd till utbildning och avdragsrätt för fackavgiften. Men till syvende och sist handlar det om hur facken själva kan mobilisera fler av sina medlemmar för att uppnå de krav som dessa ställer.

Några viktiga saker är:

Hur pass väl speglar klubbstyrelser och förbundsledning kraven på representativitet när det gäller kön, ålder och etnicitet?
Hur står det till med den uppsökande verksamheten, inte minst bland de grupper som är sämst representerade?
Hur ser bilden av arbetsmarknaden ut? På LO ges fortfarande material ut, som speglar en ”svensk modell” som gick förlorad redan under 1990-talet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.