Emma Brodin Almedalen
Close
Emma Brodin recenserar L-ledaren Nyamko Sabunis tal på Almedalsveckan. Brodin är en av paneldeltagarna i LO:s webb-tv. (Skärmbild)
Close
Almedalen 2021

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

LO:s webb-tv-program Max 29 minuter gör en Almedalsspecial denna vecka. Även i år har covidpandemin satt stopp för ”riktiga” politikerveckan i Almedalen i Visby. Men med start klockan 15, från måndag till onsdag, går det att ta del av den aktuella debatten, via länk.

I det första programmet, på måndagen, gästades programmet av Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, och LO:s andre vice ordförande, Lisa Bengtsson.

Tommy Wreeth svarade först på frågan om hur förbundets medlemmar påverkats av pandemin:

– Det är väldigt varierat, det handlar ju om en ganska spretig grupp. För vissa, som arbetar inom taxi och flyg, blev det närmast totalt stopp. Medan det för andra grupper som åkeri, terminal och renhållning varit som vanligt. I vissa fall mer att göra, sa han.

Han underströk också att Transport var ett av de förbund som sa nej till att samtidigt utnyttja permittering och att säga upp anställda, under pandemins första våg. Och att flera korttidspermitterade i hårt drabbade branscher nu är på väg tillbaka, med lägre permitteringsgrad. På frågan om han lärt sig något nytt om ”sina” medlemmars villkor svarade Wreeth ja, absolut:

– Man kommer i kontakt med fler mindre grupper och har fått bättre insyn i hur till exempel en taxichaufför har det, eller en lastare på flyget. Det tror jag inte bara gäller Transport utan för fler förbund, att de mindre grupperna i vanliga fall lätt hamnar i skymundan.

När det gällde vilka som är de viktigaste välfärdsfrågor betonade Tommy Wreeth vikten av att satsa sig ur krisen: Att det byggs vägar och bostäder.

– Och sedan vill jag prata om pensionsfrågor igen, att det ska vara möjligt att gå i pension när man behöver. Inte att det behöver vara vid 65 eller 67 år,  utan en mer faktiskt anpassad pension – det är inte samma sak för till exempel en chaufför att arbeta längre som för tjänstemän. För den som jobbar med kroppen kan det vara svårt efter 62, 63. Kroppen tar inte mer, sa Tommy Wreeth.

Och när det gällde medskick till regeringen, oavsett vilken det blir, var Transports ordförande tydlig:

– Få ordning på LAS! Se till att folk är trygga i sin anställning, och skapa ordning på arbetsmarknaden.

Recensioner av politiker

Emma Brodin, lastbilschaufför och ordförande för Transports Örebroavdelning, sitter i programmets panel som recenserar politikernas tal. Med i panelen finns också undersköterskan Christine Marttila från Kommunal och elektrikern David Aura. De är på plats under veckans alla sändningar.

I premiärprogrammet recenserade Brodin det tal som Nyamko Sabuni (L) tidigare hållit på måndagen:

– Bra, men tyvärr lite tråkigt, sammanfattade Brodin.

– Sabuni lyfte att individen är större än staten.

I talet av Liberalernas ledare var ett spår också tydligt att partiet vill ingå i en borgerlig gemenskap, enligt Transports recensent.

Kortvecka

I år får partierna dela dagar under Almedalsveckan, tidigare har alla partier haft en egen dag. Men Almedalsveckan 2021 har bara fyra dagar och inleddes söndagen den 4 juli.

Först ut att tala var Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar, på söndagsförmiddagen. På eftermiddagen samma dag talade KD:s partiledare Ebba Busch. I dag är det först dags för Liberalernas Nyamko Sabuni och senare för Jimmy Åkesson (SD).

Stefan Löfven (S) talar på onsdag, veckan sista dag.

Webbsändningar från Almedalen special blir det även i morgon, tisdag, och på onsdag. Programledare för Max 29 minuter är som vanligt Isabelle Ljungberg och Eric Sundström.

Dagens program avslutades med att musikern Alexandra Jardvall framförde ”Tommys önskelåt”, tillägnad Kumla: Bruce Springsteens My Hometown.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.