Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)
Close
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd (arkivbild).
Close
Offentliga upphandlingar

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Hösten 2022 gjorde Transportarbetaren en granskning av offentliga upphandlingar. Då hade Region Värmland åter beslutat att upphandla samhällstrafik från AB Trendtaxi, som regionen bröt avtalet med två år tidigare eftersom trafiktillståndet dragits in.

ÖRjan Jakobsson, lokalombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Örjan Jakobsson är ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: John Antonsson

Att bolaget fick nära hälften av drygt 100 avtal i regionen upprörde. Helt horribelt, enligt ombudsmän på Transports Värmlandsavdelning.

Och det fortsätter.

– Nu är det överklagat för andra gången, det är en jävla lekstuga. Vilka som har den politiska makten saknar helt betydelse – de tittar på priset rakt av, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen.

Bjuda in facket

Den upphandlingsguide som LO nyligen tagit fram, till stöd för ansvariga politiker, lyfter vikten av att bjuda in fackliga organisationer tidigt i processen.

Har ni som berört fack blivit tillfrågade om att hjälpa till?

– Nej, aldrig. Vi har erbjudit oss det till Värmlandstrafik, men fått nej utan mer motivering än att vi inte ska lägga oss i ungefär, säger Örjan Jakobsson.

Fyra taxibolag överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten för två år sedan. De företagen vet att det inte är möjligt att köra servicetrafik för de pengar de vinnande avtalen ger utan att det leder till lönedumpning, enligt Transports ombudsman.

– Den som vunnit har ett ansvar. Vad händer om de inte klarar av trafiken? Vi vet vilket trassel det blev sist, säger Jakobsson.

Två bolag avvaktar dom

Överklagandeprocessen pågår fortfarande för två taxibolag, Taxi kurir i Karlstad och Rudskoga taxi som kör servicetrafik i flera Värmlandskommuner, bland annat Filipstad. Ärendet har varit uppe i högre rätt och vänt sedan kammarrätten nekat överprövning. Nu ligger det åter hos förvaltningsrätten i Karlstad.

Om inte bolagen från början överklagat skulle Trendtaxi tagit över den 1 september 2023. Men nu är Trendtaxi ute ur bilden – företaget svarade nej på frågan från Region Värmland om det fortfarande kvarstår med sitt bud när det drog ut på tiden. Rudskoga Taxi och Taxi Kurir har däremot sagt ja, de kvarstår med sina anbud. Kvar är också Cab In Hand AB, vars bud närmast var identiskt med Trendtaxis vilket var en av överklagandepunkterna från de båda andra bolagen.

– Min arbetsgivare har fått förlängt i tre omgångar, sammanlagt med 15 månader, till sista november i år. Vad som händer sedan är oklart, men det blir snart aktuellt med varsel då vi är flera som har sex månaders uppsägningstid, säger Ronnie Persson, skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg
Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Stor frustration

Arbetsgivaren, Rudskoga taxi, ska få besked i mitten maj.

– Vi chaufförer känner en stor frustration, vi kan inte planera något. Jag har flera arbetskamrater som söker nya jobb. Får vi ett definitivt slutbesked kommer problemen att trappas upp, säger Ronnie Persson.

– I grund och botten har vi ett väldigt bra jobb, men ovissheten gör det jobbigt. Också för att det ger oss arbetare otrygga anställningar vart fjärde eller femte år. Det enklaste vore ju om alla anbudsgivare betalade lön enligt kollektivavtal och alltid var tvungna att ta över personalen. Men det är mest ett önsketänkande…

Gör skillnad

Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Hon beklagar den situation som uppstått i och med överklagandena som starkt präglat hennes arbete sedan hon tog över ordförandeskapet i januari förra året:

Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Foto: Region Värmland
Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Foto: Region Värmland

– Det är frustrerade för alla, för förarna men också för arbetsgivarna och de som vunnit tilldelningen.

Men generellt menar vänsterpartisten Elisabeth Björk att det gör skillnad vilka som har den politiska makten, att olika drivkrafter – som mer fokus på kvalitet – kan hamna i fokus. Samtidigt:

– Det är väldigt formaliastyrt när det gäller upphandlingar, vi följer lagen och det är svårt för oss som upphandlande myndighet att säga nej så länge en aktör lägger ett skäligt bud som uppfyller kriterierna.

Elisabeth Björk är öppen för att utnyttja arbetsmarknadens parter, för expertkunskap, vid upphandlingar.

– Det är intressant och jag har talat med företrädare för facket. Men jag ska säga att jag är lite osäker på hur formerna skulle se ut och hur det skulle fungera i prakten.

Saknar trafiktillstånd

I grannlänet vann Trendtaxi nyligen en omdiskuterad upphandling värd miljoner trots att bolaget saknar trafiktillstånd. Enligt Region Örebros tolkning av lagen innebär det dock inga problem så länge underleverantörerna, ett drygt 30-tal, har tillstånd.

Beslutet togs på kollektivtrafiknämndens sammanträde i mitten av mars. Men många tilldelningar överklagas och antalet som prövas i domstol har ökat under senare år.

De som överklagat ett upphandlingsbeslut får helt eller delvis rätt i vart nionde fall, visar en sammanställning från Konkurrensverket. År 2020 kom det in totalt 3 594 överprövningsärenden till förvaltningsdomstolarna, som är första instans.

 

Anpassade skolskjutsar synade

Örebro. Under tre år har två förare dokumenterat fordon som kör anpassade skolskjutsar. Och de menar att flera bilar som kör barn till specialskolor borde stoppats.

– Det handlar om tio år gamla bilar som kör barnen, inte ens i Bosnien är det tillåtet, säger Nermin Pudic, färdtjänstförare i Örebro, som kartlagt anpassade skolskjutsar tillsammans med Christer Karlsson, tidigare fackligt förtroendevald  på sin arbetsplats.

Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg
Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg

De har också hört av sig om obesiktigade bilar till Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), som har tillsynsansvar.

– Varför gör inte SPSM något, agerar och går in och stoppar bilarna som ju bryter mot avtal? säger Pudic.

Det handlar om skolskjutsar för sammanlagt omkring 750 elever till tio specialskolor i landet, bland annat Birgittaskolan i Örebro.

Främst gäller det elever som är döva eller har hörselnedsättning. De skolor SPSM driver kan också rikta sig till elever med språkstörning eller synnedsättning i kombination med andra funktionsnedsättningar.

Christer Karlsson. Foto: Privat
Christer Karlsson. Foto: Privat

Biträdande enhetschef Katerina Haglund på SPSM står som kontaktperson i det avtal om elevresor/skolskjutsar till Birgittaskolan har med Trendtaxi.

Hon känner inte till att det kommit in någon anmälan i närtid, men uppmanar dem som ser något som inte verkar stämma, till exempel misstänkt fortkörning, att höra av sig. Det går även att göra anonymt. Och betonar att myndigheten tar alla uppgifter på allvar.

– Allt vi får in får återkoppling. Vi kollar upp uppgifterna, till exempel med Transportstyrelsen och leverantörer. Viktigast för oss är att våra elever åker tryggt och säkert, det är vår absoluta prioritet. Och då handlar det inte enbart om teknisk säkerhet utan också att det är tryggt, att barnen mår bra, säger Katerina Haglund.

SPSM följer på olika vis upp att avtalen följs, också när det handlar om underleverantörer. Två gånger per år görs stickprovskontroller av avtalsägaren.

– Det är på gång nu och fungerar så att de får meddelande om att ”nu kommer vi inom kort att göra kontroll av fordonen” men inte när.

SPSM:s avtal med Trendtaxi löper ut inom ett år, men taxibolaget har fått dispens för ”en handfull” fordon, 5–8 år gamla, då det är lång leveranstid för bilarna med den specialutrustning som krävs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.