Så körde upphandling av servicetrafik fast
Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.
Hösten 2022 gjorde Transportarbetaren en granskning av offentliga upphandlingar. Då hade Region Värmland åter beslutat att upphandla samhällstrafik från AB Trendtaxi, som regionen bröt avtalet med två år tidigare eftersom trafiktillståndet dragits in.
Att bolaget fick nära hälften av drygt 100 avtal i regionen upprörde. Helt horribelt, enligt ombudsmän på Transports Värmlandsavdelning.
Och det fortsätter.
– Nu är det överklagat för andra gången, det är en jävla lekstuga. Vilka som har den politiska makten saknar helt betydelse – de tittar på priset rakt av, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen.
Bjuda in facket
Den upphandlingsguide som LO nyligen tagit fram, till stöd för ansvariga politiker, lyfter vikten av att bjuda in fackliga organisationer tidigt i processen.
Har ni som berört fack blivit tillfrågade om att hjälpa till?
– Nej, aldrig. Vi har erbjudit oss det till Värmlandstrafik, men fått nej utan mer motivering än att vi inte ska lägga oss i ungefär, säger Örjan Jakobsson.
Fyra taxibolag överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten för två år sedan. De företagen vet att det inte är möjligt att köra servicetrafik för de pengar de vinnande avtalen ger utan att det leder till lönedumpning, enligt Transports ombudsman.
– Den som vunnit har ett ansvar. Vad händer om de inte klarar av trafiken? Vi vet vilket trassel det blev sist, säger Jakobsson.
Två bolag avvaktar dom
Överklagandeprocessen pågår fortfarande för två taxibolag, Taxi kurir i Karlstad och Rudskoga taxi som kör servicetrafik i flera Värmlandskommuner, bland annat Filipstad. Ärendet har varit uppe i högre rätt och vänt sedan kammarrätten nekat överprövning. Nu ligger det åter hos förvaltningsrätten i Karlstad.
Om inte bolagen från början överklagat skulle Trendtaxi tagit över den 1 september 2023. Men nu är Trendtaxi ute ur bilden – företaget svarade nej på frågan från Region Värmland om det fortfarande kvarstår med sitt bud när det drog ut på tiden. Rudskoga Taxi och Taxi Kurir har däremot sagt ja, de kvarstår med sina anbud. Kvar är också Cab In Hand AB, vars bud närmast var identiskt med Trendtaxis vilket var en av överklagandepunkterna från de båda andra bolagen.
– Min arbetsgivare har fått förlängt i tre omgångar, sammanlagt med 15 månader, till sista november i år. Vad som händer sedan är oklart, men det blir snart aktuellt med varsel då vi är flera som har sex månaders uppsägningstid, säger Ronnie Persson, skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad.
Stor frustration
Arbetsgivaren, Rudskoga taxi, ska få besked i mitten maj.
– Vi chaufförer känner en stor frustration, vi kan inte planera något. Jag har flera arbetskamrater som söker nya jobb. Får vi ett definitivt slutbesked kommer problemen att trappas upp, säger Ronnie Persson.
– I grund och botten har vi ett väldigt bra jobb, men ovissheten gör det jobbigt. Också för att det ger oss arbetare otrygga anställningar vart fjärde eller femte år. Det enklaste vore ju om alla anbudsgivare betalade lön enligt kollektivavtal och alltid var tvungna att ta över personalen. Men det är mest ett önsketänkande…
Gör skillnad
Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Hon beklagar den situation som uppstått i och med överklagandena som starkt präglat hennes arbete sedan hon tog över ordförandeskapet i januari förra året:
– Det är frustrerade för alla, för förarna men också för arbetsgivarna och de som vunnit tilldelningen.
Men generellt menar vänsterpartisten Elisabeth Björk att det gör skillnad vilka som har den politiska makten, att olika drivkrafter – som mer fokus på kvalitet – kan hamna i fokus. Samtidigt:
– Det är väldigt formaliastyrt när det gäller upphandlingar, vi följer lagen och det är svårt för oss som upphandlande myndighet att säga nej så länge en aktör lägger ett skäligt bud som uppfyller kriterierna.
Elisabeth Björk är öppen för att utnyttja arbetsmarknadens parter, för expertkunskap, vid upphandlingar.
– Det är intressant och jag har talat med företrädare för facket. Men jag ska säga att jag är lite osäker på hur formerna skulle se ut och hur det skulle fungera i prakten.
Saknar trafiktillstånd
I grannlänet vann Trendtaxi nyligen en omdiskuterad upphandling värd miljoner trots att bolaget saknar trafiktillstånd. Enligt Region Örebros tolkning av lagen innebär det dock inga problem så länge underleverantörerna, ett drygt 30-tal, har tillstånd.
Beslutet togs på kollektivtrafiknämndens sammanträde i mitten av mars. Men många tilldelningar överklagas och antalet som prövas i domstol har ökat under senare år.
De som överklagat ett upphandlingsbeslut får helt eller delvis rätt i vart nionde fall, visar en sammanställning från Konkurrensverket. År 2020 kom det in totalt 3 594 överprövningsärenden till förvaltningsdomstolarna, som är första instans.