Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)
Close
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd (arkivbild).
Close
Offentliga upphandlingar

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Hösten 2022 gjorde Transportarbetaren en granskning av offentliga upphandlingar. Då hade Region Värmland åter beslutat att upphandla samhällstrafik från AB Trendtaxi, som regionen bröt avtalet med två år tidigare eftersom trafiktillståndet dragits in.

ÖRjan Jakobsson, lokalombudsman i Transports Värmlandsavdelning.
Örjan Jakobsson är ombudsman i Transports Värmlandsavdelning. Foto: John Antonsson

Att bolaget fick nära hälften av drygt 100 avtal i regionen upprörde. Helt horribelt, enligt ombudsmän på Transports Värmlandsavdelning.

Och det fortsätter.

– Nu är det överklagat för andra gången, det är en jävla lekstuga. Vilka som har den politiska makten saknar helt betydelse – de tittar på priset rakt av, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på avdelningen.

Bjuda in facket

Den upphandlingsguide som LO nyligen tagit fram, till stöd för ansvariga politiker, lyfter vikten av att bjuda in fackliga organisationer tidigt i processen.

Har ni som berört fack blivit tillfrågade om att hjälpa till?

– Nej, aldrig. Vi har erbjudit oss det till Värmlandstrafik, men fått nej utan mer motivering än att vi inte ska lägga oss i ungefär, säger Örjan Jakobsson.

Fyra taxibolag överklagade upphandlingen till förvaltningsrätten för två år sedan. De företagen vet att det inte är möjligt att köra servicetrafik för de pengar de vinnande avtalen ger utan att det leder till lönedumpning, enligt Transports ombudsman.

– Den som vunnit har ett ansvar. Vad händer om de inte klarar av trafiken? Vi vet vilket trassel det blev sist, säger Jakobsson.

Två bolag avvaktar dom

Överklagandeprocessen pågår fortfarande för två taxibolag, Taxi kurir i Karlstad och Rudskoga taxi som kör servicetrafik i flera Värmlandskommuner, bland annat Filipstad. Ärendet har varit uppe i högre rätt och vänt sedan kammarrätten nekat överprövning. Nu ligger det åter hos förvaltningsrätten i Karlstad.

Om inte bolagen från början överklagat skulle Trendtaxi tagit över den 1 september 2023. Men nu är Trendtaxi ute ur bilden – företaget svarade nej på frågan från Region Värmland om det fortfarande kvarstår med sitt bud när det drog ut på tiden. Rudskoga Taxi och Taxi Kurir har däremot sagt ja, de kvarstår med sina anbud. Kvar är också Cab In Hand AB, vars bud närmast var identiskt med Trendtaxis vilket var en av överklagandepunkterna från de båda andra bolagen.

– Min arbetsgivare har fått förlängt i tre omgångar, sammanlagt med 15 månader, till sista november i år. Vad som händer sedan är oklart, men det blir snart aktuellt med varsel då vi är flera som har sex månaders uppsägningstid, säger Ronnie Persson, skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg
Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Stor frustration

Arbetsgivaren, Rudskoga taxi, ska få besked i mitten maj.

– Vi chaufförer känner en stor frustration, vi kan inte planera något. Jag har flera arbetskamrater som söker nya jobb. Får vi ett definitivt slutbesked kommer problemen att trappas upp, säger Ronnie Persson.

– I grund och botten har vi ett väldigt bra jobb, men ovissheten gör det jobbigt. Också för att det ger oss arbetare otrygga anställningar vart fjärde eller femte år. Det enklaste vore ju om alla anbudsgivare betalade lön enligt kollektivavtal och alltid var tvungna att ta över personalen. Men det är mest ett önsketänkande…

Gör skillnad

Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Hon beklagar den situation som uppstått i och med överklagandena som starkt präglat hennes arbete sedan hon tog över ordförandeskapet i januari förra året:

Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Foto: Region Värmland
Elisabeth Björk (V) är ordförande i Region Värmlands trafiknämnd. Foto: Region Värmland

– Det är frustrerade för alla, för förarna men också för arbetsgivarna och de som vunnit tilldelningen.

Men generellt menar vänsterpartisten Elisabeth Björk att det gör skillnad vilka som har den politiska makten, att olika drivkrafter – som mer fokus på kvalitet – kan hamna i fokus. Samtidigt:

– Det är väldigt formaliastyrt när det gäller upphandlingar, vi följer lagen och det är svårt för oss som upphandlande myndighet att säga nej så länge en aktör lägger ett skäligt bud som uppfyller kriterierna.

Elisabeth Björk är öppen för att utnyttja arbetsmarknadens parter, för expertkunskap, vid upphandlingar.

– Det är intressant och jag har talat med företrädare för facket. Men jag ska säga att jag är lite osäker på hur formerna skulle se ut och hur det skulle fungera i prakten.

Saknar trafiktillstånd

I grannlänet vann Trendtaxi nyligen en omdiskuterad upphandling värd miljoner trots att bolaget saknar trafiktillstånd. Enligt Region Örebros tolkning av lagen innebär det dock inga problem så länge underleverantörerna, ett drygt 30-tal, har tillstånd.

Beslutet togs på kollektivtrafiknämndens sammanträde i mitten av mars. Men många tilldelningar överklagas och antalet som prövas i domstol har ökat under senare år.

De som överklagat ett upphandlingsbeslut får helt eller delvis rätt i vart nionde fall, visar en sammanställning från Konkurrensverket. År 2020 kom det in totalt 3 594 överprövningsärenden till förvaltningsdomstolarna, som är första instans.

 

Anpassade skolskjutsar synade

Örebro. Under tre år har två förare dokumenterat fordon som kör anpassade skolskjutsar. Och de menar att flera bilar som kör barn till specialskolor borde stoppats.

– Det handlar om tio år gamla bilar som kör barnen, inte ens i Bosnien är det tillåtet, säger Nermin Pudic, färdtjänstförare i Örebro, som kartlagt anpassade skolskjutsar tillsammans med Christer Karlsson, tidigare fackligt förtroendevald  på sin arbetsplats.

Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg
Nermin Pudic. Foto: Lilly Hallberg

De har också hört av sig om obesiktigade bilar till Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), som har tillsynsansvar.

– Varför gör inte SPSM något, agerar och går in och stoppar bilarna som ju bryter mot avtal? säger Pudic.

Det handlar om skolskjutsar för sammanlagt omkring 750 elever till tio specialskolor i landet, bland annat Birgittaskolan i Örebro.

Främst gäller det elever som är döva eller har hörselnedsättning. De skolor SPSM driver kan också rikta sig till elever med språkstörning eller synnedsättning i kombination med andra funktionsnedsättningar.

Christer Karlsson. Foto: Privat
Christer Karlsson. Foto: Privat

Biträdande enhetschef Katerina Haglund på SPSM står som kontaktperson i det avtal om elevresor/skolskjutsar till Birgittaskolan har med Trendtaxi.

Hon känner inte till att det kommit in någon anmälan i närtid, men uppmanar dem som ser något som inte verkar stämma, till exempel misstänkt fortkörning, att höra av sig. Det går även att göra anonymt. Och betonar att myndigheten tar alla uppgifter på allvar.

– Allt vi får in får återkoppling. Vi kollar upp uppgifterna, till exempel med Transportstyrelsen och leverantörer. Viktigast för oss är att våra elever åker tryggt och säkert, det är vår absoluta prioritet. Och då handlar det inte enbart om teknisk säkerhet utan också att det är tryggt, att barnen mår bra, säger Katerina Haglund.

SPSM följer på olika vis upp att avtalen följs, också när det handlar om underleverantörer. Två gånger per år görs stickprovskontroller av avtalsägaren.

– Det är på gång nu och fungerar så att de får meddelande om att ”nu kommer vi inom kort att göra kontroll av fordonen” men inte när.

SPSM:s avtal med Trendtaxi löper ut inom ett år, men taxibolaget har fått dispens för ”en handfull” fordon, 5–8 år gamla, då det är lång leveranstid för bilarna med den specialutrustning som krävs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.