Så kraschade ett av Sveriges största värdebolag
Hundratals miljoner försvunna, 400 anställda utan jobb, och kundföretag som riskerar konkurs. Panaxias magplask har spritt ringar på vattnet långt utanför värdetransportbranschen.
I våras häktades Panaxias grundare och huvudägare, Thomas Gravius, och en 37-årig kvinnlig chef i bolaget. Gravius och kvinnan driver tillsammans bolagen Gravius & Damos Partners AB och Laccord Ltd, och enligt ekobrottsutredare har paret genomfört pengatransaktioner på uppåt 172 miljoner kronor, som inte bokförts korrekt.
Enligt åklagare John Keränen vid Ekobrottsmyndigheten har brottsligheten pågått under perioden 2007 till 2011.
Panaxia gick ut med ett pressmeddelande där man underströk att de misstänkta bokföringsbrotten skett helt utanför Panaxias verksamhet. Men efter gripandet tillsatte Panaxia en egen utredning, som granskade parets verksamhet inom Panaxiabolagen. Granskningen tydde på oegentligheter som ”skadat Panaxia”, som bolaget uttryckte det i ett pressmeddelande, och koncernen överlämnade sin utredning till Ekobrottsmyndigheten.
I juni släpptes Thomas Gravius och den 37-åriga kvinnan i väntan på rättegång. Under hösten kommer åklagaren John Keränen att väcka åtal för grova bokföringsbrott. Han vill dock inte uttala sig om sannolikheten för fällande domar.
– Det kommer att klarna under åtalsprövningen som föregår själva åtalet, säger John Keränen.
I september inleddes en andra förundersökning, med brottsrubriceringen grov förskingring. John Keränen är ansvarig åklagare även i den utredningen, men han betonar att det inte nödvändigtvis finns ett samband mellan de bägge utredningarna.
– I nuläget är huvudpersonerna i den första förundersökningen inte misstänkta i den andra, säger han.
Den andra förundersökningen startades efter att Panaxia ansökt om konkurs den 5 september. Det visade sig att stora summor pengar saknades från de kontantdepåer och uppräkningscentraler dit Panaxias kunder levererat dagskassor och kontanter. Enligt branschorganisationen Svensk Handels uppskattningar kan det röra sig om upp emot en halv miljard kronor. Arbetsgivarorganisationen Svensk Bensinhandel bedömer att cirka 100 miljoner saknas bara från bensinstationerna, och att cirka 250 svenska mackar har drabbats. Flera av dem riskerar konkurs, enligt Svensk Bensinhandel.
Bägge organisationerna har uppmanat drabbade företag att polisanmäla sina saknade pengar. I skrivande stund har bland andra Västra Götalandsregionen och Panaxias egen storägare Forex Bank lämnat in anmälningar.
Transportarbetaren har inte lyckats nå konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson per telefon. Men via mejl har han beskrivit tillvägagångssättet i Panaxia som att företaget lånat in kundernas pengar och använt dem i sin egen verksamhet. På detta sätt har man fått ett stort underskott till kunderna, som man rullat framför sig likt en snöboll tills det hela ”kraschade in i en vägg”.
Den 17 september begärdes ett annat bevakningsbolag, Nordisk Bevakningstjänst, i konkurs (se separat artikel). Bolaget hette tidigare Panaxia Bevakning men såldes i mars 2011. Köpare var ett konsultbolag vars ägare satt i styrelsen för Panaxia AB:s dotterbolag Panaxia Security.
Enligt uppgifter i flera medier har fem miljoner kronor, av de pengar som försvunnit i Panaxia, överförts till Nordisk Bevakningstjänst. Där ska pengarna ha använts för att lösa en fordran som Kronofogden hade på holdingbolaget, som äger Nordisk Bevakningstjänst.
Panaxias konkursförvaltare Lars-Henrik Andersson vill varken bekräfta eller dementera detta, men hälsar via mail att ”samtliga betalningar som skett före konkursutbrottet kommer att utredas framöver.”
Den 24 september gav Lars-Henrik Andersson upp försöken att hitta köpare till Panaxia, och det beslutades att lägga ner verksamheten. Med dispens från Länsstyrelsen får bolaget, fram till den sista oktober, ”undantagsvis utföra tjänster” för ett fåtal kunder som inte hunnit hitta andra värdetransportörer. Men Panaxias egentliga verksamhet har upphört, och omkring 400 anställda är arbetsbefriade från den 1 oktober.
Matts Haglund, central ombudsman med ansvar för bevakning på Transport, räknar med att vissa av dem kommer att kunna få arbete hos de två andra stora värdetransportbolagen, Loomis och Nokas.
– Det är klart att Loomis och Nokas inte kan ta över alla Panaxias uppdrag utan att utöka personalen. De kommer väl att lägga så mycket de kan på sin befintliga personal, gissar jag. Det är omöjligt att veta hur många de kommer att behöva nyanställa, säger Matts Haglund.
Tills vidare gäller uppsägningslön från företaget, och ingen ska riskera att bli utan lön eftersom personalen omfattas av den statliga lönegarantin.
Vid konkursen stod ett tiotal av Panaxias anställda på väntelista för olika kompletterande utbildningar, som krävs för att de ska få behålla sin väktarbehörighet.
– Vi tittar nu på olika alternativ tillsammans med BYA, och ska försöka se till så de får gå sina utbildningar i alla fall, säger Matts Haglund.
Den 25 september försattes ännu ett före detta Panaxiabolag, BWG Logistik AB, i konkurs. Bolaget hette tidigare Panaxia Logistik men såldes i höstas. Det har dock fortsatt utföra transporttjänster åt Panaxia.
– BWG har bara sysslat med ”vanlig” transportverksamhet, inga värdetransporter såvitt jag vet. Men det är klart att vi tittar lite närmare på eventuella mellanhavanden med Panaxia. Med tanke på allt som försiggår där, säger konkursförvaltaren Mats Emthén.
Ett 30-tal anställda har lönefordringar på BWG Logistik.
Den 26 september gick värdehanteringsföretagens branschorganisation Sweguard ut med ett pressmeddelande om att kontanthanteringen i Sverige är säkrad efter Panaxias avveckling.
Loomis och Nokas har tagit över Panaxias större uppdrag, och även de mindre kunderna ”bedöms kunna få hjälp” inom kort. I värsta fall kan 19 procent av landets 3 200 uttagsautomater drabbas av driftstörningar ”under en övergångs-period”.
Sweguard har nu tillsatt en ”etikkommission”, som ska utarbeta en uppförandekod för medlemsföretagen att ansluta sig till.
Svensk Handels vd Dag Klackenberg har gått ut och krävt att finansmarknadsminister Peter Norman (M) ska se över myndigheternas tillsyn av värdetransportbolagen. ”Mycket talar för att det behövs en ’Lex Panaxia’ för att återställa förtroendet för branschen”, skriver Klackenberg.