Close
Böj på knäna och fall i höften, ut med rumpan. Försök lyfta med bibehållen svank. Kader Kavak visar.
Close

Så lyfter och bär du rätt

Arbetsmiljö. Ergonomen Jan-Erik Ståhl ger tips och råd om hur du som terminalarbetare och chaufför kan bära och lyfta på ett bättre sätt – för att spara din kropp. Att strunta i hjälpmedel och ta snabba genvägar kan kosta dig värk och besvär längre fram.

Tänk på detta på paketterminalen

Se upp med lyften på låg och hög höjd! Din arbetsgivare ansvarar för att erbjuda hjälpmedel anpassade för verksamheten. Du ska få instruktioner om hur du använder den tekniska utrustningen och kunna jobba i ett rimligt tempo med rotation mellan arbetsuppgifterna.

Ergonom Jan-Erik Ståhl. Foto: Elisabeth Ohlson.
  • Ta inga snabba genvägar.
  • Använd den tekniska utrustning och de hjälpmedel som finns.
  • Lyft på rätt sätt! Det är särskilt viktigt från låg respektive hög höjd så var extra vaksam när du lyfter under knähöjd och över axelhöjd.
  • Vid lyft från låg höjd – böj på knäna och fall i höften, ut med rumpan. Försök lyfta med bibehållen svank.
  • Lyft från hög höjd så sällan som möjligt. Undersök om det du lyfter kan placeras så att armarna inte är över hårt belastande axelhöjd.
  • Om du ändå måste lyfta från hög höjd, försök spänna magmusklerna så att du blir mer stabil och inte svankar för mycket i ländryggen.
  • Var rädd om dig, ta ett djupt andetag och försök att inte stressa.
  • Stressar du är det lättare att göra misstag. Då blir det ännu stressigare.

Tänk på detta på omlastningsterminalen

Olyckor med truck toppar olycksstatistiken så var uppmärksam när du kör för att inte skada dig själv eller andra. Din arbetsgivare ansvarar för att truckarna servas, kan ställas in för olika förare och att du har rätt utbildning och truckkort.

  • Ta dig tid att ställa in truckstolen och alla reglage efter din egen kropp (behåll inte den tidigare förarens).
  • När du reglerar avståndet till ratten – se till så att du kan hålla armarna så nära kroppen som möjligt.
  • Så fort du får en chans, kliv ur trucken och rör på dig, gå en vända.
  • Stressa inte, det minskar olycksrisken för både dig själv och kollegorna.

Tänk på detta som distributionschaufför

Det är lätt att tro att alla lyft av gods och paket tär hårdast på kroppen, men hur tar du dig ur hytten? Att hoppa innebär en hård belastning av höfter, ländrygg och knän. Din arbetsgivare ansvarar för din arbetsmiljö även när du besöker andra företag.

  • Hoppa aldrig från trappsteg, lastutrymme el bakgavellyft!
  • Använd hjälpmedel som pirror och kärror och bär mindre.
  • Arbete med palldragare, rullburar och pallar kan ge värk i ländrygg, axlar, nacke och armbågar. Försök att inte slita och dra i godset och använd inte armarna som vajer.
  • Dra med lätt böjda armar så att musklerna skyddar lederna.
  • När det går – skjut pallen eller rullburen framför dig i stället för att dra.
  • Ta ett djupt andetag, stressa inte i trafiken.
  • Gå upp för trappor men ta hissen ner.

Tänk på detta som kurir

Hopp från hytten kan belasta kroppen hårdare än de många lyften. Jobbet innebär väldigt många stopp och åtskilliga trappor att ta. Du kan bära paket smartare. Din arbetsgivare ansvarar för din arbetsmiljö under hela passet, oavsett om du besöker andra företag.

  • Hoppa aldrig i och ur ditt fordon.
  • Använd pirror och kärror för paketen, bär så lite som möjligt ”för hand”.
  • Bär inte paket under armen och tryck dem inte mot sidan/höften (för att kunna hålla scannern eller mobilen i andra handen eller ha armen fri för att öppna dörrar).
  • Att bära paket på en och samma sida hela dagen kan ge besvär i axlarna.
  • Försök i stället att bära med två händer framför kroppen.
  • Gå uppför trappor men ta hissen ner.
  • Stressa inte i trafiken, andas!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.