Close
Böj på knäna och fall i höften, ut med rumpan. Försök lyfta med bibehållen svank. Kader Kavak visar.
Close

Så lyfter och bär du rätt

Arbetsmiljö. Ergonomen Jan-Erik Ståhl ger tips och råd om hur du som terminalarbetare och chaufför kan bära och lyfta på ett bättre sätt – för att spara din kropp. Att strunta i hjälpmedel och ta snabba genvägar kan kosta dig värk och besvär längre fram.

Tänk på detta på paketterminalen

Se upp med lyften på låg och hög höjd! Din arbetsgivare ansvarar för att erbjuda hjälpmedel anpassade för verksamheten. Du ska få instruktioner om hur du använder den tekniska utrustningen och kunna jobba i ett rimligt tempo med rotation mellan arbetsuppgifterna.

Ergonom Jan-Erik Ståhl. Foto: Elisabeth Ohlson.
  • Ta inga snabba genvägar.
  • Använd den tekniska utrustning och de hjälpmedel som finns.
  • Lyft på rätt sätt! Det är särskilt viktigt från låg respektive hög höjd så var extra vaksam när du lyfter under knähöjd och över axelhöjd.
  • Vid lyft från låg höjd – böj på knäna och fall i höften, ut med rumpan. Försök lyfta med bibehållen svank.
  • Lyft från hög höjd så sällan som möjligt. Undersök om det du lyfter kan placeras så att armarna inte är över hårt belastande axelhöjd.
  • Om du ändå måste lyfta från hög höjd, försök spänna magmusklerna så att du blir mer stabil och inte svankar för mycket i ländryggen.
  • Var rädd om dig, ta ett djupt andetag och försök att inte stressa.
  • Stressar du är det lättare att göra misstag. Då blir det ännu stressigare.

Tänk på detta på omlastningsterminalen

Olyckor med truck toppar olycksstatistiken så var uppmärksam när du kör för att inte skada dig själv eller andra. Din arbetsgivare ansvarar för att truckarna servas, kan ställas in för olika förare och att du har rätt utbildning och truckkort.

  • Ta dig tid att ställa in truckstolen och alla reglage efter din egen kropp (behåll inte den tidigare förarens).
  • När du reglerar avståndet till ratten – se till så att du kan hålla armarna så nära kroppen som möjligt.
  • Så fort du får en chans, kliv ur trucken och rör på dig, gå en vända.
  • Stressa inte, det minskar olycksrisken för både dig själv och kollegorna.

Tänk på detta som distributionschaufför

Det är lätt att tro att alla lyft av gods och paket tär hårdast på kroppen, men hur tar du dig ur hytten? Att hoppa innebär en hård belastning av höfter, ländrygg och knän. Din arbetsgivare ansvarar för din arbetsmiljö även när du besöker andra företag.

  • Hoppa aldrig från trappsteg, lastutrymme el bakgavellyft!
  • Använd hjälpmedel som pirror och kärror och bär mindre.
  • Arbete med palldragare, rullburar och pallar kan ge värk i ländrygg, axlar, nacke och armbågar. Försök att inte slita och dra i godset och använd inte armarna som vajer.
  • Dra med lätt böjda armar så att musklerna skyddar lederna.
  • När det går – skjut pallen eller rullburen framför dig i stället för att dra.
  • Ta ett djupt andetag, stressa inte i trafiken.
  • Gå upp för trappor men ta hissen ner.

Tänk på detta som kurir

Hopp från hytten kan belasta kroppen hårdare än de många lyften. Jobbet innebär väldigt många stopp och åtskilliga trappor att ta. Du kan bära paket smartare. Din arbetsgivare ansvarar för din arbetsmiljö under hela passet, oavsett om du besöker andra företag.

  • Hoppa aldrig i och ur ditt fordon.
  • Använd pirror och kärror för paketen, bär så lite som möjligt ”för hand”.
  • Bär inte paket under armen och tryck dem inte mot sidan/höften (för att kunna hålla scannern eller mobilen i andra handen eller ha armen fri för att öppna dörrar).
  • Att bära paket på en och samma sida hela dagen kan ge besvär i axlarna.
  • Försök i stället att bära med två händer framför kroppen.
  • Gå uppför trappor men ta hissen ner.
  • Stressa inte i trafiken, andas!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.