Debatt

Så lyfter vi facket

Lyftande flygplan
Facket & framtiden

Debatt. En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Vi delar upp förändringen i fem delar:

1. Vår identitet som arbetare måste stärkas. Det är av största vikt att vi lyfter oss ur destruktiva tankar om vår roll i samhället. Verkligheten är att utan oss stannar Sverige!

Vi är kompetenta, vi är stolta över vårt yrke och det är vi som bidrar och möjliggör en välfärdsstat.

Om fackföreningen ska bli en maktfaktor och ta kampen mot orättvisor och ojämlikhet, så måste vi skapa en identitet som vi kan vara stolta över. Då är kamratskap viktigt, det vill säga att vi är många som håller ihop, har roligt och är starka tillsammans.

2. Förändring startar alltid någonstans. Den som måste ta det första steget är du själv.

Det är lätt att förminska sig själv som arbetare, bli irriterad på arbetskamrater, tro att förändring är omöjlig. Starta i stället redan i dag och verka för en bättre sammanhållning på jobbet, då är första steget taget.

3. Bättre facklig relevans på arbetsplatserna. Om vi som fackförening ger goda förutsättningar. Om vi skapar möjligheter, där vi tar tillvara på människors engagemang, utbildar folk i fackföreningstanken och tillsammans med medlemmarna är aktiva på våra arbetsplatser. Då möjliggör vi en stabil gemensam grund.

Vi som fackförening måste ta till vara på engagemanget, bidra med tänkbara medel och möjligheter på arbetsplatserna lokalt. Då stärks banden mellan arbetsplats, avdelning och förbund och ur den samlade kraften skapar vi tillsammans framtiden.

Bra lokalt fackligt arbete leder till bra lokala avtal, och kommer att ge goda förutsättningar för att teckna starkare centrala kollektivavtal.

4. Fackföreningen måste arbeta mer utåtriktat. Vi måste vara en relevant del av arbetsplatsernas fackliga utveckling. Det är de förtroendevaldas och de av facket anställda funktionärernas roll, att utveckla den lokala verksamheten genom ökad kunskap, goda exempel, stöttning, medverkan, planering, strategier. Det vill säga bidra och verka för den kollektiva tanken som fackföreningen är uppbyggd på.

5. Vi som organisation måste våga visa vägen. Peka ut en gemensam riktning, där visionen är det som människor kan ställa sig bakom. 30 timmars arbetsvecka, längre semester, rättvist pensionssystem med mera. Vara drivkraften för reformer som vi arbetare gynnas av. Utifrån tydliga målsättningar, samlat och strukturerat tillsammans arbeta för detta.

Arbetarrörelsen blir ur det en maktfaktor på arbetsmarknaden och i samhället.

Slutligen. Det är medlemmarnas engagemang som är viktigt. Denna kamp kommer inte att vinnas för att jag finns. Lösningen är en massa engagerade medlemmar som tillsammans jobbar som en stark fackförening varje dag.

Förändringsarbetet börjar här och nu – och det börjar just med dig!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dennis Nilsson:
    31 oktober, 2018

    Då som nu, Facket är DU!

  2. Erik Hjertberg:
    31 oktober, 2018

    Bra Johan!

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.