Debatt

Så lyfter vi facket

Lyftande flygplan
Facket & framtiden

Debatt. En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Vi delar upp förändringen i fem delar:

1. Vår identitet som arbetare måste stärkas. Det är av största vikt att vi lyfter oss ur destruktiva tankar om vår roll i samhället. Verkligheten är att utan oss stannar Sverige!

Vi är kompetenta, vi är stolta över vårt yrke och det är vi som bidrar och möjliggör en välfärdsstat.

Om fackföreningen ska bli en maktfaktor och ta kampen mot orättvisor och ojämlikhet, så måste vi skapa en identitet som vi kan vara stolta över. Då är kamratskap viktigt, det vill säga att vi är många som håller ihop, har roligt och är starka tillsammans.

2. Förändring startar alltid någonstans. Den som måste ta det första steget är du själv.

Det är lätt att förminska sig själv som arbetare, bli irriterad på arbetskamrater, tro att förändring är omöjlig. Starta i stället redan i dag och verka för en bättre sammanhållning på jobbet, då är första steget taget.

3. Bättre facklig relevans på arbetsplatserna. Om vi som fackförening ger goda förutsättningar. Om vi skapar möjligheter, där vi tar tillvara på människors engagemang, utbildar folk i fackföreningstanken och tillsammans med medlemmarna är aktiva på våra arbetsplatser. Då möjliggör vi en stabil gemensam grund.

Vi som fackförening måste ta till vara på engagemanget, bidra med tänkbara medel och möjligheter på arbetsplatserna lokalt. Då stärks banden mellan arbetsplats, avdelning och förbund och ur den samlade kraften skapar vi tillsammans framtiden.

Bra lokalt fackligt arbete leder till bra lokala avtal, och kommer att ge goda förutsättningar för att teckna starkare centrala kollektivavtal.

4. Fackföreningen måste arbeta mer utåtriktat. Vi måste vara en relevant del av arbetsplatsernas fackliga utveckling. Det är de förtroendevaldas och de av facket anställda funktionärernas roll, att utveckla den lokala verksamheten genom ökad kunskap, goda exempel, stöttning, medverkan, planering, strategier. Det vill säga bidra och verka för den kollektiva tanken som fackföreningen är uppbyggd på.

5. Vi som organisation måste våga visa vägen. Peka ut en gemensam riktning, där visionen är det som människor kan ställa sig bakom. 30 timmars arbetsvecka, längre semester, rättvist pensionssystem med mera. Vara drivkraften för reformer som vi arbetare gynnas av. Utifrån tydliga målsättningar, samlat och strukturerat tillsammans arbeta för detta.

Arbetarrörelsen blir ur det en maktfaktor på arbetsmarknaden och i samhället.

Slutligen. Det är medlemmarnas engagemang som är viktigt. Denna kamp kommer inte att vinnas för att jag finns. Lösningen är en massa engagerade medlemmar som tillsammans jobbar som en stark fackförening varje dag.

Förändringsarbetet börjar här och nu – och det börjar just med dig!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Dennis Nilsson:
    31 oktober, 2018

    Då som nu, Facket är DU!

  2. Erik Hjertberg:
    31 oktober, 2018

    Bra Johan!

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Örjan Wallon och Tommy Sahlberg. Avdelning 51.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.