Close
Absolut ofarlig att kombinera med körning. De flesta praliner med spritsmak innehåller bara aromämnen, ingen alkohol. Men det finns också sådana som innehåller riktig sprit och en gräns för hur många det går att äta.
Close

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Tidningen Teknikens Värld har gjort en gedigen genomgång av hur det egentligen ligger till med godis som har smak av sprit och hur det går ihop med att sedan sätta sig bakom ratten.

Många populära sorter i sammanhanget, som punschpraliner, har bara tillsatta smakämnen men innehåller ingen alkohol alls. Det gör däremot andra sorter, som de små chokladflaskorna som faktiskt är fyllda med alkohol, till exempel rom och whisky. Sprithalten i dem ligger på runt 6 procent.

Det krävs stora mängder godis, i snabb takt, för att det ska ge utslag vid utandningprov.

Exakt hur många sådana praliner det går bra att i rask takt äta finns det nu exakt uträkning på. Det är företaget Alcosense specialister som har använt sig av Widmarks formel som är utvecklad av svenska kemisten Erik Widmark (1889–1945).

Uträkningar visar att en man på 84 kg – svenska mäns genomsnittsvikt enligt SCB –behöver trycka i sig 410 gram av ”vuxengodiset” för att komma upp i 0,2 promille alkohol i blodet, det vill säga gränsen för rattfylleri i Sverige.

För kvinnor, med en genomsnittsvikt på 67 kilo, räcker det med 270 gram likörpraliner för att komma upp i 0,2 promille. Det motsvarar 34 stycken.

– Man behöver äta stora mängder praliner för att vara i riskzonen för rattfylleri. Men som vanligt gäller försiktighetsprincipen i trafiken, även om små mängder likörpraliner inte utgör någon egentlig risk, är det alltid bäst att undvika att köra om alkohol konsumeras, säger Hunter Abbott, tidigare racerförare och numera alkoholexpert på Alcosense, till  brittiska transportsäkerhetsrådet, skriver Teknikens Värld.

Våren 2022 stoppades en lastbilschaufför i Skurup av polisen. Utandningsprovet visade 0,3 promille, det vill säga över gränsen för rattfylleri.

Mannen nekade till att ha druckit alkohol utan förklarade att han bara hade ätit ett tjugotal kaffe- och likörpraliner precis innan han satte sig bakom ratten. Det var en förklaring som tingsrätten inte köpte. Lastbilschauffören dömdes till 10 000 kronor i böter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.