Så mycket bättre!

Krönika. "Att köra lastbil är inget yrke. Det är en sjukdom!” Många gånger har jag hört chaufförer och deras fruar eller män säga detta. Och det ligger en hel del i det. Även om en del av oss som kör försöker sluta, för att jobba på verkstäder eller med andra yrken nära hemmet, trillar vi ständigt dit igen.

Själv minns jag hur jag avslutade min anställning på ett transportföretag med en lång harang vars slutord var: ”Och förresten kan ni dra åt helvete!”

Drygt ett år senare, efter att ha gått en mekanikerkurs på AMS och därmed kvalificerat mig för att jobba på lastbilsverkstad, stod jag ändå i dörren till samma åkeriföretag och skrapade med foten. Ägaren, den väldige förre fotbollsspelaren i Djurgården, Lasse ”Järnkaminen” Broström, såg på mig över sina läsglasögon.

”Ja, ja, kom in”, sa han.

Sen jobbade jag där i fem år till.

Detta är sådant jag tänker på då jag bläddrar i Ingemar E L  Göranssons fotobok Ett svunnet arbetsliv. Den handlar om hans tid som yrkeschaufför i Linköping på sjuttio- och åttiotalet.

Kärleken till arbetskamraterna är inte att ta miste på i de svartvita bilderna. Göransson har också själv sagt i en intervju att de här åren var viktigare än de senare, då han blev ombudsman i LO-borgen.

Transportnäringen är till viss del ett skråväsende som går i arv i generationer. Detta ställer ibland till det för oss som vill nå fackliga resultat. På fiken kan det ofta, som i mitt fall, låta att åkaren kan ”fara åt helvete”. Men i verkligheten är man beredd att sälja sin morsa för att få dra trailers från någon hamn.

Det är lätt att förstå att det inte ingår i planen för en del av oss ”frihetens fantomer”, att organisera sig.

Sällan eller aldrig ser man transportarbetare gå i demonstrationståg med röda fanor och trampa ”klass mot klass”. Men kanske just på grund av våra informella strukturer, har vi plötsligt börjat vinna fördelar i det nya gränslösa EU.

När laglösheten från våra grannländer sprider sig, utnyttjar vi de nya nätverken med Facebook och bloggar. Privatspanare dyker upp och tipsar skattemyndigheten, media och nu även riksdagen, där man haft ett par debatter om problemen.

Fulåkerierna har börjat åka dit ett efter ett. Dessutom, som en bekräftelse på att den fackliga organisering som ändå finns fungerar, visar det sig att vi som hållit fast vid kollektivavtalet har fått rejält påökt. I förra numret av Transportarbetaren meddelades det att vår reallön stigit med inte mindre än 83 procent på arton år.

Visserligen till en del på grund av att skatterna sänkts till förfång för arbetslösa och sjuka. Men de hade inte haft det bättre om våra löner varit lägre.

Så varsågoda alla ni som gnäller och inte är med i facket, men ändå åker snålskjuts på avtalet. Ni borde egentligen ha lettiska Girteka-löner på några tusenlappar i månaden.

Men det är aldrig försent att stiga ombord på Transports något medfarna skuta. Den som, trots sina skavanker, ändå stolt stävar framåt i stormen!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.