Så mycket mindre är din lön värd
Ekonomi. Lönerna urholkas av kraftiga prishöjningar. Om ett halvår löper flera av Transports stora kollektivavtal ut. Tankbilschauffören Özgür Günez tycker att facket ska ställa höga krav i nästa avtalsrörelse. Inte minst för att det kan locka nya medlemmar.
Özgür Günez är arbetsplatsombud för Transport och tankbilschaufför i Halmstad. Han har som många andra märkt att det är dyrare i mataffären och att det svider mer att betala matkassen än tidigare. Han och sambon har båda jobb och klarar det, än så länge.
– Men jag kan tänka mig att andra med lägre inkomster drabbas mycket värre, säger han.
På jobbet pratar kollegorna om att det blivit dyrare och att man tänker mer på vad saker och ting kostar.
Mindre för pengarna
Den senaste tidens prishöjningar gör att en chaufför med fyra års yrkeserfarenhet får mindre för pengarna än vid löneökningen för elva år sedan.
I våra beräkningar har vi utgått från månadslönen för en åkerichaufför som har fyra år i yrket. Vi börjar med 2011 års löneökning. Därefter har vi tagit Statistiska Centralbyråns (SCB:s) månadsstatistik för konsumentprisindex med fast ränta (KPIF) och jämfört den med lönen. På så sätt kan vi se hur reallönen, alltså skillnaden mellan löneutveckling och inflation, utvecklats vid varje löneökning.
Den senaste löneökningen var den 1 april i år. Vi har också valt att visa hur mycket reallönen sjunkit mellan den sista löneökningen och den 1 september.
Noterbart är att det kan finnas vissa inbyggda decimalfel i beräkningen, eftersom SCB:s månadsstatistik är förkortad till två decimaler.)
Mer än någonsin att göra
Özgür Günez kör tankbil. Under en tid trodde han att det skulle bli mindre att göra i takt med att drivmedelspriserna går upp. Lasten i tankbilarna har blivit dyrare, men chaufförerna har mer att göra än någonsin.
– Vi kör ut lika mycket ändå. Folk måste ta sig till jobbet och tankar i alla fall. Alla bor inte i storstan och kan välja att åka kollektivtrafik eller cykel till jobbet, säger Özgür Günez.
Nästa år går transportavtalet ut och Günez förhoppning är glasklar.
– Nu när våra löner tappar värde på grund av inflationen tycker jag att det skulle vara bra om facket gick ut stenhårt och tryckte till ordentligt i förhandlingarna.
Viktig avtalsrörelse
Özgür Günez tror att nästa avtalsrörelse är extra viktig för fackets framtid. Transport och de andra LO-förbunden har under flera år sett vikande medlemssiffror.
– För att vända trenden tror jag att man måste ut och visa att man tänker på sina medlemmar. Jag tror verkligen att vi är i ett avgörande skede just nu. Jag vet att facket gör mycket dolt arbete som medlemmarna inte ser. Därför är det dags att synas och höras och visa att man verkligen kämpar för medlemmarna och det skulle verkligen kunna locka in fler.
Chaufförslönerna
Trots chaufförsbrist finns det lite som pekar på att chaufförernas löner kommer att sticka i väg. Den bilden bekräftas till viss del av Medlingsinstitutets lönestatistik. Özgür Günez har inte heller hört talas om arbetsplatser där chaufförslönerna är mycket högre än vad som står i kollektivavtalen. Det verkar som om de marginalerna inte finns i åkeribranschen.
– På min förra arbetsplats sa de: ”Vi betalar gärna mer i lön, men då måste alla andra göra det. Annars blir vi utkonkurrerade.”
Höjda löner kan leda till höjd inflation, borde inte facken tänka på det?
– Det är Riksbankens och inte fackets jobb att se till att inflationen är låg och arbetsgivarna har alltid en ursäkt för att vi inte ska höja lönerna.
…från augusti 2012 till augusti 2022. Under samma period har lönen för en åkerichaufför med fyra år i yrket ökat med 23,2 procent.
Källa: Statistiska Centralbyrån
Avtalsrörelse
Mot slutet av året kommer Transport och övriga fackförbund att gå in i en avtalsrörelse och försöka komma överens med arbetsgivarnas organisationer om nya löner.
Först kommer Transport att samlas till avtalsråd för att lyssna in medlemmarna. Till slut spikas kraven och så kommer facket och arbetsgivarna träffas för att växla krav.
”Våga ta konflikt”
– Vi i Transport är den absolut viktigaste delen av den samhällsbärande arbetskraften. Vem ska släcka bränder om det inte finns diesel att tanka räddningsfordonen med? Där har vi en möjlighet. Titta på Frankrike. Landet har inte gått sönder bara för att bönderna blockerar vägarna och lastbilschaufförerna strejkar. De får sin vilja igenom. Tiden för konflikträdsla är förbi. Facket måste våga ta konflikt för att vinna tillbaka sina medlemmar, säger Özgür Günez.