Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.
Close
Försäkringsinformatören Matilda Olofsson hos Lundstams återvinning i Östersund. Under hösten har hon tillsammans med Björn Nilsson arbetat i avdelning 32:s projekt under tre månader.
Close

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

– Vi har satsat på försäkringsinformation då vi tyckt att det varit viktigt för medlemmarna. Och vi har haft, och har, duktiga försäkringsinformatörer, säger Transports Johan Molin, ordförande i avdelning 32 Mellersta Norrland.

Björn Nilsson
Björn Nilsson. Foto: Privat

Avdelningen har under tre månader arbetat i projektform med försäkringsfrågor, främst inriktat på arbetsplatser. Björn Nilsson och Matilda Olofsson har varit ute och informerat.

– Det har varit jättepositivt, en stor erfarenhet att tala med både medlemmar och icke medlemmar. Och få vara med och hjälpa till så att de fått ut pengar retroaktivt, säger Björn Nilsson, som arbetar som ordningsvakt i Sundsvall annars.

Under hösten har han stått framför såväl större församlingar som suttit vid fikabord och talat avtalsförsäkringar och medlemsförsäkringar. Framför allt i Sundsvalls-, Timrå- och Härnösandstrakten men även upp mot Ånge.

Båda upplever att information om försäkringarna behövs hos anställda, men också hos företagare som betalar för avtalsförsäkringarna.

– En hel del säger att de har koll när man frågar. Men när man väl sätter sig och börjar prata så är det en hel del oklarheter… Det kan handla sjukskrivningar och olyckor, men vi har också fått en del som undrat över TGL:n, ersättning till anhöriga vid dödsfall, säger Björn Nilsson.

Han upplever också att informationen väckt intresse för facket hos dem som inte är med i Transport:
– Vi har ju fått med en del nya, som valt att bli medlemmar efter de fått informationen om försäkringsskyddet.

Björn Nilsson har inte gjort någon skillnad på medlemmar och icke medlemmar. Informationen är för alla. Om någon transportare behöver hjälp med att driva en försäkringsfråga får de vända sig till avdelningen.

Sammanlagt har 2 696 individer hittills i år, den 4 december, fått information om försäkringar genom avdelning 32:s informatörer. Den siffran är nu registrerad digitalt på plattformen Facket försäkrar-torget.

För samtliga LO-förbund är antalet registrerade samtal 227 772 fram till och med den 3 december i år. Det är en kraftig ökning jämfört med samma period förra året. I kronor betyder det också en kraftig ökning. Summan på ”räddade” försäkringspengar var förra året 960 miljoner. Bara hittills i år är den 1,1 miljard kronor.

–Det är jättemycket vi hittat där de försäkrade inte känt till sin rätt. Det handlar både om medlemmar och icke medlemmar, säger Sture Thorsell, Transports försäkringsombudsman.

– Främst är det i sjukförsäkringen man hittar glömda pengar, men också i ersättning till föräldralediga.

Alla anställda på arbetsplatser med kollektivavtal omfattas av avtalsförsäkringarna, Afa-försäkringarna, som arbetsgivaren är skyldig att betala in till. Sture Thorsell påpekar dock att medlemmar, förutom informationen, också kan få hjälp att driva en försäkringsfråga. Framför allt då från sin avdelning.

Sture Thorsell förklarar framgångarna med att förbundet arbetat aktivt under hela året, och att det gäller samtliga avdelningar.

– Och vi ska inte glömma bort våra medlemsförsäkringar, som ger ytterligare komplement.
Svenska Transportarbetareförbundet ligger väl till när det gäller att rädda hem pengar inom sina avtalsområden. Bara betydligt större IF Metall har i kronor räddat hem mer pengar: drygt 351,5 miljoner kronor jämfört med Transports 155,6 miljoner kronor.

Patrick Roselin är ombudsman hos LO och samordnare för Facket försäkrar-verksamheten. Han har sammanställt årets glädjande siffor: Ersättning till medlemmar och icke medlemmar utifrån antalet samtal som försäkringsinformatörerna registrerat i Facket försäkrar-torget till och med den 3 december.
– Ja, siffrorna är ännu finare än förra året. Och än är inte året slut, säger han.
– Jag tror att samtliga förbund gjort ett omtag när det gäller försäkringsinformationen. Att samtalen registreras är också ett bra sätt att visa vilket fantastiskt jobb som våra försäkringsinformatörer gör.

LO:s Patrick Roselin nämner också att Transport markant höjt nivån och säger att han själv haft förmånen att vara med Transports Sture Thorsell ute i regionerna.

– Jag tror att det gett mycket, att man lokalt i försäkringsfrågorna resonerat hur försäkringsfrågorna ska lyftas, och vi har också fått mycket tillbaka, säger han.

– Jag är samordnare, det är ju grundorganisationen som gör jobbet. Det är i avdelningarna som det är verkstad!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.