Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.
Close
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.
Close
Digitalisering & AI

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Först, hur stöter ni på digitalisering, automatisering och AI i era yrken?

Victor Dahlin: – Ja det är olika WMS-system som administrerar automatiseringen av arbetet. Jag är ju skyddsombud i Norrköping för samtliga terminaler så det är olika.

Jenny Wrangborg: – Jag har undersökt mycket hur lagerarbete påverkas, tittat på hur digital teknologi, algoritmer, styr arbetet på olika vis. Till exempel med autostore blir det lätt väldigt statiskt och mer som industriarbete, löpande band. Med pick by voice och andra liknande system blir arbetet mer rörligt fysiskt. Vi har träffats tidigare, nere i Jönköping, när vi pratade om hur algoritmer påverkar arbetsmiljön, eller hur?

Viktor: – Ja, det var med förtroendevalde inom Postnord TPL.

Jenny: – Hur många terminaler har ni?

Victor: – Sju terminaler på sex platser, om jag räknat rätt.

Jenny: – Med olika plocklösningar antar jag? Förlåt, jag ska inte ta mig in och börja fråga…

Jo det är meningen, vi vill att ni ska prata!

Victor: – Ja, det är olika plocklösningar. Det finns manuellt plock, automatisering med olika WMS-system. Vi har ett autostore-liknande kan man säga, men det heter inte autostore hos oss. Vi jobbade i ett urgammalt system fram till rätt nyligen när vi fick ett nytt WMS-system i samband med utbyggnad av automation.

Jenny: – Är det med löpande band eller vad är det för något?

Victor: – Vi har tre delar som ska vara helt automatiska mer eller mindre, sedan om det är det eller ej är ju en annan historia, men jag vet ett annat lager som också använder samma. Det finns olika plockzoner, och i det sista ledet, med stora otympliga kollin, är det inte så automatiserat längre.

Jenny: – Och då är det utskrivna listor?

Victor: – Nej, då är det med handdator du plockar. Det finns ingen som har papper och penna.

Men fungerar systemen alltid, behövs aldrig ”papper och penna”?

Victor: – Ett problem är ju att nej, inget funkar om något i vårt WMS-system inte fungerar. Då blir det totalt produktionsstopp, det räcker med att en del i automationen brister så blir det stopp på hela linjen. Och då kan det bli problem.

Jenny: – Blir man stressad av det?

Victor: – Ja, jag har sett tillbud och olyckor relaterade till stress. Problemen med stopp i systemet påverkar främst psykosocialt men även fysiskt, det är jag övertygad om.

Jenny: – Det är också min uppfattning efter att ha intervjuat folk som varit med om att ganska misslyckade introduktioner av nya system gjorts. Alltså där det inte funkar så bra, det blir problem när internet lägger av. Så det är ju en psykosocial stress, alltså ett organisatoriskt och socialt arbetsmiljöproblem. När systemet går ner så försämras ens eget resultat också, det mäts ju fortfarande prestation på individnivå.

Victor: – Precis, det är som du säger. Det är ju ett tempo som ska hållas uppe. Eftersom ett automationssystem har många delar så kommer ju inte de automatiska delarna till nästa led, och så skapas flaskhalsar i systemen.

Jenny: – Sedan förväntas man väl jobba i fatt i sådana fall, eller?

Victor: – Ja, så blir det ju. Tempot kan vara högt. Sedan tror jag definitivt att vi ibland skapar våra egna problem, att vi glömmer bort vilken part vi är. Det är inte vi som leder och fördelar vårt arbete utan det är ju en arbetsgivare som gör det. Men ibland tar vi lite deras roll och ökar på. Fast det ska vi inte.

Jenny: – Drar på tempot, menar du?

Victor: – Ja. Fast jag som kollektivanställd ska ju inte gå och stressa upp mina kollegor. Det påverkar hur arbetsklimatet kan bli. Och sedan handlar det i och för sig också om en viss solidaritet, att man vill lämna schyst till nästa skift kanske. Inte lämna ett jäkla stök.

Har mätning av målen gått över styr?

Jenny: – Vi kan se att då de digitala systemen gör att allt kan mätas, också på individnivå, så blir det en högre press att prestera på individnivå. Där man tidigare mätte kollektivets prestation kunde det räddas upp om någon hade en dålig dag. Men det handlar ju i dag också om arbetskulturen på en arbetsplats. På en del lager jag besökt har fackklubben sagt att det finns inga måltal, du ska bara göra det du orkar med under dagen utan att skada dig. Något annat är oväsentligt. Alltså, det visar att om det går att få en bra kultur på arbetsplatsen så påverkar inte de här systemen negativt på samma sätt.

Har ni måltal?

Victor: – Ja, och det är viktigt att kalla det just mål. Det är inte krav. Men den linjen kan vara hårfin. Vi går igenom målbilden på morgonen, och där vore det schyst om man kunde motivera vad som är rimligt. Det vore ju toppenbra med medbestämmande på dagens styrning.

Jenny: – I den enkät där lagerarbetare på Handels svarat har vi kunnat se att datorerna bedömer deras arbete på olika sätt. Alltså, hur snabbt de jobbar. Av dem som svarat säger 50 procent att utifrån de här siffrorna fattas olika negativa beslut om deras arbete. 29 procent säger att mätningarna används för att utdela varningar, 17 procent att det kan leda till uppsägningar.

Kan mätningarna inte vara ett skydd mot godtycke då?

Jenny: – Jo, men det blir väldigt statiskt. Man mäter en sak. Visst är det viktigt hur mycket jag plockar, men det finns ju annat. Att städa i gångarna, att ta hand om sina arbetskamrater…

Victor: – Det ligger mycket i det du säger. För jag kan ju vara skitsnabb. Och plocka på som attan tills jag springer rakt in i väggen. Eller så kan jag vara någon som är med och skapar en bra arbetsmiljö för tio andra.

Är man på golvet delaktig i utvecklingen?

Victor: – Nya system ska ju riskbedömas som allt annat. Men hittills har jag väl aldrig varit med om något direkt inflytande över hur nya verktyg ska användas. Där har vi inom transportbranschen säkert halkat efter. Vi har inte alltid hängt med i vad som kommit och det har gått fort.

Jenny: – Det vi kan se här är att de digitala drivkrafterna sällan förhandlas. Väldigt få upplever att de är delaktiga i utvecklingen. Det är till exempel få som får kompetensutveckling för att jobba med de nya systemen utan man bara förväntas lära sig av någon, på en kafferast eller så.

Victor: – Learn by doing…

Lever vi i en omvandlingens tid, avgörande för morgondagens arbetsliv?

Jenny: – Absolut, och jag tror att det är en pågående process. Vi varken kan eller borde stoppa den här utvecklingen. Men vi kan vara med och påverka hur de nya lösningarna används. Nu riskbedöms till exempel inte alltid nya digitala system, eller så görs det alldeles för sent. Och om man som anställd hela tiden upplever att den tekniska utvecklingen gör så att arbetsmiljön blir sämre kommer man inte vara positivt inställd heller. Då blir det också svårare för oss som facklig organisation att ha kvar den jättepositiva inställningen till ny teknik som vi, liksom hela LO haft, då man ser att det ger högre löner och produktivitetsökning.

Victor: – Definitivt. Någon gång för länge sedan så slog ju vi arbetare sönder maskinerna för att behålla jobben. Nu har vi nästan gått åt ett annat håll. Hur snabbt ska det gå? De allra flesta är nog lite skraja för förändring, inställda på att det kan vara otäckt. Man vet ju inte vad det är. Men det kan bli bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Davids krönika. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.