Så ska corona hanteras – beredskapen sägs vara god

Arbetsmiljö. Smittade passagerare ska inte släppas i land. Det är besked från Stockholms Hamnar, ett av många bolag och myndigheter som nu tvingas in i jakten på coronaviruset.

I dag, fredag, sammanträder den nationella pandemigruppen för att diskutera samordning, planering och hantering av covid-19, sjukdomen som orsakas av det nya coronaviruset.

Det är Folkhälsomyndigheten som har det nationella ansvaret för att samordna landets pandemiberedskap.

– Vi vet inte hur situationen med covid-19 kommer att utvecklas men vi måste ha en hög beredskap i hela samhället och det kräver samordning. Det är därför som jag har sammankallat den nationella pandemigruppen till möte, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Om corona ska klassificeras som en pandemi beslutar Världshälsoorganisationen (WHO), utifrån hur sjukdomen utvecklas och sprids.

Stockholm karantänshamn

Runt om i landet har en rad åtgärder redan vidtagits för att stoppa smittan.

Stockholms Hamnar har beredskap att agera om ett kryssningsfartyg med coronasmitta skulle vara på väg in. Personer som varit i särskilt coronadrabbade länder och regioner tillåts inte längre resa med kryssningsfartygen.

Om befälhavaren befarar smitta ombord måste det rapporteras till hamnbolagets bevaknings- och trafikledningscentral, som tar kontakt med smittskyddsläkare.

Det är smittskyddsläkaren som sedan avgör hur situationen ska hanteras. Hela fartyg kan sättas i karantän. Då stoppas samtliga passagerare från att gå i land.

– Stockholms hamn är en karantänshamn som innebär särskilda möjligheter och skyldigheter att ta hand om fartyg med smitta ombord, säger Stefan Scheja, passageraransvarig på Stockholms Hamnar till Nynäshamns Posten.

– Det finns mycket tydliga regelverk och rutiner kring den här typen av händelser och vi står i nära kontakt med samtliga involverade myndigheter i den här frågan.

Oro på Arlanda

Förra veckan besökte socialminister Lena Hallengren (S) Arlanda för att få reda på hur beredskapen ser ut på flygplatsen. Hon träffade då bland annat ledningen för Swedavia, som gick igenom sin plan för hur coronaviruset ska hanteras.

– Jag förstår verkligen att man blir jätteorolig, men vi behöver lita på dem som är experter, sa Lena Hallengren till tidningen Sigtunabygden.

Hon sa också att för dem som jobbar på Arlanda är kunskap kring det nya coronaviruset det viktigaste botemedlet mot oro.

Personal vid Arlanda har tidigare vänt sig till Arbetsmiljöverket bland annat för att få hjälp med skyddsutrustning när matavfall och disk från framför allt kinesiska flygplan ska hanteras.

Chaufförer hälsotestas

Transportarbetaren skrev tidigare i veckan om att den finska stålkoncernen Outokumpu låter hälsotesta chaufförer och besökare som ska in till bolagets anläggningar. Det är väktare som utför de obligatoriska testerna för stålbolaget, som bland annat har fabriker i Torshälla och Avesta.

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är skeptisk till förfarandet.

– Syftet må vara vällovligt. Men vår uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här sättet. Det är också anmärkningsvärt att testerna bara omfattar besökare, inte Outokumpus egen personal, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Outokumpu inledde testerna i onsdags. Sedan tidigare har stålkoncernen infört reserestriktioner från Kina och Italien.

Ny typ av virus

Det är en ny typ av coronavirus, ”kronvirus”, som orsakar sjukdomen covid-19. Enligt den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC:s har 95 315 fall av covid-19 rapporterats fram till den 5 mars.

Hittills har 3 282 personer dött till följd av infektionen. De allra flesta, 3 015, dödsfall har rapporterats från Kina.

Det är fortfarande osäkert vilka grupper som är särskilt utsatta för svår infektion. Rapporter från Kina visar att särskilt äldre med hjärt-kärlsjukdom, diabetes och högt blodtryck är överrepresenterade när det gäller de svåra fallen.

Också när det gäller dödlighet är osäkerheten fortfarande stor. Uppskattningar från WHO säger i dagsläget att den ligger på 1–2 procent hos redan insjuknade.

De allra flesta fall av sjukdomen covid-19 har rapporterats från Kina. För närvarande pågår smittspridning i större omfattning i Iran, Sydkorea och tio regioner i norra Italien.

Personer som besökt de här länderna eller områdena uppmanas om de får symtom att kontakta 1177 Vårdguiden. Symtom på covid-19 är bland annat andningssvårigheter, feber och hosta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.