Så ska corona hanteras – beredskapen sägs vara god

Arbetsmiljö. Smittade passagerare ska inte släppas i land. Det är besked från Stockholms Hamnar, ett av många bolag och myndigheter som nu tvingas in i jakten på coronaviruset.

I dag, fredag, sammanträder den nationella pandemigruppen för att diskutera samordning, planering och hantering av covid-19, sjukdomen som orsakas av det nya coronaviruset.

Det är Folkhälsomyndigheten som har det nationella ansvaret för att samordna landets pandemiberedskap.

– Vi vet inte hur situationen med covid-19 kommer att utvecklas men vi måste ha en hög beredskap i hela samhället och det kräver samordning. Det är därför som jag har sammankallat den nationella pandemigruppen till möte, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Om corona ska klassificeras som en pandemi beslutar Världshälsoorganisationen (WHO), utifrån hur sjukdomen utvecklas och sprids.

Stockholm karantänshamn

Runt om i landet har en rad åtgärder redan vidtagits för att stoppa smittan.

Stockholms Hamnar har beredskap att agera om ett kryssningsfartyg med coronasmitta skulle vara på väg in. Personer som varit i särskilt coronadrabbade länder och regioner tillåts inte längre resa med kryssningsfartygen.

Om befälhavaren befarar smitta ombord måste det rapporteras till hamnbolagets bevaknings- och trafikledningscentral, som tar kontakt med smittskyddsläkare.

Det är smittskyddsläkaren som sedan avgör hur situationen ska hanteras. Hela fartyg kan sättas i karantän. Då stoppas samtliga passagerare från att gå i land.

– Stockholms hamn är en karantänshamn som innebär särskilda möjligheter och skyldigheter att ta hand om fartyg med smitta ombord, säger Stefan Scheja, passageraransvarig på Stockholms Hamnar till Nynäshamns Posten.

– Det finns mycket tydliga regelverk och rutiner kring den här typen av händelser och vi står i nära kontakt med samtliga involverade myndigheter i den här frågan.

Oro på Arlanda

Förra veckan besökte socialminister Lena Hallengren (S) Arlanda för att få reda på hur beredskapen ser ut på flygplatsen. Hon träffade då bland annat ledningen för Swedavia, som gick igenom sin plan för hur coronaviruset ska hanteras.

– Jag förstår verkligen att man blir jätteorolig, men vi behöver lita på dem som är experter, sa Lena Hallengren till tidningen Sigtunabygden.

Hon sa också att för dem som jobbar på Arlanda är kunskap kring det nya coronaviruset det viktigaste botemedlet mot oro.

Personal vid Arlanda har tidigare vänt sig till Arbetsmiljöverket bland annat för att få hjälp med skyddsutrustning när matavfall och disk från framför allt kinesiska flygplan ska hanteras.

Chaufförer hälsotestas

Transportarbetaren skrev tidigare i veckan om att den finska stålkoncernen Outokumpu låter hälsotesta chaufförer och besökare som ska in till bolagets anläggningar. Det är väktare som utför de obligatoriska testerna för stålbolaget, som bland annat har fabriker i Torshälla och Avesta.

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är skeptisk till förfarandet.

– Syftet må vara vällovligt. Men vår uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här sättet. Det är också anmärkningsvärt att testerna bara omfattar besökare, inte Outokumpus egen personal, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Outokumpu inledde testerna i onsdags. Sedan tidigare har stålkoncernen infört reserestriktioner från Kina och Italien.

Ny typ av virus

Det är en ny typ av coronavirus, ”kronvirus”, som orsakar sjukdomen covid-19. Enligt den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC:s har 95 315 fall av covid-19 rapporterats fram till den 5 mars.

Hittills har 3 282 personer dött till följd av infektionen. De allra flesta, 3 015, dödsfall har rapporterats från Kina.

Det är fortfarande osäkert vilka grupper som är särskilt utsatta för svår infektion. Rapporter från Kina visar att särskilt äldre med hjärt-kärlsjukdom, diabetes och högt blodtryck är överrepresenterade när det gäller de svåra fallen.

Också när det gäller dödlighet är osäkerheten fortfarande stor. Uppskattningar från WHO säger i dagsläget att den ligger på 1–2 procent hos redan insjuknade.

De allra flesta fall av sjukdomen covid-19 har rapporterats från Kina. För närvarande pågår smittspridning i större omfattning i Iran, Sydkorea och tio regioner i norra Italien.

Personer som besökt de här länderna eller områdena uppmanas om de får symtom att kontakta 1177 Vårdguiden. Symtom på covid-19 är bland annat andningssvårigheter, feber och hosta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.