Så ska corona hanteras – beredskapen sägs vara god

Arbetsmiljö. Smittade passagerare ska inte släppas i land. Det är besked från Stockholms Hamnar, ett av många bolag och myndigheter som nu tvingas in i jakten på coronaviruset.

I dag, fredag, sammanträder den nationella pandemigruppen för att diskutera samordning, planering och hantering av covid-19, sjukdomen som orsakas av det nya coronaviruset.

Det är Folkhälsomyndigheten som har det nationella ansvaret för att samordna landets pandemiberedskap.

– Vi vet inte hur situationen med covid-19 kommer att utvecklas men vi måste ha en hög beredskap i hela samhället och det kräver samordning. Det är därför som jag har sammankallat den nationella pandemigruppen till möte, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Om corona ska klassificeras som en pandemi beslutar Världshälsoorganisationen (WHO), utifrån hur sjukdomen utvecklas och sprids.

Stockholm karantänshamn

Runt om i landet har en rad åtgärder redan vidtagits för att stoppa smittan.

Stockholms Hamnar har beredskap att agera om ett kryssningsfartyg med coronasmitta skulle vara på väg in. Personer som varit i särskilt coronadrabbade länder och regioner tillåts inte längre resa med kryssningsfartygen.

Om befälhavaren befarar smitta ombord måste det rapporteras till hamnbolagets bevaknings- och trafikledningscentral, som tar kontakt med smittskyddsläkare.

Det är smittskyddsläkaren som sedan avgör hur situationen ska hanteras. Hela fartyg kan sättas i karantän. Då stoppas samtliga passagerare från att gå i land.

– Stockholms hamn är en karantänshamn som innebär särskilda möjligheter och skyldigheter att ta hand om fartyg med smitta ombord, säger Stefan Scheja, passageraransvarig på Stockholms Hamnar till Nynäshamns Posten.

– Det finns mycket tydliga regelverk och rutiner kring den här typen av händelser och vi står i nära kontakt med samtliga involverade myndigheter i den här frågan.

Oro på Arlanda

Förra veckan besökte socialminister Lena Hallengren (S) Arlanda för att få reda på hur beredskapen ser ut på flygplatsen. Hon träffade då bland annat ledningen för Swedavia, som gick igenom sin plan för hur coronaviruset ska hanteras.

– Jag förstår verkligen att man blir jätteorolig, men vi behöver lita på dem som är experter, sa Lena Hallengren till tidningen Sigtunabygden.

Hon sa också att för dem som jobbar på Arlanda är kunskap kring det nya coronaviruset det viktigaste botemedlet mot oro.

Personal vid Arlanda har tidigare vänt sig till Arbetsmiljöverket bland annat för att få hjälp med skyddsutrustning när matavfall och disk från framför allt kinesiska flygplan ska hanteras.

Chaufförer hälsotestas

Transportarbetaren skrev tidigare i veckan om att den finska stålkoncernen Outokumpu låter hälsotesta chaufförer och besökare som ska in till bolagets anläggningar. Det är väktare som utför de obligatoriska testerna för stålbolaget, som bland annat har fabriker i Torshälla och Avesta.

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är skeptisk till förfarandet.

– Syftet må vara vällovligt. Men vår uppfattning är att Outokumpu saknar stöd i lagen för att testa på det här sättet. Det är också anmärkningsvärt att testerna bara omfattar besökare, inte Outokumpus egen personal, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Outokumpu inledde testerna i onsdags. Sedan tidigare har stålkoncernen infört reserestriktioner från Kina och Italien.

Ny typ av virus

Det är en ny typ av coronavirus, ”kronvirus”, som orsakar sjukdomen covid-19. Enligt den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC:s har 95 315 fall av covid-19 rapporterats fram till den 5 mars.

Hittills har 3 282 personer dött till följd av infektionen. De allra flesta, 3 015, dödsfall har rapporterats från Kina.

Det är fortfarande osäkert vilka grupper som är särskilt utsatta för svår infektion. Rapporter från Kina visar att särskilt äldre med hjärt-kärlsjukdom, diabetes och högt blodtryck är överrepresenterade när det gäller de svåra fallen.

Också när det gäller dödlighet är osäkerheten fortfarande stor. Uppskattningar från WHO säger i dagsläget att den ligger på 1–2 procent hos redan insjuknade.

De allra flesta fall av sjukdomen covid-19 har rapporterats från Kina. För närvarande pågår smittspridning i större omfattning i Iran, Sydkorea och tio regioner i norra Italien.

Personer som besökt de här länderna eller områdena uppmanas om de får symtom att kontakta 1177 Vårdguiden. Symtom på covid-19 är bland annat andningssvårigheter, feber och hosta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.