Close
Lars Johnsen, Norge, Berglind Hafsteinsdottir, Island, Marko Piirainen, Finland, Lars Mikaelsson, Sverige, och Jan Villadsen (delvis skymd), Danmark, laddar för paneldebatt på NTF:s kongress.
Close

Så ska facket bli starkare igen

Facket. Den nordiska modellen är under attack. Det var de omkring 175 deltagarna på NTF:s kongress överens om. Vad ska facket göra? Gå tillbaka till rötterna och organisera! lyder motmedlet.

Den nordiska modellen i en globaliserad värld. Det är temat när Transport och de övriga fackförbunden i Nordiska Transportarbetarefederationen nu håller kongress i Danmark.

Men vad är egentligen den ”nordiska modellen”? Eller svenska modellen som den kallas ibland?

Någon enkel definition finns inte. Från arbetarrörelsens sida håller man gärna fram arbetsmarknaden, där mycket av ansvaret för löner och arbetsvillkor lagts på parterna – alltså på fack och arbetsgivare som tecknar kollektivavtal. Inte på staten och lagstiftarna som i andra länder.

Ett utbyggd offentlig sektor, fungerande byråkrati och generell skattefinansierad välfärd brukar också räknas in i den nordiska modellen.

Under en timslång debatt på kongressen vittnade en rad fackförbund om hur EU:s fria rörlighet för arbetskraft, offentliga upphandlingar och avregleringar är på väg att slå sönder systemet.

Berglind Hafsteinsdottir, från isländska kabinfacket, beskrev hur ett lågprisbolag dumpat lönerna på Island:

– Bolaget använder alla kryphål som finns i EU-lagstiftningen för att försämra villkoren. Vi har slagits mot dem i fyra år nu. Bolaget har stämt oss för att vi vidtagit stridsåtgärder.

– Om vi ska kunna vinna kampen måste vi göra det tillsammans! Inget enskilt fackförbund kan klara det på egen hand.

Lars Johnsen, ordförande i norska Transport, la en stor del av skulden på EU:

– Jag ser en union i upplösning, summerade han.

Många delegater tycktes ändå vara överens om att facket i alltför hög grad slog sig till ro under decennier när det var mer eller mindre självklart att människor som fick jobb gick med i facket.

I Norden har organisationsgraden sjunkit i alla länder utom Island, som toppar med 85 procent av arbetskraften i facket. I Danmark ligger siffran på 67 procent, ett tapp på runt sex procentenheter på drygt 20 år.

Finland noterar 64 procent. I Sverige har tjänstemännen gått om arbetarna. Bara 62 procent av arbetarna är fackligt anslutna, mot 74 procent på tjänstemannasidan.

NTF:s nya generalsekreterare, Anu Hietala, försökte ändå ingjuta mod i kongressen genom att peka på ett antal positiva exempel. Det gäller bland annat kampen som facket fört mot Ikea, taxikoncernen Uber och mot Ryanair i Danmark.

Plus namninsamlingen Fair transport Europe. Den skulle tvinga fram åtgärder för att minska den sociala dumpningen i transportbranschen. De nordiska facken fick ihop sin andel – 50 000 underskrifter. Sämre gick det i övriga Europa.

Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ingick i debattpanelen. Han lyfte också fram ljuspunkter:

– I Transport har vi anställt två personer som jobbar med ett särskilt ordning- och redaprojekt i åkerinäringen. De kartlägger åkerier som satt i system att bryta mot allt. Vi har lämnat in flera anmälningar till myndigheterna.

– I Sverige har vi fått en ny infrastrukturminister som på kort tid vidtagit åtgärder, bland annat ett utökat beställaransvar för transportköpare.

Fast Mikaelsson avslutade med en vädjan om stöd:

– Det som ligger i ”pipen” nu är att EU:s transportutskott ska rösta om nya kör- och vilotidsregler för buss- och lastbilschaufförer. De nya reglerna ser ut att bli mycket sämre. Lastbilschaufförer kan tvingas jobba tre veckor i sträck, med bara två dagar ledigt.

– Det vore bra om alla här inne uppvaktar sina kontakter i transportutskottet. Vi måste se till att förslaget inte röstas igenom!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Transportarbetarens logga

Europeiska transportfack sluter upp i Teslakonflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.