Så ska jobb på vägen bli säkrare
Arbetsmiljö. De flesta allvarliga jobbolyckorna sker på eller vid vägen. Arbetsmiljöverket föreslår att krav på trafiksäkerhet ska finnas med vid upphandlingar.
För att minska antalet allvarliga olyckor och dödsfall på och vid vägen kommer Arbetsmiljöverket med en rad förslag.
Carl Axel Sundström är en av rapportförfattarna, han säger den redan kan användas av Arbetsmiljöverkets inspektörer.
– Alla förslag vi lagt fram är bra för att minska riskerna. Man ska jobba brett i de här frågorna, var och en av aktörerna som jobbar på och vid vägarna kan ta ansvar för olika delar i säkerhetsarbetet, säger han.
Förslagen på åtgärder riktas till flera parter, främst myndigheter och arbetsgivare.
De som drabbas värst av allvarliga trafikolyckor och dödsfall på jobbet är lastbilsförare. Mellan den 1 januari 2008 och den 3 maj 2016 omkom 56 lastbilschaufförer på jobbet, minst 21 av dem var på eller vid en väg. Bland Arbetsmiljöverkets förslag för att göra jobbet säkrare finns:
• Anpassa planeringen av körningar efter exempelvis trafik och väder.
• Utred möjligheterna att ställa krav på arbetsmiljö och trafiksäkerhet vid upphandling.
• Ha större fokus på risker i trafiken under arbetsmiljöarbetet.
Carl Axel Sundström tror att en hel del av normerna i trafiken sätts av dem som kör yrkestrafik.
– Om arbetsgivarna jobbar mer med förståelse för hastighetsbegränsningar och drar ner hastigheten vid väg- och bärgningsarbeten kan det minska dödsolyckorna bland lastbilschaufförer. Det får också en bra effekt för bärgare och vägarbetare, säger han.
Just bärgningsarbetare är en annan yrkesgrupp som jobbar i en riskfylld miljö.
– Det skulle bli säkrare om man vid bärgningsarbete oftare tog hjälp av polis och räddningstjänst för att spärra av trafiken, säger Carl Axel Sundström.
Dessutom föreslår Sundström att bärgningsbranschen i sitt systematiska arbetsmiljöarbete ska använda sig mer av TMA-skydd – en krockkudde monterad bak på en lastbil som ställs upp för att skydda vägarbetare och bilbärgare.
I arbetet med utredningen bjöds fler organisationer in. Bland dem Polisen, Transport och Trafikverket. Åkeriföretagen var också inbjudna men ingen representant deltog.
Rapporten är beställd av regeringen och har skickats till arbetsmarknadsdepartementet.