Så ska jobb på vägen bli säkrare

Arbetsmiljö. De flesta allvarliga jobbolyckorna sker på eller vid vägen. Arbetsmiljöverket föreslår att krav på trafiksäkerhet ska finnas med vid upphandlingar.

För att minska antalet allvarliga olyckor och dödsfall på och vid vägen kommer Arbetsmiljöverket med en rad förslag.

Carl Axel Sundström är en av rapportförfattarna, han säger den redan kan användas av Arbetsmiljöverkets inspektörer.

– Alla förslag vi lagt fram är bra för att minska riskerna. Man ska jobba brett i de här frågorna, var och en av aktörerna som jobbar på och vid vägarna kan ta ansvar för olika delar i säkerhetsarbetet, säger han.

Förslagen på åtgärder riktas till flera parter, främst myndigheter och arbetsgivare.

De som drabbas värst av allvarliga trafikolyckor och dödsfall på jobbet är lastbilsförare. Mellan den 1 januari 2008 och den 3 maj 2016 omkom 56 lastbilschaufförer på jobbet, minst 21 av dem var på eller vid en väg. Bland Arbetsmiljöverkets förslag för att göra jobbet säkrare finns:

• Anpassa planeringen av körningar efter exempelvis trafik och väder.

• Utred möjligheterna att ställa krav på arbetsmiljö och trafiksäkerhet vid upphandling.

• Ha större fokus på risker i trafiken under arbetsmiljöarbetet.

Carl Axel Sundström tror att en hel del av normerna i trafiken sätts av dem som kör yrkestrafik.

– Om arbetsgivarna jobbar mer med förståelse för hastighetsbegränsningar och drar ner hastigheten vid väg- och bärgningsarbeten kan det minska dödsolyckorna bland lastbilschaufförer. Det får också en bra effekt för bärgare och vägarbetare, säger han.

Just bärgningsarbetare är en annan yrkesgrupp som jobbar i en riskfylld miljö.

– Det skulle bli säkrare om man vid bärgningsarbete oftare tog hjälp av polis och räddningstjänst för att spärra av trafiken, säger Carl Axel Sundström.

Dessutom föreslår Sundström att bärgningsbranschen i sitt systematiska arbetsmiljöarbete ska använda sig mer av TMA-skydd – en krockkudde monterad bak på en lastbil som ställs upp för att skydda vägarbetare och bilbärgare.

I arbetet med utredningen bjöds fler organisationer in. Bland dem Polisen, Transport och Trafikverket. Åkeriföretagen var också inbjudna men ingen representant deltog.

Rapporten är beställd av regeringen och har skickats till arbetsmarknadsdepartementet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.