Ylva Johansson intervjuas
Close
"Principen är likabehandling", upprepade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson i alla intervjuer när förslaget till nya utstationeringsregler presenterades.
Close

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

För snart ett år sedan ändrade EU sitt direktiv om vad som gäller när anställda i ett EU-land tillfälligt skickas till ett annat land i unionen för att arbeta. Detta kallas utstationering och nu ska reglerna i EU:s nya utstationeringsdirektiv föras in i svensk lag.

– Principen är likabehandling, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) när den svenska utredningen presenterades.

– Lika lön för lika arbete på samma plats, preciserade hon.

Utredaren Marie Granlund
Marie Granlund. Foto: Lena Blomquist

Regeringens utredare Marie Granlund har gått igenom hur de svenska lagarna bör ändras för att EU-direktivet ska bli genomfört. Hon sammanfattade sitt 310 sidor tjocka betänkande i tre punkter:

  • De svenska facken ska kunna kräva att utstationerade arbetare får den lön som finns i branschens centrala kollektivavtal. Tidigare angavs att de utländska arbetarna hade rätt att få en ”minimilön”. Nu kan facket alltså varsla om strejk eller blockad för att de ska få lika mycket som en kollega anställd i Sverige.
  • Samma regler ska gälla om en inhyrd arbetare från ett annat EU-land skickas till Sverige.
  • Den som har varit utstationerad i tolv månader (i vissa situationer 18 månader) har även rätt till övriga villkor i ett svenskt kollektivavtal. Facket kan sätta kraft också bakom det kravet genom att varsla om stridsåtgärder.

– Nu blir det upp till de fackliga organisationerna att förhandla med arbetsgivarna om vad de tycker att ”lön” ska innefatta. De utstationerades arbetsgivare ska inte betala lägre löner – men inte heller behöva betala mer än en svensk arbetsgivare i samma situation, sa Marie Granlund vid en pressträff i dag, tisdag.

Byggnads, som finns i den bransch med allra flest utstationerade arbetare, reagerade omedelbart. Fackförbundet är kritiskt mot att arbetsgivarna inte ska betala för de utstationerades resor och traktamenten enligt de svenska avtalen.

För Transport och transportarbetare gäller lagförslagen dock inte. Villkoren för lastbilschaufförer som kör i andra länder än sitt eget har tröskats igenom EU i det så kallade mobilitetspaketet, även kallat vägpaketet. Nu återstår ett steg – en trialog där parlamentet, kommissionen och ministerrådet ska samsas om de slutgiltiga skrivningarna för löner och villkor på Europas vägar.

Planen är att de nya svenska utstationeringslagarna ska träda i kraft nästa sommar. Först ska myndigheter och organisationer säga sitt i en remissrunda. Sedan följer den politiska processen.

– Min bedömning är att partierna i riksdagen ställer upp på de här ändringarna. Sverige ska genomföra ett direktiv som EU redan har fastställt, sa arbetsmarknadsministern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige. Foto: Lilly Hallberg

Politiska partierna: Facket får lösa utländska förares löner

Åkeri. De flesta partier anser att utländska chaufförer ska ha rätt till hygglig lön. Men bara Vänsterpartiet öppnar för att allmängiltigförklara kollektivavtal. Övriga räknar med att marknaden eller facket löser det.

Tommy Johnsson. Foto: Lilly Hallberg

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.