Ylva Johansson intervjuas
Close
"Principen är likabehandling", upprepade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson i alla intervjuer när förslaget till nya utstationeringsregler presenterades.
Close

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

För snart ett år sedan ändrade EU sitt direktiv om vad som gäller när anställda i ett EU-land tillfälligt skickas till ett annat land i unionen för att arbeta. Detta kallas utstationering och nu ska reglerna i EU:s nya utstationeringsdirektiv föras in i svensk lag.

– Principen är likabehandling, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) när den svenska utredningen presenterades.

– Lika lön för lika arbete på samma plats, preciserade hon.

Utredaren Marie Granlund
Marie Granlund. Foto: Lena Blomquist

Regeringens utredare Marie Granlund har gått igenom hur de svenska lagarna bör ändras för att EU-direktivet ska bli genomfört. Hon sammanfattade sitt 310 sidor tjocka betänkande i tre punkter:

  • De svenska facken ska kunna kräva att utstationerade arbetare får den lön som finns i branschens centrala kollektivavtal. Tidigare angavs att de utländska arbetarna hade rätt att få en ”minimilön”. Nu kan facket alltså varsla om strejk eller blockad för att de ska få lika mycket som en kollega anställd i Sverige.
  • Samma regler ska gälla om en inhyrd arbetare från ett annat EU-land skickas till Sverige.
  • Den som har varit utstationerad i tolv månader (i vissa situationer 18 månader) har även rätt till övriga villkor i ett svenskt kollektivavtal. Facket kan sätta kraft också bakom det kravet genom att varsla om stridsåtgärder.

– Nu blir det upp till de fackliga organisationerna att förhandla med arbetsgivarna om vad de tycker att ”lön” ska innefatta. De utstationerades arbetsgivare ska inte betala lägre löner – men inte heller behöva betala mer än en svensk arbetsgivare i samma situation, sa Marie Granlund vid en pressträff i dag, tisdag.

Byggnads, som finns i den bransch med allra flest utstationerade arbetare, reagerade omedelbart. Fackförbundet är kritiskt mot att arbetsgivarna inte ska betala för de utstationerades resor och traktamenten enligt de svenska avtalen.

För Transport och transportarbetare gäller lagförslagen dock inte. Villkoren för lastbilschaufförer som kör i andra länder än sitt eget har tröskats igenom EU i det så kallade mobilitetspaketet, även kallat vägpaketet. Nu återstår ett steg – en trialog där parlamentet, kommissionen och ministerrådet ska samsas om de slutgiltiga skrivningarna för löner och villkor på Europas vägar.

Planen är att de nya svenska utstationeringslagarna ska träda i kraft nästa sommar. Först ska myndigheter och organisationer säga sitt i en remissrunda. Sedan följer den politiska processen.

– Min bedömning är att partierna i riksdagen ställer upp på de här ändringarna. Sverige ska genomföra ett direktiv som EU redan har fastställt, sa arbetsmarknadsministern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På Truckstop Örebro lever chaufförer som jobbar tillfälligt eller länge i Sverige. Foto: Lilly Hallberg

Politiska partierna: Facket får lösa utländska förares löner

Åkeri. De flesta partier anser att utländska chaufförer ska ha rätt till hygglig lön. Men bara Vänsterpartiet öppnar för att allmängiltigförklara kollektivavtal. Övriga räknar med att marknaden eller facket löser det.

Tommy Johnsson. Foto: Lilly Hallberg

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Infrastrukturminister Tomas Eneroth frågas ut av Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

Ministern: Så ska fusket stoppas

Val 2022. Den sista pusselbiten ska på plats. Så beskriver infrastrukturminister Tomas Eneroth regeringens förslag som ska ge lika villkor och löner på svenska vägar, i en intervju med Transportarbetaren.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.