Så ska vägtrafiken bli fri från fossila bränslen
Regeringens stora utredning ”Fossilfri fordonsflotta” har presenterats. En lång rad åtgärder ska göra vägtrafiken (nästan) fri från koldioxidutsläpp till år 2030.
Tanken är att om fordonsflottan är oberoende av fossila bränslen till år 2030, ska detta vara ett stort steg mot regeringens vision om ett helt klimatneutralt Sverige år 2050.
Den färdiga utredningen har nu lämnas till energiminister Anna-Karin Hatt.
Men enligt utredningsledaren, Thomas B Johansson, är det inte realistiskt att vänta sig en helt fossilfri fordonsflotta till 2030.
– Som mål har vi föreslagit en 80-procentig reduktion jämfört med år 2010, och sedan kan man nå 100 procent lite längre fram på 2030-talet. Det bedömer vi som rimligt, säger Thomas B Johansson.
Men även det målet kräver en lång rad åtgärder. Utredningen föreslår bland annat:
– Att energiskatten på diesel höjs till samma nivå som gäller för bensin.
– Att man höjer koldioxidskatten och utreder möjligheten till kilometerskatt (för både lätta och tunga fordon).
– Att biodrivmedel ska främjas genom att successivt höjda inblandningskvoter.
– Att en tredjedel av alla transporter med tung lastbil, som överstiger 30 mil, ska flyttas över till järnväg och sjöfart.
– Att man samordnar godstransporter i stadstrafik så att antalet lastbilsrörelser minskar med upp till 30 procent.
– Att Sverige inför en miljölastbilspremie.
– Att helt elektriska lätta lastbilar ska slippa trängselskatt.
Thomas B Johansson menar att det inte räcker att bara införa de åtgärder som utredningen föreslår.
– Man bör även inrätta ett antal kontrollstationer i tiden fram till 2030. För utvecklingen kan gå snabbare och den kan gå långsammare, men vi anser att målet är fullt möjligt att nå, säger han.