Eddie Prüss
Close
Terminalarbetaren Eddie Prüss satt med i avtalsdelegationen och är klubbordförande på Transportklubben vid Postnord TPL i Ljungby.
Close
Avtal 2020

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

På torsdagskvällen undertecknade Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund det nya Transportavtalet (läs mer här). Kollektivavtalet omfattar åkerichaufförer och terminalarbetare.

 

Freddy Welle. Foto: Justina Öster
Freddy Welle. Foto: Justina Öster

Chauffören Freddy Welle är trött när Transportarbetaren når honom. Han har suttit med i fackets förhandlingsdelegation. Det har varit långa dagar.

– Jag tycker faktiskt att det blev rätt bra.

Welle lyfter fram att rätten till tillsvidareanställning kommer efter 18 månaders arbete som visstidsanställd, jämfört med 24 månader som det var tidigare. Han är också glad att ett nytt steg införs i lönetrappan.

– Ett extra steg i lönetrappan har varit med på agendan i många år och nu fick vi in det. Jag har jobbat som chaufför sedan 80-talet, men det skiljer inte mycket i lön mellan mig och den som nyss kommit från skolan.

Det nya lönesteget för den som jobbat sex år ger 32 kronor mer i månadslön.

– Till en början är det inte mycket mer. Men vi har fått in steget, och nästa gång får vi ta tag i att höja det.

Freddy Welle är särskilt nöjd med att yngre lastbilschaufförer nu också får avsättning till tjänstepensionen.

– Ska vi få in ungdomar i branschen så måste det till att de får en vettigare pension.

Egentligen hade Freddy Welle inte tänkt sitta med i avtalsdelegationen, men han lät sig övertalas. Fast nu var det för sista gången.

– Jag fyller 66 år nästa månad. Nu måste yngre förmågor som brinner för detta komma in. Det här är tredje gången jag suttit med i delegationen. Jag har fått ett stort kontaktnät och det har varit jätteroligt.

Var det något som utmärkte den här avtalsrörelsen, i jämförelse med de du varit med om tidigare?

– Jag måste säga det. Lasse Lindgren (tidigare förbundsordförande) var en jävel på att förhandla. Men Tommy Wreeth (förbundsordförande) är så stark och så tuff. Han fick ett papper med 24 krav från arbetsgivarna och så drog han alla kraven rätt i soptunnan. Han var inte intresserad. Efter lite mangling fick han gehör hos arbetsgivarna. Det handlar om tuffa gubbar som leder vår förhandlingsgrupp: Tommy Wreeth, Joakim Guttman och Magnus Larsson.

Har du hunnit få några reaktioner från kollegorna? 

– Många är rätt nöjda. Men en del är besvikna över att vi inte fått någon retroaktiv löneökning. Men då säger jag att det är väl bättre att få pengar varje månad resten av yrkeslivet, än 3 000 kronor till jul. Då fattar folk lite grann. Många som klagar är inte medlemmar i facket. Då säger jag: Gå med. Om vi är fler får vi bättre avtal!

 

Linda Lööw. Foto: Justina Öster
Linda Lööw. Foto: Justina Öster

Linda Lööw är ordförande i Transportklubben på Postnord TPL:s lager för trädgårdsprodukter i Jönköping. Kritiska röster brukar höjas mot LO-samordningen och det så kallade ”märket”, som sätter upp ramar för de nya avtalen. Fast Linda Lööw och kollegorna tillhörde tidigare IF Metall och tycker att märket är bra att följa.

– Då kan inte något eller några förbund dra iväg med högre höjningar än andra. Märket sätts ju utifrån vad som kan anses rimligt för Sverige och den svenska ekonomin, säger hon.

Medlemmar som jobbat hårt under pandemin önskade sig en rejäl retroaktiv summa. Alltså ersättning för den uteblivna löneökningen under sju månader. Nu räknas den, liksom inom industrin, in i höjningen på 5,4 procent.

– Fast jag tycker det är bättre att vi får höjda månadslöner framöver än att pengarna betalas ut en enda gång, som en engångssumma. Det gynnar oss i längden, säger Linda Lööw.

Överenskommelsen ”att avstå pengar” så att unga kan börja tjäna in till sin tjänstepension tidigare är nog det bästa med avtalet. Att åldern sänks från 25 till 22 år, anser hon.

–  Ungdomar i dag kanske inte tänker så mycket på sin framtida pension och att spara eller lägga undan pengar. Om de ens kan. Så det här är ett jättebra första steg. På sikt tycker jag att tjänstepensionen ska börja betalas in från första dagen du arbetar. De yngre gör samma jobb som vi och ska ha samma villkor!

Ob-tillägget är lite magert, och högre för chaufförer än terminal- och lagerarbetare, funderar Linda Lööw.

– Jag undrar varför vi har lägre ob-tillägg än chaufförerna? Vad är förklaringen till det?

Klubbstyrelsen satte upp information om det nya avtalet och kollegorna reagerade positivt på lönehöjningen, berättar Linda Lööw.

– 818 kronor drygt. Oj, vad bra! Kul med så stor ökning, sa några.

1 april 2022 kommer det andra påslaget. Det ger en höjning på 638:18 kronor för både chaufförer och lager/terminalarbetare.

Linda Lööw välkomnar steget mot tryggare anställningar. I dag kan du jobba i 24 månader som visstidsanställd. Men från och med den 1 juni 2021 ska det räcka med 18 månader innan tjänsten övergår i tillsvidare-anställning.

– Förhoppningsvis leder det till större trygghet. Vi vill ju ha så många tillsvidareanställda som möjligt, men vårt företag väntar alltid 24 månader innan de fastanställer.

– Egentligen räcker tolv månader för att arbetsgivaren ska se vad en anställd går för. Då har han eller hon gått igenom en hel säsong. Tillsvidareanställning avgör ju numera om du ska få banklån till en bil, bostad eller en lägenhet via bostadskön, tillägger Linda Lööw.

Hon är besviken över att Biltrafikens Arbetsgivareförbund inte ens ville diskutera Transports krav på förbättringar av arbetsmiljön.

– Vi måste kunna må bra på jobbet, där vi tillbringar så stor del av vårt liv.

Linda Lööw hoppas på bättre utfall i arbetsgrupperna som fack och arbetsgivare beslutat om. Särskilt när det gäller otrygga jobb och inhyrning av bemanningspersonal.

– Vi har precis börjat få in bemanningsanställda och behöver fånga upp dem. Digitalisering, automatisering och robotar som tar över jobben är också viktiga frågor. Här gäller det att vi hänger med, får kompetensutveckling och försöker säkra våra jobb, säger Linda Lööw

 

Melinda Åsén. Foto: Justina Öster
Melinda Åsén. Foto: Justina Öster

Melinda Åsén är chaufför och bor i Kungsbacka. Hon är kluven till det nya avtalet. Att löneökningen inte kommer retroaktivt känns lite fel, men å andra sidan är det något märkligt att ens avtala om löner när vi är mitt i en kris, tycker hon.

– Egentligen är det lite tråkigt att det ska vara såna förhandlingar nu. Jag tycker att det hade kunnat vänta. Vissa åkerier har kanske svårt att behålla sina anställda, säger hon.

Melinda Åsén kör specialtransporter och ligger i regel ute i veckorna. Hon radar upp saker som är besvärliga. Dåligt om rastplatser för nattvila. Att inte ha tillgång till fräscha toaletter och varma duschar. Att det blivit så dyrt att käka och dricka kaffe på rasten.

– Ändå älskar jag jobbet. Fast lönen är aldrig värd tiden man förlorar hemma. Jag tycker inte att vi som kör fjärrtransporter får tillräckligt betalt. Vi borde ha kompenserats mer för alla gånger vi sviker våra nära och kära. Och för pengarna det kostar att ligga ute, säger hon.

 

Eddie Prüss. Foto: Justina Öster
Eddie Prüss. Foto: Justina Öster

Terminalarbetaren Eddie Prüss satt också med i avtalsdelegationen. Han är nöjd med höjningarna, efter märket, och de nya avsättningarna för tjänstepensionen.

– Märket ger lugn och ro på svensk arbetsmarknad. Att döma av den respons jag fått från terminalarna så verkar de ganska nöjda. Både med den första höjningen på 818:51 kronor och den andra på 638:18 kronor, säger han.

Eddie Prüss lyfter fram det nya frystillägget, alltså ett särskilt tillägg för lager- och terminalarbetare som jobbar i frysrum.

– Vi har pratat om det länge och det slår till och med Handels avtal med 50 öre.

Eddie Prüss är även nöjd med en annan skrivning i avtalet. Den går i korthet ut på att den som går på planerad ledighet, som studier eller föräldraledighet, inte ska riskera att drabbas av löneavdrag på många tusenlappar när de återvänder.

– Det handlar om så kallat löneavdrag innevarande månad. Anställda som glömt säga till löneavdelningen kan helt plötsligt stå med en löneskuld på 15 000 kronor. I ett fall hos oss var det över 20 000 kronor som drogs från första lönen efter ledigheten. Med ändringen i avtalet får vi möjlighet att rätta till detta.

Eddie Prüss hoppas att parternas kommande arbetsgrupp kring lönestatistik, som arbetsgivarna har men Transport inte har tillgång till, ska leda till mer jämlika förhandlingar framöver.

– Vi kan komma längre och få lättare att prata med varandra om vi utgår från samma statistik. Och får den i god tid, så att vi hinner räkna på hur stor en grupp anställda är och vad en åtgärd skulle kosta.

I kommande förhandlingar förväntar sig Eddie Prüss att Transport ska öka trycket på arbetsgivarna om arbetstidsförkortning.

– Om vi ser på lager, tredjeparts-logistik och e-handel så är organisationerna oerhört slimmade i dag. De anställda är helt utschasade av stress och arbete på obekväm arbetstid, och har knappt någon ork kvar för sin fritid. Vi måste jobba mot kortare arbetstider! Det har vi ju kongressbeslut på, betonar Eddie Prüss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    28 november, 2020

    Vi fick igenom många bra delar i detta avtal. Pensioner till unga, hårde begränsning av visstid och ett steg till i lönetrappan för chaufförer exempelvis.
    Terminalarbetarnas önskan om en större arbetstidsförkortning saknas dock, men den frågan tar vi tag i på allvar nästa avtalsrörelse. Då har vi en helt annan tillgång till statistik från våra arbetsplatser och kan själva räkna på konsekvenser. Att arbetsgivarna var så ointresserade att stärka arbetsmiljöarbetet gjorde mig besviken, med tanke på hur drabbad branschen är av arbetsplatsolyckor. Nästa gång kommer dom inte undan i de här frågorna hoppas jag.
    Men som sagt, ett bra avtal på det stora hela. Bra jobbat alla i delegationen och Tack!

Lästips:

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.