Regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord, miljöarbetaren Tobias Johansson och huvudskyddsombudet Kim Jörgensen funderar över hur dödsolyckan kunde ske. ”Ta inga genvägar och stå aldrig mellan lastbilen och containern”, råder de lastbilsförare och återvinningsarbetare.
Close
Regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord, miljöarbetaren Tobias Johansson och huvudskyddsombudet Kim Jörgensen funderar över hur dödsolyckan kunde ske. ”Ta inga genvägar och stå aldrig mellan lastbilen och containern”, råder de lastbilsförare och återvinningsarbetare.
Close
Dödsolyckor 2017

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Transports regionala skyddsombud Ulf Jarnefjord, huvudskyddsombudet Kim Jörgensen och miljöarbetaren Tobias Johansson träffas utanför Renovas anläggning i Göteborg. Tanken är att få en bild av hur olyckan kunde ske, och diskutera åtgärder för att säkerheten ska öka och färre drabbas.

Olyckan inträffade den 30 augusti i år och den avlidne föraren arbetade på återvinningsbolaget Allfrakt. Det har köpts upp och heter nu Veolia recycling solutions. Där svarar vd Sebastian Wessman att företaget inte vill medverka i tidningen, av hänsyn till anhöriga och att olyckan ligger för nära i tid.

Troligt scenario

Vid Arbetsmiljöverkets, polisens och bolagets två inspektioner på olycksplatsen i ett villaområde framkommer i alla fall ett troligt scenario. Chauffören har ställt av en tom container och backar mot den container med byggavfall, som han ska hämta. Mellan lastbilen och containern finns ett utrymme på 50–80 centimeter.

Förarna brukar gå upp baktill på lastbilsramen för att slänga ett nät över den fyllda containern. Sedan går de ner och runt containern för att fästa nätet på krokar i den.

Om chauffören gjorde så vid olyckan vet ingen säkert, men när stod står mellan bakändan på lastbilen och containern kom han troligen åt fjärrkontrollen. Bordet, som är en förlängning av lastbäraren, körs ut och klämmer fast honom.

Stäng av fjärrkontrollen

Återvinningsarbetaren Tobias Johansson visar fjärrkontrollen med en röd knapp för nödstopp i underkant. Den förolyckade mannen tycks inte ha tryckt in stoppet och en kontroll efteråt visade att tekniken fungerade.

Fjärrkontroll till lastbärare
Fjärrkontroll till lastbäraren.

– Nödstoppet är lätt att komma åt, jag gör det ofta av misstag, säger Tobias, som hakar fast fjärrkontrollen i livremmen när han inte använder den.

Andra bär fjärrkontrollen i fickan, har knapparnas placering ”i fingrarna” och trycker genom tyget, berättar regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord.

Hur som helst ska fjärrkontrollen stängas av, så fort du inte lyfter, konstaterar trion. Gå inte mellan lastbilen och containern, stå vid sidan av lastbilen och gå inte längre än till bakhjulen när du lyfter, är fler råd.

Allfrakt (nu Veolia) utlovar vid andra inspektionen att fjärrkontrollerna ska programmeras om så att de stängs av automatiskt när de inte varit aktiva på fem sekunder. Det borde införas generellt, tycker Transports arbetsmiljöansvariga. Per Wulf från tillverkaren JOAB instämmer och lovar ta upp frågan på företaget.

Tobias Johansson demonstrerar den High cover-presenning, som han rullar ut och tillbaka med fjärrkontrollen. Den är guld värd framför att trassla med nät över containrarna, tycker han. Och rekommenderar fler bolag att installera täcksystemet.

– Om det funnits hade olyckan inte behövt hända, tror transportarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan T:
    4 februari, 2018

    Ta bort fjärrkontroller och sätt knappar på säker ställe på chassie

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.