Så undviker du olyckor
Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.
Transports regionala skyddsombud Ulf Jarnefjord, huvudskyddsombudet Kim Jörgensen och miljöarbetaren Tobias Johansson träffas utanför Renovas anläggning i Göteborg. Tanken är att få en bild av hur olyckan kunde ske, och diskutera åtgärder för att säkerheten ska öka och färre drabbas.
Olyckan inträffade den 30 augusti i år och den avlidne föraren arbetade på återvinningsbolaget Allfrakt. Det har köpts upp och heter nu Veolia recycling solutions. Där svarar vd Sebastian Wessman att företaget inte vill medverka i tidningen, av hänsyn till anhöriga och att olyckan ligger för nära i tid.
Troligt scenario
Vid Arbetsmiljöverkets, polisens och bolagets två inspektioner på olycksplatsen i ett villaområde framkommer i alla fall ett troligt scenario. Chauffören har ställt av en tom container och backar mot den container med byggavfall, som han ska hämta. Mellan lastbilen och containern finns ett utrymme på 50–80 centimeter.
Förarna brukar gå upp baktill på lastbilsramen för att slänga ett nät över den fyllda containern. Sedan går de ner och runt containern för att fästa nätet på krokar i den.
Om chauffören gjorde så vid olyckan vet ingen säkert, men när stod står mellan bakändan på lastbilen och containern kom han troligen åt fjärrkontrollen. Bordet, som är en förlängning av lastbäraren, körs ut och klämmer fast honom.
Stäng av fjärrkontrollen
Återvinningsarbetaren Tobias Johansson visar fjärrkontrollen med en röd knapp för nödstopp i underkant. Den förolyckade mannen tycks inte ha tryckt in stoppet och en kontroll efteråt visade att tekniken fungerade.
– Nödstoppet är lätt att komma åt, jag gör det ofta av misstag, säger Tobias, som hakar fast fjärrkontrollen i livremmen när han inte använder den.
Andra bär fjärrkontrollen i fickan, har knapparnas placering ”i fingrarna” och trycker genom tyget, berättar regionala skyddsombudet Ulf Jarnefjord.
Hur som helst ska fjärrkontrollen stängas av, så fort du inte lyfter, konstaterar trion. Gå inte mellan lastbilen och containern, stå vid sidan av lastbilen och gå inte längre än till bakhjulen när du lyfter, är fler råd.
Allfrakt (nu Veolia) utlovar vid andra inspektionen att fjärrkontrollerna ska programmeras om så att de stängs av automatiskt när de inte varit aktiva på fem sekunder. Det borde införas generellt, tycker Transports arbetsmiljöansvariga. Per Wulf från tillverkaren JOAB instämmer och lovar ta upp frågan på företaget.
Tobias Johansson demonstrerar den High cover-presenning, som han rullar ut och tillbaka med fjärrkontrollen. Den är guld värd framför att trassla med nät över containrarna, tycker han. Och rekommenderar fler bolag att installera täcksystemet.
– Om det funnits hade olyckan inte behövt hända, tror transportarna.