Så vill facket gå vidare
Uppföljning. Redan första sittningen med åkerierna gav resultat: Muntligt löfte att förare ska få betald lunch vid körningar till annan ort. Något inte ens hälften kan räkna med i dag.
I slutet av januari träffade Transports ombudsman Mats L Andersson och Viktor Petrov, regional samordnare taxibranschen, representanter från trafikföretagen. Samtliga åkerier som kör upphandlad trafik i regionen hade tackat ja.
– Arbetsgivarna fick en fullständig redogörelse. De reagerade lite olika, kan man säga, säger Mats L Andersson.
Det mötet ledde ändå till en konkret lösning på en av de saker som lyfts i enkäten Stress och körtider; de flesta förare som svarat kunde inte utgå från att den medhavda matlådan kom till nytta. Nu erbjuder sig åkarna att bekosta en dagens rätt till lunch om föraren har en körning som gör det omöjligt att ta sin lunchrast på hemmadepån.
En knapp månad senare träffades företagen åter på Linköpingsavdelningens kontor, nu tillsammans med ansvariga för Östgötatrafiken. Facket har flera gånger tidigare haft kontakt med regionens trafikbolag. Förhoppningen är att få förslag till någon form av lösning på arbetsmiljöproblemen.
Enkäten är ett medvetet verktyg för att visa på situationen, och att få till en förändring.
– Vi visste redan före pandemin att problemen var jättestora. Men det räcker inte med att bara tala om att ”vi vet”, det har vi gjort tidigare, säger Viktor Petrov, som i många år kört färdtjänst i regionen.
För Östgötatrafiken och åkarna som kör servicetrafik har facket redogjort för slutsatser av enkäten.
- Ett stort antal förare sjukskriver sig för att orka.
- Ett stort antal förare vill byta bransch, främst på grund av stress/körtider trots att de trivs med arbetet i övrigt.
- Personalomsättningen kostar företagen stora summor.
- Skador/olyckor kostar företagen stora summor.
- Resenärerna upplever större trygghet med rutinerade förare.
- Raster behöver utredas mer.
- Föreningsrättskränkningar behöver utredas mer.
På sikt finns planer på att i år göra en liknande enkät bland färdtjänstförare också i de två andra avdelningar som Viktor Petrov är kopplad till, 20 Norra Småland och 7 Södermanland. De arbetsmiljöproblem som enkäten fokuserat på är inte något som är känt enbart i Region Östergötland.