Så vill regeringen ta hårdare tag mot fusk
Åkeri. Tuffare regler för kombitransporter, skärpta regler vid användning av utländska fordon och kraftfulla åtgärder för att svenska löner och villkor ska gälla alla yrkesförare på svenska vägar. Det är några av punkterna i regeringens nya lagförslag som är ute på remiss.
Svenska Transportarbetareförbundet välkomnar förslaget.
– Regeringens förslag är ett steg i rätt riktning. För Transport och våra medlemmar är förslagen om kombi och nyttjanderättsavtal särskilt viktiga, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Ett år efter att EU:s mobilitetsprogram antogs, i juli förra året, remitterar regeringen alltså förslag på hur paketet ska införas i svensk lagstiftning.
– Regeringen har varit drivande i arbetet i EU att få mobilitetsprogrammet på plats och nu tas ett viktigt steg för att införa bestämmelserna i Sverige, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande från regeringskansliet.
– Bland annat föreslår vi ett slopande av cabotageundantaget, samtidigt som sanktionsavgiften föreslås höjas till 60 000 kronor om ett transportföretag inte kan visa upp utstationeringsdeklaration. Jag vill se hårdare tag mot fusket i branschen.
Ett av förslagen är att det så kallade cabotageundantaget, för kombinerade transporter, tas bort vilket innebär att reglerna för cabotagetransporter kommer att gälla vid alla transporter som ett utländskt transportföretag utför inom Sveriges gränser. Enligt regeringen kommer det att försvåra för oseriösa aktörer att konkurrera genom att dumpa löner och villkor.
I remissen föreslås också att svenska tillståndshavare bara ska få använda utländska fordon i verksamheten om det finns särskilda skäl. För att sätta stopp för att svenska åkerier inte verkar som bulvaner åt utländska företag, i syfte att kringgå cabotagereglerna, ska utländska fordon enbart få köras av tillståndshavarens personal.
Remisstiden löper fram till och med den 29 oktober.