Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna
Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.
Efter incidenterna med långa köer av insnöade person- och lastbilar på bland annat E22 i januari samt E4 och E20 i april i år gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram en handlingsplan för stundande vinter. Planen med nio åtgärder för förbättringar överlämnades till infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i början av november.
Trafikverket har stärkt den regionala ledningen så att snabbare beslut ska kunna tas vid akuta händelser, uppgav generaldirektör Roberto Maiorana vid en pressträff. Fordon som blockerar vägen ska också kunna flyttas fortare.
Bättre samarbete
Ett bättre samarbete med entreprenörerna ska leda till att de är redo vid väderhändelser, liksom en uppstyrd samverkan med räddningstjänst och länsstyrelser för bättre koll på vem som gör vad.
Generaldirektören utlovar även smidigare information mellan alla ansvariga och en översyn av digitala system, som kan hjälpa till att övervaka och förbättra vinterunderhållet.
Sveriges Åkeriföretag välkomnar i ett pressmeddelande en ”fungerande halkbekämpning under alla väderförhållanden”. Liksom tanken att jobba förebyggande på särskilt utsatta platser och sträckor. Däremot saknar vd Oscar Hyléen ett ekonomiskt tillskott till snöröjningen.
Inte imponerad
Lastbilsföraren Vicke Clarin satt insnöad i elva timmar på E4:an. Hon blir inte imponerad av Trafikverkets plan.
– De måste ha bättre resurser, ut med plogbilarna med en gång! Entreprenörerna borde själva få bestämma. När snöröjningen leddes direkt av Trafikverket på 1970-talet funkade det. Plogbilarna körde ut vid första snöflingan. Nu väntar de 24 timmar. Dessutom blir vägen så dålig efter plogbilarna att det är bättre att köra framför.
Hoppas på bättring
Linn Andersson satt fast i lastbilen i sju timmar på E20. Hon hoppas på bättring.
– Något borde de väl ha lärt sig sen förra vintern? Jag kommer ladda lastbilen med extra dricka och snacks plus filt och kudde ifall jag fastnar i flera timmar igen.