Saied Tagavi
… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.
Du ställer upp på omval som ordförande för Stockholmsavdelningens taxi/buss-sektion även framöver?
– Ja, det blev klart på medlemsmötet men ska fastställas på årsmötet, som hålls nu på måndag (den 22 februari, reds anmärkning). Jag blir också kvar som ordförande för förarklubben i Taxi Stockholm.
Är det nya avtalet värt att fira?
– Som jag ser det har avtalet två sidor. Å ena sidan satte förbundet, Transport, äntligen ned foten och lyfte frågan om förarnas villkor och situationen i branschen. Vi inom sektionen tog initiativ till ett panelsamtal, och bjöd in politiker – det krävs facklig-politiskt samarbete för en nödvändig reglering av det som blivit vargarnas marknad. Å andra sidan är den svaga organisationen, med så få anslutna till facket, ett hinder för att med mer kraft driva kraven.
Vad är viktigast att driva?
– Organisation, rätt till månadslön och att slippa arbeta upp mot 15 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Reglerade kör- och vilotider, som i lastbilschaufförernas avtal. Vi vill ha en marknad där vi inte känner oss som moderna slavar. Det som är aktuellt just nu är situationen med corona. Taxi Stockholm måste ändra sin attityd och agera för förarnas säkerhet!
Vad gör du helst på din fritid, för du har väl fritid?
– Hahaha. Du vet, jag är ju samhällsvetare i grunden, och har arbetat som flyktingsamordnare i många år. Just nu är jag tjänstledig som förare, på grund av corona eftersom jag tillhör en riskgrupp. Så jag jobbar mycket fackligt, både med taxifrågor och en internationell plattform för bildandet av obundna fackliga organisationer i Iran. Det är ett samarbetsprojekt mellan LO, Transport, Kommunal, IF Metall och Lärarförbundet där jag är projektledare. Vi anser att fackliga rättigheter också är mänskliga rättigheter.
– Så har jag barnbarn, som jag träffar alla fyra. Jag och min fru försöker hjälpa våra döttrar. Och så tecknar jag, jag går en kurs i det också.