Saied Tagavi
Close
Saied Tagavi.
Close
Hallå där!

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Du ställer upp på omval som ordförande för Stockholmsavdelningens taxi/buss-sektion även framöver?

– Ja, det blev klart på medlemsmötet men ska fastställas på årsmötet, som hålls nu på måndag (den 22 februari, reds anmärkning). Jag blir också kvar som ordförande för förarklubben i Taxi Stockholm.

 

Är det nya avtalet värt att fira?

– Som jag ser det har avtalet två sidor. Å ena sidan satte förbundet, Transport, äntligen ned foten och lyfte frågan om förarnas villkor och situationen i branschen. Vi inom sektionen tog initiativ till ett panelsamtal, och bjöd in politiker – det krävs facklig-politiskt samarbete för en nödvändig reglering av det som blivit vargarnas marknad. Å andra sidan är den svaga organisationen, med så få anslutna till facket, ett hinder för att med mer kraft driva kraven.

 

Vad är viktigast att driva?

– Organisation, rätt till månadslön och att slippa arbeta upp mot 15 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Reglerade kör- och vilotider, som i lastbilschaufförernas avtal. Vi vill ha en marknad där vi inte känner oss som moderna slavar. Det som är aktuellt just nu är situationen med corona. Taxi Stockholm måste ändra sin attityd och agera för förarnas säkerhet!

 

Vad gör du helst på din fritid, för du har väl fritid?

– Hahaha. Du vet, jag är ju samhällsvetare i grunden, och har arbetat som flyktingsamordnare i många år. Just nu är jag tjänstledig som förare, på grund av corona eftersom jag tillhör en riskgrupp. Så jag jobbar mycket fackligt, både med taxifrågor och en internationell plattform för bildandet av obundna fackliga organisationer i Iran. Det är ett samarbetsprojekt mellan LO, Transport, Kommunal, IF Metall och Lärarförbundet där jag är projektledare. Vi anser att fackliga rättigheter också är mänskliga rättigheter.
– Så har jag barnbarn, som jag träffar alla fyra. Jag och min fru försöker hjälpa våra döttrar. Och så tecknar jag, jag går en kurs i det också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."