Saker pågår mer eller mindre i det tysta…

Krönika. Ett av de viktigaste besluten inom den Europeiska Unionen, EU, är det om långtidsbudgeten. Förvånande nog talas det inte speciellt mycket om den trots att det är budgeten som sätter de ekonomiska spelreglerna. Eller rättare sagt, det är den som bestämmer var och på vad EU lägger pengarna.

Sverige är det land som får minst tillbaka på varje insatt krona. Cirka 54 öre kommer tillbaka på något sätt till landet. Det är nio länder som får tillbaka mindre än de betalar in.

Det land som får tillbaka mest är för närvarande Litauen som får tillbaka strax över fem kronor på varje insatt krona. Detta kan man säkert leva med speciellt med tanke på de enorma utmaningar länder som Litauen står inför. Det största problemet är dock att mer än 40 procent av EU-budgeten läggs på jordbruksstödet.

Bråket omkring långtidsbudgeten är i och för sig inget ovanligt. Det är upplagt för det när 27 länder vart sjunde år ska enas om vad pengarna ska användas till. Sverige tillhör de länder som kraftigt vill minska stödet till jordbruket. Det är också där som den verkliga utmaningen ligger. Kommissionen vill fortfarande inte röra jordbruksstödet.

Det är en förödande politik i det läge som Europa befinner sig i. Pengarna borde i stället satsas på forskning, innovationer, energiförsörjning och investeringar i infrastruktur för att inte tala om insatser för att förbättra klimatet. Satsningar inom dessa områden kommer med största säkerhet att leda till skapandet av fler jobb. Det som Europa verkligen behöver i tider när nära nog 30 miljoner européer är arbetslösa.

Dessvärre sitter trångsynta regeringsföreträdare för flertalet av medlemsländerna och slåss med näbbar och klor för att bevara ett otidsenligt stöd för jordbruks- och regionalpolitiken. En politik som inte på något sätt skapar några nya jobb. Att reformera budgetprocessen inom EU torde vara ett långt och besvärligt arbete. Icke desto mindre är det av nödvändighet. Om inte annat för att behålla folklig legitimitet för hela EU-projektet. Därför är det extra anmärkningsvärt att ledarna för de 27 medlemsländerna inte lyckades komma överens om långtidsbudgeten vid toppmötet i slutet av november.

Det finns som bekant stora orosmoln över Europa. Eurokrisen har skapat farliga spänningar liksom splittringen mellan nord och syd gjort. Spänt är det också mellan de 17 eurostaterna och de tio medlemsländerna som valt att stå utanför eurosamarbetet. Till det kommer en allt mer uppjagad retorik från Storbritanniens ledande politiker, som inte kan uppfattas på annat sätt än att de kräver omförhandlingar av villkoren för det brittiska medlemskapet. Därefter är det det brittiska folket som avgör frågan i en folkomröstning.

Utan tvekan ett högriskprojekt, men kanske ett smart sätt att sätta press på övriga medlemsländer som av olika skäl vill att Storbritannien kvarstår som medlem i EU. Mot bakgrund av den allmänna skepsisen mot EU-projektet som helhet borde det minsta man kan förvänta sig av högavlönade tjänstemän och beslutsfattare vara att de i vart fall ska få ihop en budget.

Om inte är det ytterligare ett bevis på det grundläggande konstruktionsfel som EU-projektet är behäftat med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.