”Säkerheten är oförändrat god på Arlanda”

Pasi Vuorinen, tillförordnad regionchef på Securitas vid Arlanda, vill inte svara på några frågor om säkerhet, trygghet för resenärer eller brister i säkerhetskontrollerna. Skälet är att Arlanda är klassat som skyddsobjekt.

Pasi Vuorinen hänvisar alla frågor kring säkerheten till Swedavia, i en statlig koncern som, förutom Arlanda, äger och driver ytterligare tio flygplatser i Sverige. Han vill heller inte kommentera den senaste upphandlingen, som löper över tre år, från och med 1 juni 2012.

Till Dagens Nyheter säger Pasi Vuorinen dock att besparingarna, som personalen reagerat så kraftigt över, görs ”för att få lönsamhet i avtalet.”

– Jag kan diskutera missnöjet med personalen men ser ingen anledning till att kommentera avtalet i sig, säger han.

Vuorinen betonar att schemaändringarna, som träder i kraft den 1 april, är framförhandlade med Transports lokala företrädare på Arlanda. De görs för att möta det ökande antalet passagerare på morgnar och kvällar och uppnå nödvändiga besparingar.

– Det här var det bästa vi gemensamt kunde komma fram till. Visst sker det förändringar i tider och antal inställelser på flygplatsen, men vissa kommer faktiskt att få färre inställelser och andra lite bättre scheman.

Det låter som att kvällspersonalen, som nu ska börja arbeta några morgonpass per månad är mest missnöjda?

– Jag tror schemaändringarna har störst inverkan på dem.

Angående missnöjet bland personalen håller regionchefen med om att det varit lite turbulent.

– Vi har haft många chefsbyten som skapat en oro och frustration bland de anställda. De chefer som kommit in har alla haft sina egna visioner och sätt att leda arbetet. Nu jobbar vi med att försöka återvinna förtroendet. Sedan i höstas försöker vi skapa en bättre arbetsmiljö.

Pasi Vuorinen bedömer att personalens larm kring säkerheten på Arlanda främst bottnar i ilska över omorganisationer och brister i omsorgen om personalen.

På vilket sätt arbetar ni med att återskapa förtroendet?

– Vi har mycket högre chefsnärvaro på terminalerna och mer kontakt mellan arbetsledning och gruppledare. Vi vill att de anställda ska känna mer delaktighet i sina arbetsgrupper. Personalvården har vi också börjat se över och ordna med fika- och uppehållsrum. Det kan vara nog så viktigt för att man ska kunna ta sig en kopp kaffe eller äta sin matlåda.

När det gäller schemaändringarna hävdar Pasi Vuorinen att ledningen haft en ”väldigt bra dialog” med ett 15-tal medarbetare, som berörs mest av förändringarna.

– Ensamstående småbarnsföräldrar som inte kan jobba för långa arbetspass försöker vi hjälpa med andra arbetstider. Det gäller över lag anställda som har en tydlig anledning till att de får svårigheter med arbetstiderna. För dem har vi gjort ett antal speciallösningar.

Är det slut på chefskarusellen nu?

– Det hoppas jag, men ytterst är det bara vår vd som kan svara på det. Förhoppningsvis har vi nu en stabil organisation.

Blir det fler omorganisationer och schemaändringar?

– Det är svårt att svara på. Flygplats- och flygtrafiken kan förändras och terminaler göras om, vilket kan påverka vår organisation. Men i dagsläget känner jag inte till några förändringar som ombyggnationer eller liknande. Det är i inget vi planerar för i dagsläget, säger Pasi Vuorinen.

Mats Paulsson är Swedavias säkerhetschef på Arlanda. Han tillbakavisar kritiken om alarmerande brister i säkerhetskontrollerna och uppger att resenärer inte har någon anledning att oroa sig.

– Vi gör regelbundna kontroller av verksamheten för att säkerställa att Securitas levererar det som vi kommit överens om i avtalet. Hittills har vi inte sett några problem med säkerheten. Jag bedömer att den är god på Arlanda.

Personalens kritik mot schemaändringar och besparingar ser Mats Paulsson som en intern process, för Securitas att sköta.

– Hade det varit några större försämringar i säkerheten borde vi ha upptäckt dem vid våra kontroller.

Paulsson anser inte heller att flygplatskontrollanternas larm innebär att några rutiner behöver ändras i Swedavias kontroller av Securitas verksamhet.

– Inget utöver de förbättringar som vi fortlöpande gör.

Uppgifter om att Securitas la ett så lågt bud, för att vinna upphandlingen, att man nu har svårt att få lönsamhet och klara uppdraget kommenterar Mats Paulsson:

– Det kan jag inte uttala mig om. Jag har inte den insikten i Securitas verksamhet.

Säkerhetschefen hävdar att det är både pris och kvalitetskrav, som avgör vid upphandlingar av flygplatsens bevakning.

Har ni pressat priset för hårt från er sida?

– Vi utgår ifrån att de som levererar det vi beställt tar ett skäligt pris, svarar Mats Paulsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.