Säkerhetsbranschen fortsatt kritisk till id-kontroller
I dag började de tillfälliga bestämmelserna om id-kontroller gälla. Alla som åker tåg, buss eller färja mellan Danmark och Sverige måste visa sin legitimation innan de anländer till Sverige. Björn Ericsson, branschexpert på Almega säkerhetsföretagen, tycker fortfarande att det finns många frågetecken kring hur kontrollerna ska utföras.
– Vi har fått en del svar på våra frågor. Men det är fortfarande mycket som är luddigt.
Han är själv på plats på tågstationen på Kastrup på måndagsförmiddagen. Det är här huvuddelen av kontrollerna sker. Danska väktare från Securitas kontrollerar alla resenärers id-handlingar innan de tillåts stiga ombord på tåget över Öresundsbron. Hittills tycker han att kontrollerna har rullat på bra. Men han är kritisk mot att polisen inte tycker det behövs någon särskild utbildning för att kontrollera id-handlingar. Dessutom tror han inte att förutsättningarna på tågstationen är de bästa för att kunna göra en korrekt bedömning.
– De här kontrollerna är inget man gör i en handvändning i ett sånt här flöde av människor som det är här.
Det transportföretagen ska göra är att kontrollera att alla passagerare har en id-handling som inte är ”av en allt för enkel beskaffenhet”. Dessutom ska man kunna visa på att man har genomfört kontrollen. Hur det ska göras är fortfarande oklart. På tågstationen på Kastrup fotograferar väktarna alla pass och id-kort.
Eftersom id-kontrollerna för tågresenärer sker på dansk mark är det bara danska väktare som utför dem. Tidigare var det tal om att bussbolag ville anlita svenska väktare för att utföra kontrollerna, men än så länge verkar inga svenska säkerhetsföretag vara inblandade i kontrollerna. I stället utförs de av buss- och färjebolagen själva. Det tycker Björn Ericsson är bra.
– Jag tycker inte att våra företag ska ta på sig att vidimera en handling när reglerna är så oklara och sen riskera att åka på en sanktionsavgift.