Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

– Det är tragiskt att det här skulle hända innan säkerhetstänkandet ökades, säger Jyrki Saarinen från Transport som är huvudskyddsombud i hamnen.

Han berättar att säkerhetsnivån har höjts inom samtliga områden efter dödsolyckan den 16 mars förra året. Hamnen har, i samarbete med skyddsombuden, åtgärdat de brister som både Statens haverikommission och Arbetsmiljöverket har pekat på i sina utredningar.

Det som hände på fredagskvällen för snart ett år sedan är detaljerat beskrivet i haverikommissionens rapport, som blev offentlig i går.

Ett fartyg lastat med kol hade anlänt och skulle lossas dygnet runt med tre skift. Hamnen behövde ta in bemanningsanställda. Till nattskiftet var en av dem som anlitades en man i 20-årsåldern.

Överlämningen till skiftet var som vanligt och handlade mest om hur mycket som redan hade lossats. Att fartygets befälhavare hade informerat om att det fanns risk för syrebrist i vissa utrymmen fördes inte vidare. Spirallejdare (branta trappor) som ledde ner till denna del av lastrummet var inkapslade, därav risken. Endast den raka lejdaren skulle användas.

Den unga hamnarbetaren saknade utbildning i kol- och kokslossning. Han hade inte full behörighet som maskinförare. Uppdragsledaren på skiftet saknade utbildning för uppdraget och hade heller ingen information om bristerna i hamnarbetarens utbildning och erfarenhet.

Om det var den omkomna hamnarbetaren eller någon annan som öppnade nedgången till spirallejdaren har utredarna inte kunnat klarlägga, troligen någon annan.

När den unga hamnarbetaren hade gått ner i lastrummet och inte svarade på radioanrop sökte uppdragsledaren upp honom. Han låg då livlös på en plattform. När uppdragsledaren försökte få liv i mannen kände han själv hur han blev yr – och svimmade på väg upp från plattformen. Ytterligare två hamnarbetare gick ner i utrymmet och drabbades av syrebrist men lyckades komma upp i luften igen. Först när en hamnarbetare med syrgasmask klättrade ner i utrymmet kunde arbetskamraterna få upp den behovsanställda.

Mannen avled senare av hjärnskador som syrebristen hade orsakat.

De utredande myndigheterna radar upp en rad brister som sammantaget orsakade olyckan. Att den omkomna arbetaren saknade rätt utbildning är en av dem. Haverikommissionen konstaterar också att det saknades tillräckligt strukturerade arbetssätt för att lämna över information om risker. Dessutom påpekar myndigheten att hamnarbetarna saknade personliga gasmätare, något som de utrustades med kort efter olyckan.

– Vi har ändrat rutinerna nu, helt enligt Arbetsmiljöverkets kritik, säger Jyrki Saarinen.

Även polis och åklagare utreder dödsolyckan i Oxelösund. Brottsmisstankarna gäller vållande till annans död samt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för andra. Förundersökningen börjar närma sig sitt slut, rapporten från Haverikommissionen är en av de delar som har inväntats.

– Beslutet om ifall jag kommer att åtala hamnbolaget eller någon person kan bli klart tidigast i början av sommaren, säger Jan-Olof Andersson, förundersökningsledare och åklagare på riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.