Säkerhetsföretagen lämnar Almega

Säkerhetsföretagen byter organisation. De lämnar Almega och går in i Transportföretagen, där arbetsgivarna i de flesta andra av Transports branscher redan finns. – Bytet påverkar ingenting när det gäller avtalen med oss, säger Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman.

Han är själv försiktigt positiv till att bevakningsbranschens företag går in i Transportföretagen.

Ordföranden i Säkerhetsföretagen Joachim Källsholm, som också är vd på Securitas, berättar att bytet av huvudorganisation har utretts i flera år.

– Nu hamnar vi i ett skrå som vi känner igen oss i, säger han. Vi har kommit fram till att Transportföretagen blir bäst för våra medlemsföretag på sikt. 91 procent av de anställda i företagen organiseras av Transport.

I och med bytet blir Säkerhetsföretagen en egen organisation och ska anställa en förhandlingschef. Redan nu pågår dessutom rekryteringen av en branschexpert. Björn Ericsson, branschens ansikte utåt under de senaste åren, deklarerade tidigt på hösten att han var på väg att byta jobb.

– Där har vi flera kandidater, säger Joachim Källsholm. Branschexperten får en oerhört viktig roll när vi blir en egen organisation, och den personen kommer att jobba tätt ihop med den nya förhandlingsdirektören.

Företagen börjar redan nu föras över till den nya arbetsgivarorganisationen. I vårens avtalsrörelse kommer den att förhandla och teckna kollektivavtalet med Transport.

När det gäller Bya, som ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, betyder bytet av huvudorganisation ingenting. Utbildningen av väktare, ordningsvakter och skyddsvakter fortsätter som tidigare. Säkerhetsgymnasiet i Kista berörs inte heller. Arbetsgivarna och Transport driver Bya tillsammans.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Medling fortsätter nästa vecka

Bevakning. Sedan Transport lagt sitt varsel har Medlingsinstitutets medlare kopplats in. I kamp mot konfliktklockan fortsätter medlingen nästa vecka.

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

Bevakning. Övertids- och nyanställningsblockaden i bevakning skjuts upp från den 28 juni till 3 juli. Om parterna inte kommer överens börjar blockaden och strejken samma dag.

Transport: ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

Bevakning. På onsdag i nästa vecka kan konflikten mellan Transport och Säkerhetsföretagen bryta ut. Avarn Security planerar att kartlägga vilka personer utan facklig anslutning som ska delta i konflikten. "En oacceptabel kartläggning av vilka som är med i facket", säger Transports ombudsman och förhandlare Magnus Thelander.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.