Säkerhetsföretagen lämnar Almega
Säkerhetsföretagen byter organisation. De lämnar Almega och går in i Transportföretagen, där arbetsgivarna i de flesta andra av Transports branscher redan finns. – Bytet påverkar ingenting när det gäller avtalen med oss, säger Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman.
Han är själv försiktigt positiv till att bevakningsbranschens företag går in i Transportföretagen.
Ordföranden i Säkerhetsföretagen Joachim Källsholm, som också är vd på Securitas, berättar att bytet av huvudorganisation har utretts i flera år.
– Nu hamnar vi i ett skrå som vi känner igen oss i, säger han. Vi har kommit fram till att Transportföretagen blir bäst för våra medlemsföretag på sikt. 91 procent av de anställda i företagen organiseras av Transport.
I och med bytet blir Säkerhetsföretagen en egen organisation och ska anställa en förhandlingschef. Redan nu pågår dessutom rekryteringen av en branschexpert. Björn Ericsson, branschens ansikte utåt under de senaste åren, deklarerade tidigt på hösten att han var på väg att byta jobb.
– Där har vi flera kandidater, säger Joachim Källsholm. Branschexperten får en oerhört viktig roll när vi blir en egen organisation, och den personen kommer att jobba tätt ihop med den nya förhandlingsdirektören.
Företagen börjar redan nu föras över till den nya arbetsgivarorganisationen. I vårens avtalsrörelse kommer den att förhandla och teckna kollektivavtalet med Transport.
När det gäller Bya, som ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd, betyder bytet av huvudorganisation ingenting. Utbildningen av väktare, ordningsvakter och skyddsvakter fortsätter som tidigare. Säkerhetsgymnasiet i Kista berörs inte heller. Arbetsgivarna och Transport driver Bya tillsammans.