”Säkerhetsrisken” kvar i Varbergs hamn
Det rostiga fartyget med misär ombord hålls fortfarande kvar i Varbergs hamn. Inspektörer från Transportstyrelsen har varit där hela dagen. De har än så länge inte släppt i väg fartyget med sin, enligt uppgift, explosiva last. Sjömännen har efter fackens ingripande dock fått lakan och täcken i sängarna plus färsk mat och vatten.
Inspektörerna från Transportstyrelsens sjöfartstillsyn stoppade fartyget Whiskey Trios fortsatta resa i fredags i förra veckan. De avslöjade ett antal brister i säkerheten ombord.
– Det allvarligaste just nu är att besättningsmännen visserligen har fått nya kontrakt med godkänd lön – men deras kontraktstid har kortats med fyra månader. Så de kommer inte att tjäna ihop mer pengar än med den usla lön de hade, säger Transports Göran Larsson.
Han är ITF-inspektör och har uppdraget att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar och teckna kollektivavtal för besättningarna samt kolla att dessa följs. Tillsammans med en ombudsman från Seko har han sett till att besättningsmännen på Panamaflaggade Whiskey Trio ska få lön i nivå med den lägsta som accepteras av ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan). De har fått upp månadslönen till ILO-nivån 1 070 dollar för en indier och två georgier som låg klart under de turkiska sjömännen ombord.
Göran Larsson har läst tidningen Arbetets intervju med Burcin Tunc, ägare och vd på det turkiska rederi som Whiskey Trio tillhör.
– Jag blir så förbannad, säger Göran Larsson. Han uttalar sig människo-ovärdigt om sina anställda.
Citat från Arbetet som frågar Burcin Tunc varför minst tre personer ombord inte hade ILO:s minimilön:
”– Den här ILO-minimilönen, det är för erfarna sjömän som kan sitt jobb. Men nuförtiden är det vanligt att många unga indier vill arbeta för oss, för de har inga jobb där hemma. De vet inte ens hur man håller i ett rep. Och den här indiern (som sov på några lastpallar, Transportarbetarens anm), han kanske aldrig ens har sett en säng! Han kanske är nöjd.”
– Skrämmande, kommenterar Göran Larsson. Det handlar om utbildade sjömän, lättmatroser och matroser, som har jobbat till sjöss i flera år.
Burcin Tunc säger också i Arbetetintervjun att förhållandena ombord är ok. Att det är svårt för honom att kontrollera om kocken serverar gammal mat. Och att den besättningsman som vill ha en kudde får det – om han bara säger till.
Whiskey Trio är, enligt uppgift, lastad med raketer och explosiva varor, en del från svenska Bofors. Slutdestinationen ska vara Jemen och Oman.
– Av säkerhetsskäl kommenterar vi inte transporter, säger Bofors pressansvariga Jenny Nilsson till Sveriges Television.
Tullverket har ännu inte lämnat ut den tulldeklaration som Transportarbetaren begärt att få ta del av. Svensk polis känner till uppgifterna om farligt gods, men kan enligt sin informatör i Varberg inte undersöka fartyget som räknas som ett utländskt territorium.
– Det här känns inte som det Sverige vi känner till, säger Göran Larsson när han på torsdagskvällen har kommit hem efter flera besök ombord på Whiskey Trio.