Whiskey Trio ligger vid kaj i Varbergs.

”Säkerhetsrisken” kvar i Varbergs hamn

Det rostiga fartyget med misär ombord hålls fortfarande kvar i Varbergs hamn. Inspektörer från Transportstyrelsen har varit där hela dagen. De har än så länge inte släppt i väg fartyget med sin, enligt uppgift, explosiva last. Sjömännen har efter fackens ingripande dock fått lakan och täcken i sängarna plus färsk mat och vatten.

Inspektörerna från Transportstyrelsens sjöfartstillsyn stoppade fartyget Whiskey Trios fortsatta resa i fredags i förra veckan. De avslöjade ett antal brister i säkerheten ombord.

– Det allvarligaste just nu är att besättningsmännen visserligen har fått nya kontrakt med godkänd lön – men deras kontraktstid har kortats med fyra månader. Så de kommer inte att tjäna ihop mer pengar än med den usla lön de hade, säger Transports Göran Larsson.

Han är ITF-inspektör och har uppdraget att besöka bekvämlighetsflaggade fartyg i svenska hamnar och teckna kollektivavtal för besättningarna samt kolla att dessa följs. Tillsammans med en ombudsman från Seko har han sett till att besättningsmännen på Panamaflaggade Whiskey Trio ska få lön i nivå med den lägsta som accepteras av ILO (FN:s arbetsmarknadsorgan). De har fått upp månadslönen till ILO-nivån 1 070 dollar för en indier och två georgier som låg klart under de turkiska sjömännen ombord.

Göran Larsson har läst tidningen Arbetets intervju med Burcin Tunc, ägare och vd på det turkiska rederi som Whiskey Trio tillhör.

– Jag blir så förbannad, säger Göran Larsson. Han uttalar sig människo-ovärdigt om sina anställda.

Citat från Arbetet som frågar Burcin Tunc varför minst tre personer ombord inte hade ILO:s minimilön:

”– Den här ILO-minimilönen, det är för erfarna sjömän som kan sitt jobb. Men nuförtiden är det vanligt att många unga indier vill arbeta för oss, för de har inga jobb där hemma. De vet inte ens hur man håller i ett rep. Och den här indiern (som sov på några lastpallar, Transportarbetarens anm), han kanske aldrig ens har sett en säng! Han kanske är nöjd.”

– Skrämmande, kommenterar Göran Larsson. Det handlar om utbildade sjömän, lättmatroser och matroser, som har jobbat till sjöss i flera år.

Burcin Tunc säger också i Arbetetintervjun att förhållandena ombord är ok. Att det är svårt för honom att kontrollera om kocken serverar gammal mat. Och att den besättningsman som vill ha en kudde får det – om han bara säger till.

Whiskey Trio är, enligt uppgift, lastad med raketer och explosiva varor, en del från svenska Bofors. Slutdestinationen ska vara Jemen och Oman.

– Av säkerhetsskäl kommenterar vi inte transporter, säger Bofors pressansvariga Jenny Nilsson till Sveriges Television.

Tullverket har ännu inte lämnat ut den tulldeklaration som Transportarbetaren begärt att få ta del av. Svensk polis känner till uppgifterna om farligt gods, men kan enligt sin informatör i Varberg inte undersöka fartyget som räknas som ett utländskt territorium.

– Det här känns inte som det Sverige vi känner till, säger Göran Larsson när han på torsdagskvällen har kommit hem efter flera besök ombord på Whiskey Trio.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.