”Sakfrågetant” tar upp kampen mot rasism

Just när beskedet kommer att Sverigedemokraterna är Sveriges tredje största parti får Keth Thapper sitt nya jobb. På uppdrag från LO ska hon bekämpa rasism och främlingsfientlighet. Från grunden, inne i arbetarrörelsen och ute på arbetsplatser och skolor. Själv gillar hon Transports linje att utesluta aktiva SD:are.

Arbetsrummet i LO-borgen är fyllt av spår från Keth Thappers internationella arbete; papper, pärmar och böcker i drivor, några standar på en hylla, hälsningar på anslagstavlan. Hon bubblar av att få berätta om nya jobbet och har hämtat lite sushi för effektivitetens skull, vi äter när vi ändå sitter still och pratar.

Strax innan har TT skickat en nyhetsflash: ”Migrationsverket räknar med 95 000 asylsökande till Sverige under nästa år. Det är 16 000 fler än tidigare prognos.”

– Klart att det är hanterbart! blir Keth Thappers spontana reaktion. Oavsett hur många som kommer till oss måste politiken och mottagandet vara lika bra.

Det nya jobbet ryms än så länge i en blå pappersmapp som ligger i soffan. På framsidan står det ”Viktiga dokument. Alla kan göra något!”

Hennes uppdrag blir att leda LO:s arbete mot främlingsfientlighet och rasism. Hon tar över det projekt som startades efter förra valet, när det stod klart för facken att Sverigedemokraterna hade tagit klivet in i riksdagen.

Men nu är det inte frågan om någon tillfällig drive längre. Arbetet ska in i fackets kärnverksamhet. LO-ledningen driver på, andra vice ordförande Ingela Edlund brinner för uppdraget och kommer att göra sällskap när det ska lobbas och debatteras.

– Utmaningen blir att få med hela arbetarrörelsen, säger Keth Thapper. Att alla gör något, ungefär vad som helst. Att frågan kommer ut och diskuteras på arbetsplatserna och inne i organisationerna.

Hur? Ja, det handlar om fortsatt utbildning, säger hon. Uppdatera kursmaterialet. Visa med pilotfall.

Själv har hon gått den grundkurs om främlingsfientlighet och rasism som samtliga i LO-borgen var kallade till.

Men engagemanget bär hon med sig sedan länge, kallar sig självlärd. Berättar att hon, som Södertäljebo, såg Vitt ariskt motstånd växa fram på 1990-talet. Ungefär samtidigt, när Ny Demokrati kom in i riksdagen, drev hon ett TCO-projekt mot främlingsrädsla parallellt med sitt internationella jobb. Och som född den 30 november har hon firat många födelsedagar på marsch mot nazister.

Den allra starkaste upplevelsen var dock när äldste sonen, som har en chilensk pappa, var 16 och råkade illa ut på pendeltåget. Ett gäng killar gav sig på honom, hotade, bråkade men misshandlade inte, fast när han tog sig av i Huddinge hade han inte mer än kalsonger på sig.

– Man måste göra något! säger Keth Thapper. Sonen och hans fru, som har en förälder från Sydafrika, kan fortfarande
i dag vittna om rasismen i Sverige.

Men vad är främlingsfientlighet egentligen? Och vilka är de där rasisterna som ska motarbetas?

– Jag minns en farbror på TCO, han brukade säga att det kan börja med att man bor i en by – och får för sig något om dem som bor i byn intill. Det kan räcka för att trigga i gång rädslan för de andra.

En lite harmlös främlingsrädsla, helt enkelt?

– Den kan vi möta med utbildningar och samtal ute i skolorna och på jobben.

– Men sedan finns ju den uttalade rasismen och de olika ideologier som ligger bakom den. Det gemensamma med dem är att några är bättre än andra, och att de har rätt att klämma åt resten.

Sedan säger Keth Thapper det där som har blivit som ett mantra för henne:

– Alla människors lika värde, allas lika rätt. Där är jag orubblig. Alla måste ta ansvar för sin egen människosyn, och vi i facket har grundsynen om människors lika värde.

Trots det röstar en större andel LO-medlemmar på Sverigedemokraterna, som Keth Thapper inte tvekar att kalla en rasistisk rörelse, än vad tjänstemän och akademiker gör.

– Vi måste vara tydliga när vi möter SD:s ledning, säger hon. Men de 780 000 som röstade på partiet är ju inte främlingsfientliga, de är förda bakom ljuset. Och de har tagit stryk av den politik som förts av Alliansen.

Hon har redan tjuvstartat med sitt nya uppdrag. LO:s tvärfackliga råd, med höjdare från alla förbunden, kom i gång med en ivrig diskussion sedan hon gjort sin första dragning om fackets arbete mot de främlingsfientliga strömningarna.

– Jag tycker att vi ska ta sikte på LO-kongressen om ett och ett halvt år, säger Keth Thapper.

– Men jag är lite orolig, åren går så himla fort. Det gäller att få fram ett riktigt bra underlag så att kongressen kan fatta ett starkt och bra beslut om hur vi fortsätter att kämpa mot rasismen. Och sedan, efter kongressen, har jag bara några månader kvar till pensionen.

Första steget blir därför att göra en stabil tidsplan. Sedan åka ut till LO-distrikten. Både de och de olika LO-förbunden har engagerats i projektet Alla kan göra något! Men Keth Thapper räknar med att de behöver påfyllnad.

– Om vi tar två distrikt och följer dem i ett år, funderar hon. Ett som har gjort massor och ett som inte har kommit i gång med det här arbetet ännu. Sen fyller vi på med kunskap och utbildningar och diskussioner – och drar slutsatser när året har gått.

Då börjar sushin ta slut, ett möte där LO:s ordförande träffar andremannen på Israels ambassad väntar och samtalet glider in på chaufförer som röstar sverigedemokratiskt.

– De är ju väldigt utsatta för osund konkurrens, så det är klart att de är rädda och blir förbannade. Och när det inte händer något röstar en del på Sverigedemokraterna.

Keth Thappers svar på det är att samma villkor ska gälla för alla som kör på svenska vägar. Ordning och reda på arbetsmarknaden.

Hon räknar med en del lobbyistjobb framöver. Flera kontakter har hon redan tagit med personer med makt och inflytande i de regerande partierna. Att det inte finns någon integrationsminister gör att hon – och Ingela Edlund och LO och hela arbetarrörelsen – tänker jobba för att få med sig hela regeringen.

Keth Thapper, som gärna kallar sig själv en ”sakfrågetant”, räknar med att synas mer på sitt nya jobb. Ta fler intervjuer, höras i debatter, lobba bland ministrar.

Och i en intervju med Transportarbetaren måste hon förstås få resonera kring hur facken kan och bör agera när det gäller sverigedemokrater. Dagens Nyheter lyssnade runt före valet: Ett LO-fack (Handels) kan tänka sig sverigedemokrater på styrelseposter, 14 av 16 säger nej till sverigedemokrater på förtroendeuppdrag. Transport utesluter de aktiva sverigedemokraterna.

– Personligen stödjer jag till fullo Transports linje. Antingen håller vi på det vi har i vår värdegrund, eller inte. Och det jag gillar med Transport är att förbundet är rakt och inte tvekar att vara obekvämt ibland.

Sedan säger Keth Thapper, för fjärde gången under en dryg timmes samtal:

– Alla människors lika värde, allas lika rätt. Inget fack har i sin värdegrund att göra skillnad på folk och folk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.