Saknas: 3 450 lastbilsförare
Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.
Tya ska tydas Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och den kollar varje halvår hur trenden ser ut i åkeribranschen.
– Det kommer att behövas 50 000 nya lastbilschaufförer under tio år, säger Lasse Holm, projektledare på Tya.
I ett kortare perspektiv visar den nya trendindikatorn att åkerierna behöver drygt 3 450 förare det närmaste halvåret, ungefär 7 000 under ett år.
– En historisk nivå, säger Lasse Holm och räknar upp tre orsaker:
- Sverige är inne i en högkonjunktur när efterfrågan över lag är hög.
- Köpvanorna håller på att ändras och allt mer köps via internet och körs ut till kunden.
- Det utbildas inte tillräckligt med lastbilschaufförer.
– Gymnasiet är basen för utbildningen, och där vill vi ha fler skolor som erbjuder transportprogrammet. Men också fler elever där programmet redan finns.
Han håller också fram att en juridisk tvist om Arbetsförmedlingens upphandling av chaufförsutbildningar har stoppat de kurserna i närmare tio månader.
– Åkerierna har det besvärligt att hitta personal, säger Lasse Holm. Samtidigt är det väldigt roligt att så få räknar med att behöva säga upp anställda. Den siffran ligger också på en historisk nivå.