Ratt.

Saknas: 50 000 chaufförer

För den som vill bli lastbilschaufför är framtiden bländande ljus. Bristen på förare är extremt stor. Men medan staten kastar miljoner över yrkesutbildningarna för att råda bot på problemet har branschen en större utmaning än pengar och utbildningsplatser att hantera: ointresserade ungdomar med förutfattade meningar.

Problemet med förarbristen, och hur det ska lösas, har diskuterats flitigt på olika håll på Elmia lastbil i Jönköping i dag.

För så här ser det ut: 20 000 färre elever går yrkesprogrammen i dag än för tio år sedan. Samtidigt väntar en stensäker arbetsmarknad för den som väljer gymnasiets transportprogram eftersom bristen på folk är stor. Både förare, mekaniker och lackerare behövs.

Till exempel räknar Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) med att minst 5 000 lastbilschaufförer behöver rekryteras det närmsta året. På tio år handlar det om 50 000. Minst.

Ändå lockar inte den framtidssäkra transportbranschen tillräckligt många. Så enkelt är det. Eller, så komplicerat är det.

Staten har nyligen skjutit till 66,5 miljoner kronor till yrkesförarutbildningarna för att råda bot på problemet. Men hos de blivande gymnasieeleverna duggar fördomarna tätt: Det är skitigt/simpelt/dåligt betalt/jobben håller på att konkurreras ut av prispressen.

Färsk statistik från Skolverket visar att bland höstens gymnasieutbildningar är program som samhällsvetenskap, natur och ekonomi de klart populäraste. Totalt har 4 900 sökt till fordon- och transportprogrammen. Det är några hundra färre än året innan.

De förutfattade meningarna om transportbranschen måste tvättas bort, var en av flera slutsatser. Ulrik Karlsson, tekniker från Holmgrens bil AB, sa att den som sneglar åt mekanikeryrket kanske får höra att det finns glammigare saker än att ligga och meka i en skitig verkstad. Fel, fel, fel.

– Yrket handlar inte bara om att byta olja och filter, sa han. Det är mycket teknik och datorer att kommunicera med. Morgondagen ser ut så här: En trasig bil blir lagad på distans genom att koppla upp den mot verkstaden. Det är inte låg status att vara mekaniker i dag, det är hög status. Det är inte alla som klarar av yrket.

Men det gäller också att få in studiemotiverade ungdomar till utbildningarna. Den som tror att det är en slapp väg att ta för den skoltrötte är fel ute.

– Det går inte att ta in någon som inte vill öppna en bok, sa Roger Ödebring, utbildningsansvarig på Rosenlunds åkeri, på ett seminarium speciellt riktat till skolans studie- och yrkesvägledare.

– Visst, det är ett praktiskt jobb men det är mycket att läsa i tre år. Är man inte motiverad så orkar man inte. Vi vill be er vara tydliga med det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.