Saknas: 50 000 lastbilschaufförer
Under de närmaste tio åren behövs omkring 50 000 nya lastbilschaufförer i Sverige. Redan i dag saknar åkerierna omkring 2 200 förare. Samtidigt ligger arbetsmarknadsutbildningen nere på grund av upphandling och överklagade beslut.
– Marknaden är bra för chaufförer, säger Lasse Holm på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), som varje halvår kontrollerar trenderna på åkerisidan.
– Men det är desto kämpigare för åkerierna som behöver folk, fortsätter han. Det finns åkare som tvingas säga nej till uppdrag för att de saknar anställda.
Trendindikator kallar Tya sin undersökning av rekryteringsläget i transportbranschen. Den visar att ungefär 30 procent av de tillfrågade åkerierna behöver anställa det närmaste halvåret. 4 procent av företagen är på gång att säga upp folk.
– När vi tittar bakåt kan vi se att behovet ökar konstant, säger Lasse Holm.
Behovet skiljer sig dock åt över landet. Västkusten är det hetaste området för chufförsjobb under våren.
Inflödet till yrket är begränsat så länge Arbetsförmedlingens chaufförsutbildningar ligger nere.
Våren 2016 vann Grönlunds yrkesförarutbildningar i stort sett hela Arbetsförmedlingens upphandling av utbildningar till yrkesförare, både lastbil och buss. Konkurrenten och förloraren Yrkesakademin, som tidigare har haft drygt en tredjedel av lastbilsutbildningarna i landet, överklagade då den nya tilldelningen.
Frågan är ännu inte avgjord av kammarrätten. Och till dess har all arbetsmarknadsutbildning till bussförare och lastbilschaufför upphört.
– Vi lägger oss inte i det rättsliga, säger Lasse Holm. Men det är olyckligt att detta sker just nu när åkerierna behöver anställa.